کد خبر: 872524
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کشاورزان گلستاني هنوز مطالبات سال گذشته را دريافت نکرده‌اند
از اوايل خردادماه برداشت گندم از شهرهاي مختلف استان گلستان آغاز شد و کشاورزان با اميد فروش تضميني محصول يک ساله خود را به مراکز خريد تضميني دولت ارسال کردند! اما به دليل تعلل و عدم امادگي اين مراکز خروارها تن گندم به مزارع برگشت و نهايتا پس از گذشته دو هفته از زمان برداشت، خريد گندم توسط دولت اغاز شد! اما با پرداخت قسطي و قطره چکاني!

نويسنده: مريم احمدي

طي سالهاي اخير استان گلستان با برداشت بيش از يک ميليون و300 هزار تن گندم رتبه دوم کشوري در توليد کيفي و کمي گندم را از آن خود کرد. جايگاهي که حتي سرما و يخبندان و تغييرات ناگهاني جوي استان و کاهش سطح گندم برداشتي هم نتوانست آن را خدشه دار کند! از طرفي دولت با وعده هاي مکرر در خصوص خريد تضميني و به موقع گندم و اعمال سياست هاي تشويقي براي رسيدن به نقطه مطلوب خودکفايي در توليد اين محصول هر سال کشاورزان بسياري را به کشت گندم در استان گلستان ترغيب کرده است. تا انجا که طي دو سال اخير مساحت قابل توجهي از مزارع جو به کشت گندم اختصاص يافت و کشاورزان براي افزايش سطح توليد گندم مرغوب عزم خود را جزم کردند و امسال رکود سال گذشتهرا شکستند! اما در کمال ناباوري دولت خلف وعده کرد و حالا پس از گذشت 4 ماه از زمان تحويل گندم به مراکر خريد نه تنها خبر ياز پرداخت مطالبات نيست بلکه برخي کشاورزان استان مدعي شده اند طلب فروش محصول جو سال گذشته شان را هم تمام و کمال دريافت نکرده اند! شرايطي که معيشت خانواده هايشان را به شدت تحت تاثير قرار داده و سبب شده کشاورزان توان پرداخت وام ها و تسهيلات دريافتي براي کشت و برداتش محصولشان را هم نداشته باشند.

رسيدن به خودکفايي با خلف وعده ميسر نيست

ازآنجا که نبود انبار ذخيره محصول گندم در کنار واردات بي رويه اين محصول استراتژيک يکي از بزرگترين مشکلات گندم کاران استانهاي مختلف محسوب مي شود و کشاورزان براي نگه داري محصول برداشتي خود همواره در مضيقه هستند انتظار مي رفت دولت در کنار تامين انبار و ذخيره گاه، خريد و فروش اين محصول را نيز تسريع و تسهيل کند اما متاسفانه شواهد موجود در قطب توليد گندم کشور نشان مي دهد امسال هم عدم تحقق وعده هاي دولتي سبب نارضايتي کشاورزان و احتمال کاهش سطح زير کشت گندم در سالهاي آتي شده است. اين در حالي است که اداره غله و خدمات بازرگاني استان گلستان به عنوان يک سازمان متولي مدعي است پيگيري پرداخت بهاء گندم و تامين نقدينگي گندم کاران از عهده اين اداره خارج است!

ناگفته نماند طبق قانون خريد تضميني محصولات کشاورزي چنانچه دولت در پرداخت بهاء محصول یکماه تاخیر داشته باشد باید خسارت کشاورزان را پرداخت کند اما عملا این قانون اجرا نمی شود. چرا که بعد از گذشت4 ماه از اغاز برداشت و فروش گندم هنوز مطالبات گندم کاران گلستاني پرداخت نشده است.

قائم مقام جهادکشاورزی استان گلستان در اين خصوص مي گويد: امسال در تامین منابع خرید تضمینی گندم تغییراتی ایجاد شد و تاخیرهای به وجود آمده در همین بخش است، چرا که قرار بود ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران از سوی دولت پرداخت شود که این بخش کاملا انجام شده است و مقرر شده بود نیم دیگر آن از فروش گندم به کارخانجات تامین شود که این مهم هنوز انجام نشده است.

بنا به گفته کاویانی کشاورزانی که تا پایان تیرماه گندم تحویل داده اند ۵۰ درصد و مابقی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از مطالبات خود را دریافت کرده اند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار