کد خبر: 872427
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌‌شرقی خبر داد
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌‌شرقی از ممنوعیت استفاده از طبل‌های غیرمتعارف در هیات عزاداری خبر داد و گفت: از هیئات مذهبی تقاضا داریم حریم خانواده و ادای شرعی رعایت شود تا مرد و زن قاطی هم نشوند.
حجت‌الاسلام سید شهاب الدین حسینی در نشست مطبوعاتی  که به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، برگزار شد، اظهار داشت: علاوه بر صدور مجوز برای هیات حسینی از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی، هیات مذهبی باید برای برخی از موارد مانند نصب بنر و داربست و ایجاد جایگاه که موجب ترافیک می‌شود با شهرداری و نیروی انتظامی هماهنگ شوند.

وی ادامه داد: دستجات حسینی نباید با ایجاد ترافیک و راه بندان و ایجاد آلودگی صوتی در نزدیکی بیمارستان‌ها مزاحم شهروندان شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌‌شرقی تصریح کرد: برای برگزاری عزاداری ساعتی مشخصی نکرده‌ایم بنابراین هر چقدر عزاداری زود شروع شود زود هم تمام می‌شود. 

حجت‌الاسلام حسینی افزود: سال گذشته تیم‌های نظارت بر روند اجرای مراسم‌های مذهبی نظارت داشتند در این زمینه هماهنگی‌هایی لازم با دادستان انجام شده تا کسانی که موجب وهن دین در عزاداری‌ها شوند از این موضوع جلوگیری شود.

وی از ممنوعیت استفاده از طبل‌های غیرمتعارف در هیات عزاداری خبر داد و گفت: از هیات‌های مذهبی تقاضا داریم حریم خانواده و ادای شرعی رعایت شود تا مرد و زن قاطی هم نشوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: برای جلوگیری از اجرای هرگونه برنامه موهن و دور از ساحت مقدس سیدالشهدا مانند قمه‌زنی، برهنه شدن، حرکات نامتعارف در عزاداری‌ها، علم‌گردانی و ذوالجناح‌گردانی که منشاء تاریخی و روایی ندارند، جلسات توجیهی برگزار کرده‌ایم و  تلاش می‌کنیم در این زمینه تا حد ممکن براساس منشور تدوین شده حرکت کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های دهه اول ماه محرم گفت: امسال به منظور گرامیداشت عید غدیر از برگزاری عزاداری قبل از شروع ماه محرم جلوگیری شد که در این زمینه هیات‌های عزاداری همکاری خوبی داشتند.

حسینی خاطرنشان کرد: هر سال برای دستجات عزاداری «شاه حسین» گویان تبریز در دهه اول محرم مجوز داده می‌شد که امسال نیز مجوزهای مورد نیاز صادر شده است.

وی با بیان اینکه منشوری از سوی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی برای مناسبت‌های مذهبی استان در 20 بند آماده شده است، ادامه داد: هفته آخر ماه ذی‌الحجه را به عنوان هفته عزاداری و استقبال از ماه محرم اعلام کردیم و با برنامه‌هایی مانند همایش، جلسات توجیهی و تبلیغات محیطی برای نهادهای دولتی و تشکل‌های مردمی برگزار خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه اداره کل تبلیغات اسلامی با مشارکت مداحان و روحانیان و هیات مذهبی سه همایش بزرگ در تبریز برگزار خواهد کرد، گفت: در تمام شهرستان‌ها برنامه‌های آئینی و جلسات توجیهی به صورت مستقل برای دستجاب حسینی برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌‌شرقی ادامه داد: روز دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد آیت‌الله انگجی همایش ستایشگران عشق و شعرای آئینی و مداحان اهل بیت برگزار می‌شود که روز چهارشنبه نیز برنامه‌ای برای روحانیان در مسجد جامع تبریز با عنوان طلایه‌داران عرصه تبلیغ با حضور نماینده ولی فقیه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان 2هزار و 200 روحانی به شهرها و روستاها اعزام شده بود، گفت: در ماه محرم این آمار بیش از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

وی افزود: سال گذشته 51 نفر روحانی مستقر در شهرها و روستاها داشتیم که هم‌اکنون تعداد روحانیان به 110 نفر رسیده است همچنین 145 نفر از روحانیان در طرح هجرت در روستاهای استان استقرار دائمی دارند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌‌شرقی با بیان اینکه در مجموع 255 روحانی در روستاهای استان مستقر هستند، گفت: تلاش می‌کنیم مانند ماه رمضان در ایام محرم نیز 2هزار و 200 نفر روحانی به نقاط مختلف استان اعزام شوند.

حجت‌الاسلام حسینی از برگزاری همایشی برای هیات‌های مذهبی در روز چهارشنیه در محل سالن همایش‌های مصلی تبریز خبر داد و یادآور شد: این همایش با حضور نماینده ولی فقیه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در ماه محرم برای جداسازی مسائل مذهبی از خرافه‌ها، جلسه‌هایی با ستاد ساماندهی شئون فرهنگی برگزار شده است، گفت: دستگاه‌های مختلفی مانند نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و مجمع‌های فرهنگی و امنیتی در این ستاد عضو هستند وظیفه این ستاد ارزش‌گذاری مراسم عزاداری و جلوگیری از اذیت نشدن مردم در زمینه آلودگی‌های صوتی و ایجاد ترافیک است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌‌شرقی با بیان اینکه از هیات‌های مذهبی انتظار داریم تا برنامه‌های فاخری برگزار کنند، تاکید کرد: ابلاغ منشور برای هیات‌های مذهبی نه به عنوان بخشنامه بلکه به عنوان یک خواهش است که از عناوین غیرمستند و غیرمرسوم مانند احرام‌بندی و طشت‌گذاری در عزاداری‌ها استفاده نشود.

حجت‌الاسلام حسینی ضمن درخواست از هیات‌های مذهبی برای آغاز عزاداری از اول محرم تصریح کرد: مراسم بازار مظفریه 250 سال قدمت دارد که امسال نیز برای برگزاری مراسم عزاداری بیش از 70 هیات مذهبی هماهنگی‌های لازم با مجمع سرپرستان انجام شده است. 

وی محوریت برگزاری برنامه‌های امسال را انس با قرآن، قرائت، همخوانی، تفسیر و مداحی در مساجد دانست و گفت: امسال عزاداری‌ها با شعار بازگشت به مسجد برای تسهیل حضور مردم در مسجد خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌‌شرقی با بیان اینکه از مواردی که موجب وهن دین و سبک شدن عزاداری‌ها می‌شود پرهیز شود، افزود: از مداحان درخواست می‌شود از اشعار و متون حماسی و مستند استفاده کنند و استفاده از مطالب غیرمستند پرهیز شود. 

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: خیران علاوه بر ارائه احسان مانند غذا به موارد فرهنگی مانند چاپ کتاب و نشریه برای تبیین پیام‌های عاشورا و الگوگیری از نهضت سرخ حسینی نیز توجه کنند.

به گفته وی تمهیدات لازم برای برگزاری نماز ظهر عاشورا تبریز در میدان ساعت اتخاذ می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌‌شرقی ادامه داد: با توجه به اینکه هفته اول محرم با عنوان هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است بنابراین باید این مسائل مورد توجه واقع شود چرا که ماه محرم ،ماه بیان معارف اهل بین و قرآن و عترت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر