کد خبر: 872527
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
نماینده مردم بم در مجلس به «جوان» گفت: خرماي مرغوب کرمان به جاي فروش، در نبود صنايع بسته‌بندي و تبديلي در سردخانه‌ها انبار شده و از بين مي رود
عدم توجه مسئولان به ضرورت ايجاد صنايع تبديلي و تکميلي به معضلي لاينحل در استان‌هاي کشور تبديل شده است. به طوري که هرچند روز يکبار در گوشه‌اي از کشور حجم انبوهي از يک محصول از بين مي‌رود و خسارت سنگيني به کشاورزان و باغداران وارد مي‌شود. حالا اين بار قرعه به نام خرماي مرغوب بم افتاده که هنوز بخش زيادي از آن به فروش نرفته و در سردخانه‌ها انبار شده است. مسئله‌اي که امسال با برداشت 180 هزار تن خرماي تازه بر نگراني خرماکاران مي‌افزايد و به اعتقاد نماينده مردم بم در مجلس علتي ندارد جز اينکه هنوز پاي صنايع تبديلي و تکميلي به استان نرسيده است.

نويسنده: ميترا شهبازي

به رغم تاکيد بسيار کارشناسان بر ضرورت ايجاد صنايع تبديلي، تکميلي( بسته بندي و سردخانه) هنوز هم جاي خالي اين بخش‌ها در اغلب استان‌هاي کشور احساس مي‌شود. انتشار اخباري چون هدر رفت چندين هزارتن گوجه فرهنگي در هرمزگان و بوشهر، عدم تقاضا و فاسد شدن توت‌‎فرنگي‌هاي مرغوب کردستان، روي زمين ماندن سيب‌زميني‌هاي ارديبل و غيره همگي از اين دست هستند. اين معضل که علاوه بر شکستن کمر کشاورزان، منجر به هدر رفت سرمايه‌هاي ملي همچون منابع آبي و خاک مي‌شود همگي به اين دليل است که هنوز اهميت وجود صنايع تبديلي براي مسئولان روشن نشده است. صنايعي که مي‌توانند علاوه بر افزايش مدت زمان نگهداري توليدات کشاورزي، ارزش افزوده، فراهم کردن بسترهاي صادراتي و غيره به حفظ منابع آبي و اشتغال‌زايي هم کمک بزرگي کنند.

کشاورزان زير بار سنگين بي‌پولي

حالا اينبار نوبت به خرماي بمي‌ها رسيده است که سال گذشته بخش زيادي از 220 هزار تن خرماي توليدي، در سردخانه‌ها انبار شد و دست خرماکاران را از دريافت دسترنج يکساله‌شان خالي گذاشت. امسال هم با پيش‌بيني 180 هزار تن خرماي ديگر، بيم آن مي‌رود که اين حجم هم به خرماهاي انبار شده افزوده شود.

در اين راستا نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينکه سال گذشته 220 هزار تن خرما در استان توليد شده است که امسال با کاهش 10 درصدي به 180 هزار تن رسيده است، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« به رغم توليد بهترين نوع خرما در ايران و سراسر دنيا، بخشي از محصول توليدي سال گذشته شهرستان بم به فروش نرسيده و در سردخانه انبار شده است.»

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه با اشاره به اينکه استان کرمان از صنايع تبديلي و بسته بندي محروم است، مي‌‌افزايد:« اگر صنايع مناسبي داشتيم، علاوه بر رفع معضل فروش محصول، امکان صادرات خرماها و ارز آوري آن نيز براي کشور فراهم مي‌شد. در اين راستا اگر نام تجاري واحدي براي خرماي کرمان ايجاد مي‌شد هم بخش زيادي از مشکلات خرماکاران برطرف مي‌شد. چرا که در سال‌هاي گذشته تجار کوچک و خرده فروش صدمات بزرگي به اعتبار محصولات توليدي کشور وارد کرده‌اند.»

جاي خالي صانيع تبديلي و تکميلي

حالا با اين شرايط که نماينده مردم شهرستان بم در مجلس نبود صنايع تبديلي و بسته‌بندي را بزرگترين عامل براي عدم فروش خرماهاي استان مي‌داند، مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کرمان، وضعيت صنايع تکميلي همچون بسته بندي و سردخانه‌ها را خوب مي‌داند و در اين باره به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« در خصوص صنايع بسته بندي، استان کرمان با هيچ کمبودي مواجه نيست. اگر هم فقدان صنايعي منجر به روي دست ماندن خرماها باشد، آن مربوط به بخش صنايع تبديلي است.»

محمدجواد عبدالکریمی با اشاره به شايعاتي که در گذشته در خصوص آلوده بودن خرماهاي بم در فضاي مجازي منتشر شده است، مي‌افزايد:« متاسفانه آلوده شدن خرماها توسط خفاش‌ها، دروغي بيش نيست و مردم با ناآگاهي اين اخبار را باز نشر مي‌دهند و خرماکاران را جلوي خانواده‌هايشان شرمسار مي‌کنند.»

خرماي بم آلوده نيست

لازم به ذکر است متني که در ادامه آمده است، 2 سالي است که درست قبل از زمان اوج فروش خرما در فضاي مجازي منتشر مي‌شود و از حجم فروش محصول مي‌کاهد. «توجه! قبل از خوردن خرما حتماً آنها را با آب سالم شست‌وشو دهید، مخصوصا خرماهای بم، وزارت بهداشت کشورمان پرهیز داده‌اند ... از بیماری خطرناک این خرماهای آلوده که از طریق خفاش به آنها انتقال پیدا کرده است. بیماری که موجب مرگ در ۴۸ ساعت بعد از مصرف می‌شود و هیچ معالجه‌ای برای آن نیست. این بیماری در بم انتشار یافته، به دلیل خفاش‌های زیادی که در نخل‌ها زندگی می‌کنند و بیماری را به خرما‌ها منتقل می‌کنند.»

اين درحاليست که سمیره صباح، معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو موضوع سرایت بیماری خطرناک از طریق خفاش‌ها به خرماهای بم را به طور کلي تکذیب کرده است.

در حال حاضر براي رفع معضل خرماهاي بم به گفته نیکزادی‌پناه نماينده مردم در مجلس مذاکراتي با بورس انجام شده است که اميد است به زودي به نتيجه برسد و معضل فروش خرماي بمي‌ها براي هميشه برطرف کند. البته در اين راستان نبايد از ضرورت ايجاد صنايع تبديلي و تکميلي و اطلاع‌رساني در خصوص تکذيب شايعاتي که پيرامون آلودگي خرماهاي بم منتشر مي‌شود، غافل ماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار