کد خبر: 872471
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
رئيس سازمان جهاد کشاورزي همدان در گفتگو با «جوان»:
چندسالي مي‌شود که با کاهش ذخاير آبي، توجه‌ها به سمت کشت گلخانه‌اي جلب شده است. در اين راستا کارشناسان معتقدند با دنبال کردن اين شيوه علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتي، افزايش توليد و اشتغال، ميزان مصرف منابع آبي نيز تا 30 درصد کاهش و توليد تا 10 برابر افزايش مي‌يابد. چرا که با اين روش، تاثير تغييرات ناگهاني آب و هوا بر ميزان برداشت محصول به صفر مي‌رسد. حالا با اين شرايط، قرار است استان همدان در توليد انگور گلخانه‌اي پيشتاز شود و شرايط را براي فروش انگور در تمام فصول فراهم کند.
نويسنده: ميترا شهبازي
 
از اين رو به سراغ منصور رضوانی جلال، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان رفتيم تا گفتگويي در خصوص مزاياي اجراي طرح کشت گلخانه‌اي انگور در اين استان داشته باشيم که در ادامه خواهيد خواند: 

چه مقدار انگور در سال در همدان توليد مي‌شود؟

به طور کلي در استان همدان 73 هزار هکتار باغ ميوه داريم که بيش از 50 درصد آن متعلق به توليد انگور است. از اين ميزان سطح زير کشت نيز 22 هزار هکتار آن در شهرستان ملاير قرار دارد که اين منطقه را به قطب توليد انگور استان تبديل کرده است. در مجموع ساليانه حدود 400 هزار تن انگور در استان همدان توليد مي‌شود.

با اين حجم از توليد، چرا باز هم نياز به کشت گلخانه‌اي است؟

درحال حاضر شهرستان ملاير به عنوان قطب توليد انگور همدان شناخته مي‌شود. بنابراين با توجه به اينکه يکباره حجم زيادي از محصول در يک بازده زماني محدود و مشخصي بايد برداشت و به بازار فروش انتقال داده شود، استان همواره با معضل کمبود صنايع تبديلي و بازار مصرف مواجه مي‌شود، بنابراين لازم است ميزان و زمان برداشت انگور را با کشت گلخانه‌اي تحت کنترل قرار دهيم تا با عرضه محصول در تمام فصول کمترين حجم هدر رفت را رقم بزنيم.

علاوه بر اين اشباح کوتاه مدت بازار و صنايع تبديلي در مقابل نبود محصول در فصول مختلف سال، اشتغال زايي و مصرف انگور را هم محدود به زمان خاصي مي‌کند که کشت گلخانه‌اي جلوي اين معضل را هم مي‌گيرد. همچنين از مزاياي کشت گلخانه مي‌توان به کوتاه شدن دست دلالان اشاره کرد که با تقويت باغداران توليد را هم افزايش مي‌دهد.

در حال حاضر براي کشت گلخانه‌اي چه اقداماتي در استان در حال انجام است؟

قرار است 3 هزار هکتار از 73 هزار هکتار باغ انگور استان به گلخانه‌ها انتقال يابد. در اين راستا نيز اقدامات و تفاهم‌نامه‌هاي خوبي با همکاري بخش خصوصي به امضا رسيده است که اميد داريم متقاضي اين طرح، با سرعت عمليات اجرايي آن را شروع کند.

طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، قرار است تمام توليد انگور را به گلخانه‌ها ببريم تا علاوه بر افزايش تازه خوري محصول، در هر هکتار نيز براي 10 نفر اشتغال‌زايي ايجاد کنيم. لازم به ذکر است که براي توليد هر محصولي در فضاي باز تنها به يک کشاورز براي هر 3 هزار هکتار نياز است. در حال حاضر نيز اين طرح در شهرستان کبودآهنگ کليد خورده است.

با توجه به خشکسالي‌هاي 10 سال اخير فکر مي‌کنيد گلخانه‌ها چه کمکي به بخش کشاورزي کنند؟

‌در حال حاضر 400 هزار تن انگور در سال در همدان توليد مي‌شود که اگر همين مقدار را به گلخانه‌ها ببريم، کمک بزرگي به حفظ منابع آبي و تداوم توليد مي‌کند. علاوه بر اين توليد خارج از فصل نيز ارزش افزوده خوبي براي کشاورزان برخوردار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار