کد خبر: 872377
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
وضعيت نجومي بگيران، پرونده متهم رديف اول و دوم بنيتا، اموال و دارايي وزراي دولت يازدهم و دوازدهم، موضوعات مربوط به مبارزه با زمين‌خواري، محاكمه غيابي خاوري، منفك شدن قضات پرونده زنجاني، پرونده كيارستمي و دكل نفتي از مهم‌ترين محورهاي نشست خبري اين هفته سخنگوي دستگاه قضا با خبرنگاران بود.
اژه‌اي: افزايش قتل‌هاي فجيع امسال از آثار فضاي مجازي استوضعيت نجومي بگيران، پرونده متهم رديف اول و دوم بنيتا، اموال و دارايي وزراي دولت يازدهم و دوازدهم، موضوعات مربوط به مبارزه با زمين‌خواري، محاكمه غيابي خاوري، منفك شدن قضات پرونده زنجاني، پرونده كيارستمي و دكل نفتي از مهم‌ترين محورهاي نشست خبري اين هفته سخنگوي دستگاه قضا با خبرنگاران بود.
حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي در يكصد و هجدهمين نشست خبري خود به سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي پاسخ داد.  سخنگوي دستگاه قضا در ابتدا با اشاره به امنيت و آرامش جامعه و آثار زيان‌بار فضاي مجازي اظهار داشت: در سال 96 آمار قتل‌هاي فجيع نسبت به سال 95 بيشتر شده است. ممكن است علل مختلفي داشته باشد اما بر اساس كار كارشناسي كه شده حتماً يكي از آثار سوء فضاي مجازي، اين جنايت‌هايي است كه رخ مي‌دهد، البته عوامل ديگري مثل استعمال مواد روانگردان وجود دارد.
 
 نه از سوي دولت و نه ديوان محاسبات هيچ فردي به عنوان نجومي بگير به قوه‌قضائيه معرفي نشد
اژه‌اي در پاسخ به اين سوال كه هفته گذشته يكي از نمايندگان مدعي شد كه ديوان محاسبات تعدادي از نجومي بگيران را تبرئه كرده و حقوق دو نجومي را هم به آنها پس داده‌اند، بالاخره وضعيت اين نجومي بگيران چه شده است، گفت: ما از آنچه در ديوان محاسبات مي‌گذرد بي خبريم اما از ناحيه دولت به عنوان دولت كسي تحت عنوان نجومي بگير به عنوان متهم به قوه قضائيه معرفي نشد و از طرف ديوان محاسبات هم كسي به اين عنوان معرفي نشد.  وي ادامه داد: دستگاه قضايي كشور به واسطه اطلاعات به دست آمده، به عنوان مدعي العموم وارد شد، يك سري پرونده تشكيل داد و قرار است به دادگاه بروند تا به پرونده آنها رسيدگي شود، البته بدانيد كه شايد برخي از اين افراد مجرم نباشند اما بايد پول را برگردانند. سخنگوي قوه قضائيه تصريح كرد: البته به سوال ما هيچ وقت پاسخ ندادند كه آيا همه آن پولي كه اينها از شركت‌ها گرفتند سود ده بوده يا خير؟
 
ارائه ليست اموال از سوي 9 نفر در دولت دوازدهم
معاون اول قوه‌ قضائيه در پاسخ به سوالي درباره اموال و دارايي وزراي دولت يازدهم گفت: كساني كه در دولت يازدهم بودند و دوره‌شان تمام شده و در دولت جديد هم نيستند، 12 نفر هستند كه شش نفر از آنها گزارش پايان دوره خود را داده‌اند كه از آنها تشكر مي‌كنم؛ زيرا زودتر هم جواب دادند. از كساني هم كه در دولت دوازدهم هستند، 9 نفر ليست و فهرست اموال خود را دادند كه از اين 9 نفر، دو نفرشان جديد هستند، مثل آقاي كلانتري كه در دولت يازدهم نبود. هفت نفر ديگر هم كساني هستند كه در دولت قبل و فعلي بوده و هستند.
 
صدور حكم قصاص براي متهم رديف اول پرونده بنيتا
محسني اژه‌اي در پاسخ به سوالي درباره رأي پرونده بنيتا در پاسخ به اين سؤال كه آيا رأي اين پرونده صادر شده است، گفت: بله، حكم صادر شده، اما طبيعي است كه بايد ابلاغ شود و قابل اعتراض هم است.
وي خاطرنشان كرد: اجمالاً اينكه متهم رديف اول دو سه اتهام داشته؛ يكي از عناوين اتهامي‌اش قتل عمد است كه در اين خصوص براي وي حكم قصاص نفس صادر شده است. براي ساير موارد اتهامي شنيدم كه مجازات‌هايي اعم از حبس و شلاق و تبعيد در حكم صادره هست كه البته قابل اعتراض است و بايد ديد در دادگاه تجديد نظر چه مي‌شود.
محسني اژه‌اي در خصوص متهم رديف دوم پرونده بنيتا گفت: در خصوص اين پرونده متهم رديف دوم تبرئه نشده، بلكه در دادسرا قتل عمد او ثابت نشده، اما با جرائم ديگر از جمله معاونت و مشاورت براي وي قرار مجرميت صادر شده است. اين شخص گناهكار تشخيص داده شد و براي اتهامات او درخواست كيفر شد و كيفرها هم نسبتاً سنگين است.
 
محسني اژه‌اي در خصوص بازداشت تعدادي از فرهنگيان از جمله بهشتي و اينكه آيا اين بازداشت‌ها صنفي بوده است، گفت: بايد گفت هيچ فردي به عنوان اينكه بهايي است بازداشت نمي‌شود و تفاوتي نمي‌كند كه فرد  داراي چه مذهب، عقيده و حرفه خاص باشد و صرف اين مسائل بازداشت ندارد. هر كسي مرتكب جرم شود تحت تعقيب قرار مي‌گيرد. فردي كه اسم برديد به پنج سال حبس محكوم و حكم وي قطعي شده و جرم وي نيز امنيتي است.
 
واكنش سخنگوي دستگاه قضا به اظهارات وزير اطلاعات درباره كانال‌هاي تلگرامي
سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤالي در خصوص اين موضوع كه آقاي علوي وزير اطلاعات گفته ما به مرتبطان با كانال آمدنيوز تذكر داده‌ايم، مي‌شود فهميد كه اين ارتباط با مرتبطين وجود دارد ولي چرا با اينها برخوردي نشده است، گفت: خوب بود اين سؤال را از آقاي علوي مي‌پرسيديد نه من. در خصوص شبكه‌هاي مختلف تلگرامي كه جريانات ضد انقلابي هم در آن مرتكب جرائم سنگيني مي‌شوند تلاش مي‌كنيم تا برخورد شود اما اينكه دادستان از وزير توضيحي خواسته يا خير اطلاعي ندارم، ولي اين نكته را عرض كنم كه كساني كه با ضد انقلاب مرتبط هستند چه بسا اين خبر را نداشته باشند و ندانسته اين كار را كرده باشند، اينگونه تذكرات به اين افراد طبيعي است.
 
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه در بهمن ماه در خصوص رسيدگي به ليست اموال مسئولان گفتيد نمي‌شود تا ارديبهشت ماه اين قانون را اجرا كرد و ايراداتي دارد، توضيحاتي را در اين خصوص ارايه دهيد گفت: اين قانون در مجمع مورد بررسي قرار گرفت و تصويب شد اما اختلافاتي پيش آمد، براي مثال ماده يك در حال اجراست اما ساير مواد مشكلاتي دارد و آيين نامه آن هم هنوز كامل نشده است. به هر تقدير بخشي از مصوبه در حال انجام و بخشي از آن معلق مانده است.
وي در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص اينكه شنيده شده يكي از قضات پرونده زنجاني به برخي دلايل از رسيدگي به پرونده منفك شده است، گفت: اين موضوع صحت ندارد همانطور كه مي‌دانيد آقاي سراج و صلواتي و مقيسه هيچ كدام كنار گذاشته نشده‌اند.
 
رفع تصرف 18 هزار هكتار زمين در 6 ماهه امسال
حجت‌الاسلام اژه‌اي درخصوص موضوعات مربوط به مبارزه با زمين خواري نيز اظهار داشت: ساليان زيادي است با اين موارد دست و پنجه نرم مي‌كنيم. البته نكته جالب اين است كه اكثر اين افراد مجوزي دستشان دارند، هرچند كه آن مجوز از مرجعي گرفته شده باشد كه صالح به صدور مجوز نبوده است.
وي تاكيد كرد: در شش ماهه اول سال، ۱۸هزار و ۲۴۷هكتار زمين در ۲۰ استان رفع تصرف شده و ۶هزار مورد هم قلع و قمع داشتيم كه از اين تعداد ۲هزار و ۹۶۱هكتار مربوط به استان تهران بوده است.
 
محاكمه غيابي خاوري
محسني اژه‌اي در پاسخ به سؤالي مبني بر محاكمه غيابي خاوري و مراحل پرونده وي اظهار داشت: هرتلاشي كه بايد مي‌كرديم براي بازگرداندن انجام داديم اما نشد و براي اواخر برج هفت و اوايل برج هشت زمان دادگاه تعيين شده است. از همين جا مي‌گوييم بهتر است خاوري بازگردد و گرنه غيابي محاكمه مي‌شود.  وي همچنين در خصوص ابزارهاي قانوني محاكمه خاوري گفت: اگر خاوري محكوم به مسائل مالي باشد اين قابل اجرا است اما اگر محكوم به حبس باشد، فعلاً كاري از دستمان برنمياد.
 
صدور كيفرخواست براي پرونده كيارستمي و دكل نفتي
وي در خصوص پرونده فوت كيارستمي گفت: كيفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است.
سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤال ديگري درخصوص آخرين وضعيت پرونده دكل نفتي گفت: اين پرونده از لحاظ محتوا بزرگ بود و كيفرخواست برايش صادر شده و به دادگاه رفته است؛ اما هنوز در دادگاه تعيين وقت نشده است.
محسني اژه‌اي در خصوص آخرين وضعيت پرونده پزشك تبريزي گفت: كيفرخواست صادر شده و اواخر ماه آينده محاكمه اين فرد صورت مي‌گيرد.  سخنگوي دستگاه قضا در خصوص علت بازداشت ساسان آقايي و يغما فخشامي از روزنامه نگاران خاطر نشان كرد: جرم اين افراد امنيتي است و پرونده هنوز به دادگاه نرفته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
0
حاجی آدرس غلط ندهید. این فضا همه جای جهان هست. کشتن فرزندان و فک و فامیل همسر و کشتن خانواده همه آثار سخت و هولناک معیشتی است که سیستم اقتصادی غلط و پر از اختلاس کشور بر مردم تحمیل کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار