نويسنده: محمدرضا سوري
بررسي هاي به عمل آمده در خصوص چرايي واماندن كودكان از تحصيل دراستان هاي مختلف كشور خصوصا مناطق مرزي وكمتر توسعه يافته نشان مي دهد،مشكلات مالي ، دوري از مدرسه ، كوچرو بودن ، دركنار نبود امكانات آموزشي از مهمترين دلايلي به شمار مي رود كه موجب شده تا بسياري از كودكان نتوانند از حق مسلم خود كه درقانوان اساسي كشور به صراخت آمده استفاده كنند ، موضوعي كه در دراز مدت مي تواند به فاجعه اي تبديل شود.
رييس سازمان بهزیستی كشوربا اشاره به جلسه مشترکی كه چند روز قبل با شهرداری تهران در خصوص بحث کودکان کار برگزار کرده مي گويد:« بر اساس آمار در سه ماه نخست امسال در شهر تهران حدود 327 هزار کودک بازمانده از تحصیل در بین کودکان کار و خیابان شناسایی شدند که باید آنان به تحصیل بازگشته و حمایتهای لازم از آنان صورت بگیرد.»
انوشیروان محسنی بندپی مي افزايد:« متاسفانه بسیاری از خانوادهها به دلیل مسائل و مشکلات مالی انگیزهای برای ثبتنام کودکانشان در مدرسه ندارند و به همین دلیل امکان ادامه تحصیل از کودکان برخی خانوادههای نیازمند سلب میشود.»
وي ادامه مي دهد:«اين درحالي است كه به گفته وزير محترم آموزش وپرورش 370هزار دانشآموز افغانی و خارجی به دليل مشكلات متعدد نتوانستند براي سال تحصيلي جديد ثبت نام كنند.»
خوزستان رتبه اول بازماندگان از تحصيل
شرايط آب وهوايي در كنار كوچرو بودن خانواده ومحروميت هايي كه در حال حاضر در خوزستان وجود دارد موجب شده تا اين استان رتبه اول در زمينه بازماندگان از تحصيل در كشور را به خود اختصاص دهد.
موضوعي كه مسئولان سابق وفعلي اين استان آن را تاييد كرده ومعتقدند دراين خصوص بايد چاره انديشي شود.
استاندار سابق خوزستان با اشاره به اينكه در حال حاضر 90 هزار باز مانده در اين استان وجود دارد كه اين موضوع رتبه اين منطقه را به يك رسانده است مي گويد:«مشكلاتي از قبيل ، محروميتها ودوري از مدارس ، كوچرو بودن عشاير دركنار دوزبانه بودن از دلايل مهمي است كه موجب شده تا اين تعداد از كودكان نتوانند ادمه تحصيل بدهند.»
عبدالحسين مقتدایی مي افزايد:« کودکان دو زبانه بویژه در پایه اول در بدو ورود به مدرسه در درک زبان فارسی دچار مشکل هستند و نمی توانند به خوبی در چرخه آموزش قرار گیرند و با برنامه درسی مرتبط گردند و لذا باید در این خصوص با همراهی صاحب نظران ، محققین و استفاده از تجارب بین المللی سیاست های مشخص تدوین و اجرا شود .»
وي ادامه مي دهد:« استان خوزستان در بین پنج استانی قرار دارد که بیشترین فراوانی بازماندگی از تحصیل کودکان را داراست و براین اساس استانداری خوزستان با همکاری وزارت رفاه ، سازمان مدیریت و وزارت آموزش و پرورش برنامه های مشخص و هدفمندی را در دست اجرا دارد که مصوبه اخیر شورای عالی رفاه و تامین در حمایت از تحصیل کودکان محروم در کودکان محروم در مقطع پیشدبستانی یکی از این سیاست ها است.»
70 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان
پس از استان خوزستان ،سيستان وبلوچستان نيز از جمله مناطقي است كه بالاترين كودكان باز مانده از تحصيل را به خود اختصاص داده است اين درحالي است كه اقدامات مثبت مسئولان آموزش وپرورش اين استان موجب شده تا درحال حاضر تعداد كودكان بازمانده از تحصيل دراين منطقه از120 هزاربه 70هزار برسد كه اين آمار نيز بسيار بالاست.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در خصوص وضعيت كودكان باز مانده از تحصيل دراين استان به جوان مي گويد:«مشكلات مالي وفرهنگي ، دركنار دور بودن مدارس وهمچنين مهاجر ت بسياري از كشورهاي همسايه موجب شده تا تعداد كودكان بازمانده از تحصيل به 70 هزار برسد.»
علیرضا نخعی با اشاره به كاهش 50 هزاري اين تعداد كه قبلا بالغ بر 120 هزاردانش آموز بود مي افزايد:«يكي از عواملي كه سبب شده تا تعداد اين دانش آموزان دراستان افزايش پيدا كند فاقد هرگونه كارت شناسايي بودن خانواده هاي آنها بود كه در سالهای گذشته مدارس از این کودکان به دلیل نداشتن مدارک هویتی ثبتنام نمیکردند.»
وي ادامه مي دهد:« امااز دو سال گذشته با فرمان رهبر معظم انقلاب بحث تحصیل کودکان اتباع در مدارس به طور ویژهای پیگیری شد و مسیر ثبتنام آنها تسهیل شد و کودکان فاقد مدارک هویتی و اقامتی نیز توانستند از مدارس خودگران قدم به کلاسهای درس بگذارند.»
به گفته وي يكي از اهداف مهمي كه سازمان آموزش وپرورش استان سيستان وبلوچستان به دنبال آن بوده اين است كه با جذب کودکان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل به جمع 630 هزار دانش آموز موجود می توان شاهد افزایش شمار دانش آموزان اين استان در سال تحصیلی پیش رو باشیم».
قول وزير براي حل اين مشكل
درحالي كه تنها چند روز از انتخاب وزير آموزش وپرورش دولت دوازدهم نمي گذرد وي در اولين نشست خبري كه داشت با اشاره به برنامه ريزي هاي مدون در خصوص حل مشكلات آموزش وپرورش يكي از اولويت هاي مهم اين وزارتخانه مهم فرهنگي كشور را سرو سامان دادن وضعيت دانش آموزان باز مانده از تحصيل اعلام كرد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش با اعلام وجود 370 هزار دانشآموز افغانی و خارجی جا نماندند از تحصيل مي گويد:« با انجام برنامه ريزي هاي انجام شده دود 80 تا 90 هزار نفر هنوز ثبتنام نکردهاند و پیگیر آنها هم هستیم تا اگر موانعی پیش پای آنها وجود دارد، برداریم تا آنها هم بتوانند تا مهرماه ثبتنام را انجام دهند.»