کد خبر: 872355
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه هنوز براي تحقق وعده يكسان‌سازي نرخ ارز، زمان داريم و به تدريج در حال حركت به سمت آن هستيم، گفت: نتايج رتبه‌بندي بانك‌ها مهرماه اعلام مي‌شود.
به گزارش مهر، ولي‌الله سيف در پاسخ به سؤالي در خصوص آخرين وضعيت رتبه‌بندي نظام بانكي گفت: بانك مركزي دو طرح را در رابطه با رتبه‌بندي بانك‌ها دارد كه يك طرح در درون بانك مركزي است كه نتايج آن به بيرون اعلام نمي‌شود و عمق بازرسي و نظارت بانك مركزي بر آن بانك، بر اساس طرح اعلام شده قبلي است.
  
اعلام رتبه بانك‌ها تا پايان مهرماه
رئيس كل بانك مركزي افزود: همچنين در طرح ديگري كه از سوي شركت رتبه‌بندي ايران در حال انجام است، بانك‌ها با تكيه بر صورت‌هاي مالي و نسبت‌هايي كه از آن برداشت مي‌شود؛ رتبه‌بندي مي‌شوند كه نتايج آن تا پايان مهرماه اعلام مي‌شود؛ به نحوي كه بانك‌ها از نظر نسبت‌هاي دارايي- بدهي، مديريت منابع و ساير ويژگي‌ها تحت‌بررسي قرار گرفته و در نهايت تركيب همه اين شاخص‌ها با هم درآميخته شده و شاخص كلي ايجاد مي‌شود كه به نسبت آن رتبه بانك‌ها اعلام خواهد شد.  سيف در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار مهر در خصوص زمان يكسان‌سازي نرخ ارز با توجه به اقدامات اخيري همچون حذف ارز مسافرتي و افزايش نرخ مبادله‌اي گفت: به تدريج در حال حركت به سمت يكسان‌سازي نرخ ارز هستيم؛ البته من اشاره كردم كه اين اقدام در اوايل دولت دوازدهم صورت مي‌گيرد؛ پس هنوز خيلي فرصت داريم.
 
رؤساي برخي شعب متخلف بانكي در نرخ سود بركنار شدند
وي در خصوص اجراي نرخ سود مصوب بانك مركزي از سوي نظام بانكي، گفت: به نظر مي‌رسد كه در خصوص رعايت نكردن نرخ‌هاي مصوب سود در نظام بانكي، خيلي بزرگنمايي مي‌شود، اما تا روز پنج‌شنبه هفته گذشته، بيش از هزار شعبه بانكي از سوي بانك مركزي مورد بازرسي قرار گرفت و خوشبختانه عملكردها نشان مي‌دهد كه به جز موارد محدود، نرخ‌هاي سود بانكي به صورت دقيق در بانك‌ها رعايت مي‌شود.  سيف گفت: مواردي هم داشتيم كه منجر به عزل رئيس شعبه شده است و بانك مركزي در اين رابطه، بسيار مصمم است و خوشبختانه بانك‌ها نيز همراهي خوبي دارند و به نظر مي‌رسد كه اجراي اين بخشنامه، نتايج مثبتي به همراه دارد.
 
وي در خصوص نرخ سود سپرده‌هاي صندوق سرمايه‌گذاري بانك‌ها نيز گفت: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، نهادهاي فعال در بازار سرمايه هستند و بانك‌ها از اين ابزار استفاده مي‌كنند، ولي چون در پرتفوي خود، دارايي‌هايي دارند كه بازدهي بالاتري دارد، ممكن است بتوانند نرخ‌هاي سود بالاتري بپردازند، ولي آنچه كه مسلم است، آن ميزان از منابع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كه در بانك سپرده‌گذاري مي‌شود بايد از دستورالعمل بانك مركزي تبعيت كند. سيف گفت: قدم بعدي بانك مركزي در پرداخت سپرده سپرده‌گذاران كاسپين، منوط به بررسي دقيق‌تر دارايي‌هايي است كه اين مؤسسات داشته‌اند و بايد بررسي مكفي از حجم دقيق منابع و دارايي‌ها صورت گيرد؛ اين بررسي است كه به ما مي‌گويد چه وضعيتي را در پرداخت پيگيري كنيم. اين در حالي است كه خوشبختانه مرجع قضايي در اين رابطه فعال است و كار از سوي آن در حال پيگيري است، ضمن اينكه هماهنگي لازم از سوي بانك مركزي با مرجع قضايي در حال انجام است.  وي افزود: اقدام بعدي بانك مركزي در پرداخت سپرده‌هاي بالاي ۲۰۰ ميليون تومان سپرده‌گذاران كاسپين، منوط به بررسي است. سيف در پاسخ به اين سؤال كه اگر شما سپرده‌گذار كاسپين بوديد، چه مي‌كرديد؟ گفت: من هيچ وقت نمي‌رفتم در جايي كه مجوز از بانك مركزي ندارد، سرمايه‌گذاري كنم، ضمن اينكه اگر اشتباهي كردم بايد پاي آن بايستم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار