کد خبر: 872475
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
اگر چه قطر در برخی از سیاست‌های سرمایه گذاری خود در غرب تجدید نظر می‌کند، اما به رقابت اش با عربستان سعودی در زمینه تزریق پول برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های آمریکا به منظور تضمین حمایت دولت آمریکا از دوحه ادامه می‌دهد.
جام نیـوز: خبرگزاری بلومبرگ یادداشتی را درباره مسائل پیش آمده بین قطر و عربستان به رشته تحریر درآورده است.
 
 
بلومبرگ می‌نویسد: اگر چه قطر در برخی از سیاست‌های سرمایه گذاری خود در غرب تجدید نظر می‌کند، اما به رقابت اش با عربستان سعودی در زمینه تزریق پول برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های آمریکا به منظور تضمین حمایت دولت آمریکا از دوحه ادامه می‌دهد.
 
 
 
نزاع کنونی میان قطر و عربستان به همه طرف ضرر وارد می‌کند حتی به کشورهای قاره پیر نیز ضرر وارد می‌کند و تن‌ها برنده آن ساکن کاخ سفید است.
 
 
 
تحریم دوحه توسط عربستان و متحدانش از اوایل تابستان باعث وارد آمدن فشار بر این کشور شده است و باعث شده است که سازمان سرمایه گذاری قطر تا کنون نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار از مجموع (۳۴۰ میلیارد دلار) ذخایر مالی را برای حمایت از اقتصاد داخلی تزریق کند.
 
 
 
از سوی دیگر کاهش بهای نفت و تأثیر منفی آن بر اقتصاد قطر به طور کلی باعث شده است که اقتصاددانان پیش بینی کنند که روند رشد تولید ناخالص ملی در قطر در سال جاری به پایین‌ترین حد خود از سال ۱۹۹۵ تا کنون برسد.
 
 
از سوی دیگر، بیم هایی وجود دارد مبنی بر اینکه مجبور شدن بازوی سرمایه گذاری دولت قطر برای فروش بخشی از سهام سرمایه گذاری خود در شرکت‌های سرمایه گذاری موفق در جهان بر اقتصاد اروپا تأثیر منفی بگذارد، زیرا شرکت سرمایه گذاری قطر با ثقل بزرگی در شرکت‌های اروپایی غربی مانند «فولکس واگن»، شرکت «زیمنس»، گروه «بارکلیز بی ال سی» و شرکت «رویال داچ شل بی ال سی» سرمایه گذاری کرده است.
 
 
در این گزارش آمده است که فشار اقتصادی بر قطر بر تجارت سهام محدود نمی‌شود بلکه مرتبط با بقیه بخش‌های تجاری و مالی می‌شود. هزینه کردن در بخش گردشگری و هزینه‌های مصرفی به دلیل ممنوعیت پرواز‌ها و تحریم‌ها آسیب دید، این در حالی است که مجلل‌ترین هتل‌ها در لندن که با قطر در ارتباط هستند در فهرست سیاه کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گرفته اند.
 

عربستان سودی نمی‌برد

عربستان به نظر از این بحران سود چندانی نمی‌کند. در حالی که شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد بلندپرواز عربستان سعودی از حمایت منطقه‌ای و توان مالی اش برخوردار است، ولی تمام هم و غمش تقویت جایگاه سیاسی اش داخل عربستان است و این باعث می‌شود که اصلاحات داخلی با کندی مواجه شود.
 
 
در این گزارش آمده است که در سایه کاهش بهای نفت که بر اقتصاد ملی فشار وارد می‌آورد، فضای سیاسی برای گام برداشتن عربستان به سمت گشودن فضا به روی سرمایه گذاری‌های غربی که همیشه مخالفت محافظه کاران را بر می‌انگیزد، مناسب نیست.
 
 
اگر در این بحران برنده‌ای وجود داشته باشد او کسی نیست جز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا. اگر چه قطر در برخی از سیاست‌های سرمایه گذاری خود در غرب تجدید نظر می‌کند، اما به رقابت اش با عربستان سعودی در زمینه تزریق پول برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های آمریکا به منظور تضمین حمایت دولت آمریکا از دوحه ادامه می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار