کد خبر: 872470
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
نويسنده: محمدرضا هاديلو

متاسفانه طي سالهاي اخير بارها و بارها جنگل بانان زيادي در راه انجام وظيفه دچار حوادث زيادي شده اند و تعدادي از آنها هم در اين راه جان خود را از دست داده اند.با اينکه قرار بوده قوانيني در جهت حمايت از اين افراد و خانواده هايشان وضع شود، اما هنوز هم دولتمردان ترجيح مي دهند به نوعي از انجام اين وظيفه شانه خالي کنند.

طبق لایحه دولت تلاش شده تا کسانیکه در راه انجام‌وظیفه و حفظ انفال کشته و یا زخمی می‌شوند اجر شهید و جانباز برایشان رقم بخورد.در همين راستا و با اينکه لایحه دولت در راستای حمایت از جنگلبانان است، اما در واقعيت مي بينيم که بسیاری از جنگلبانان با کمبود درآمد و مشکلات معیشتی مواجه هستند ، با اين حال باز هم با احسان خود به جنگل و انفال عمومی خدمت می‌کنند.

اين حرف ها آب و نان نمي شود

چندي پيش يکي از جنگلبانان حرفي زد که مي توان به وضوح فهميد که متخلفان هم خوب مي دانند که هيچ حمايتي از اين قشر نمي شود. به همين خاطر با خيالي آسوده دست به هر کاري مي زنند و از انجام هر جرمي واهمه ندارند.

اين جنگلبان مي گفت: "به‌جاي اينكه ما قاچاقچيان را تهديد كنيم آنها براي ما چاقو و شمشير مي‌كشند اما ما وظيفه داريم در مقابل آنها بايستيم، ما بدون سلاح در خط مقدم از منابعي كه بايد براي آيند‌گان حفظ شود حفاظت مي‌كنيم. اين درختان و اين محيط زيست اندوخته مردم محسوب مي‌شود و خوشحالم كه اين شغل را انتخاب كرده‌ام. روز اولي كه قرار بود سركار بروم مادرم پشت سرم دعا خواند و گفت، "برو به سلامت پسرم از اين به بعد تو بايد از نعمت‌هايي كه خدا به ما داده محافظت كني و اين مسووليت سنگيني است..." حالا مادرم از دنيا رفته ولي صدايش در ذهنم مي‌پيچد. برخي از دوستان ما در اين راه جانباز و شهيد شده‌اند و من و ديگر همكارانم به نوعي راه آنها را ادامه مي‌دهيم و اميدواريم كه وضعيت بهتر شود."

در مقابل اين همه گذشت و ايثار، مسئولان هنوز هم ترجيح مي دهند به کلي گويي بپردازند و در همين رابطه روز گذشته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ترجيح داد به جاي اينکه از برنامه هاي دولت در جهت حمايت و توجه به وضع زندگي و معيشت جنگلبانان صحبت کند، باز هم اجر معنوي را براي آنها خواستار شود و بابیان اینکه از دست دادن جان محافظان انفال الهی هدفی جز خدمت به مردم نیست، بگويد: " شهدا و جانبازان بسیار زیادی در راستای حفظ جنگل و مراتع داریم که اهمیت حفظ جنگل و دیدگاه توحیدی ما مسلمانان را می‌رساند."

خداکرم جلالی که در مراسم گراميداشت یاد و خاطره محافظان انفال الهی و پاسداران منابع طبیعی گیلان شرکت کرده بود، حادثه محافظان انفال الهی پاسداران منابع طبیعی در شهرستان آستارا را به عظمت مصیبت آن بسیار بزرگ توصیف کرد و ادامه داد: "کشته شدگان در حادثه مذکور در پاسداری از انفال و جنگل‌های این مرز و بو کشته‌شده‌اند و امیدواریم اجر شهدا برایشان در نظر گرفته شود."

البته معاون وزير جهاد کشاورزي بابیان اینکه خدا کسی که درختی را قطع می‌کند را لعنت می‌کند، گفت که در آفرینش درختان و مراتع خداوند همه‌چیز را بر اساس موزون و نظام‌یافته آفریده و ضرورت دارد تا در حفظ منابع طبیعی بکوشیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری حرف هاي خوبي زد اما در نهايت نگفت که آيا براي معيشت و زندگي سخت جنگلبانان هم قرار است کاري انجام شود يا شرايط کما في السابق پيش مي رود و آنها بايد با کمترين امکانات و تجهيزات و حقوق فقط انجام وظيفه کنند و به معنويات بينديشند؟

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
0
0
سالهاست که در رابطه با حل مشکلات جنگلبانان صحبت می شود و آخرین بار ایشان در شهریور ۹۳ از ارسال لایحه به هیئت دولت خبر دادند و در اسفند ۹۳ در سایت مربوط به پیشنهادات ثبت شده مشاهده گردید. الان که شهریور ۹۶ است هیچ خبری از لایحه مذکور نیست و احتمالا گم!!! شده. چون از سایت حذف گردیده است. طی سنوات گذشته وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف با استفاده از قوانین و آئین نامه های مختلف و با تصویب هیئت دولت با افزایش حقوق کارکنان خود اقدام کردند اما برای جنگلبان متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. لازم به ذکر است که طبق سند توسعه فرابخشی برنامه سوم توسعه می بایست فوق العاده شغل و سختی کار جنگلبانان و محیط بانان افزایش می یافت سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال ۸۴ مصوبه را برای اجرا به وزارت جهاد و سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نمود اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.و با شکایت جنگلبانان به دیوان عدالت و گرفتن تعداد زیادی رای جهت اجرای آن، متاسفانه با اعتراض سازمان جنگلها و با رای هیئت عمومی دیوان شکایات وارد دانسته نشد. محیط بانان هم علیرغم ادعاهای اولیه خانم ابتکار و آقای مجابی در خصوص افزایش حقوق و مزایا در لایحه حمایت از محیط بانان، یک ماده واحده تصویب شده که در آن کوچکترین اشاره ای به افزایش حقوق و مزایای آن نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار