کد خبر: 872353
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
با رعایت استانداردهای جدید، خودروی كمتر از 30 ميليون تومان نخواهیم داشت
مردم بايد بدانند كه با اعمال استانداردهاي جديد ديگر خبري از خودروي ارزان قيمت 20 تا 25 ميليون توماني در بازار نخواهد بود و طبيعتاً قيمت خودروها گران‌تر از اين خواهد شد.
مردم بايد بدانند كه با اعمال استانداردهاي جديد ديگر خبري از خودروي ارزان قيمت 20 تا 25 ميليون توماني در بازار نخواهد بود و طبيعتاً قيمت خودروها گران‌تر از اين خواهد شد. اين سخنان مديركل صنايع خودرو و نيروي محركه است كه اعتقاد دارد با رعايت استانداردهاي جديد سازمان ملي استاندارد از سوي خودروسازان و ارتقاي كيفيت خودروها، گران شدن آنها حتمي است.
سازمان استاندارد، خودروسازان را ملزم به رعايت برخي استانداردهاي جديد كرده است كه كارشناسان معتقدند با تحقق اين امر، قيمت خودرو افزايش خواهد يافت.
 
اين در حالي است كه اساساً رعايت استانداردهاي خودرو الزامي است، اما گويا در ايران استانداردسازي جزو آپشن‌هاي خودرو به شمار مي‌رود و روي قيمت نهايي تأثير‌گذار خواهد بود.
دبير انجمن خودرو‌سازان معتقد است براي رعايت استانداردهاي جديد، خودروسازان تا تابستان سال 98 فرصت دارند، اما از طرفي سازمان استاندارد تأكيد دارد كه آخرين مهلت استانداردسازي همان دي‌ماه سال آينده خواهد بود.
كارشناسان معتقدند با الزام رعايت استانداردهاي خودرويي احتمالاً قيمت خودروهاي داخلي افزايش خواهد يافت و بسياري از خودروهاي موجود در بازار قادر به پاس كردن استانداردها نخواهند بود و در نتيجه از بازار حذف مي‌شوند كه اين امر موجب مي‌شود تا مردم براي خريد خودرو بيشتر دچار مشكل شوند.
 
رعايت استانداردهاي جديد؛ دي ماه 97 يا خرداد 98؟
احمد نعمت‌‌بخش، دبير انجمن خودروسازان با اشاره به الزام رعايت 85 استاندارد جديد از دي ماه سال 97 گفت: در شرايطي تكنولوژي جديدي روي خودرو نصب مي‌شود كه زيرساختي براي اعمال آن لحاظ نشده است، حال گران شدن يك چنين خودرويي چه كمكي به افزايش ايمني رانندگي در كشور مي‌كند؟
وي افزود: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته ميان شوراي عالي استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شده كه هر زمان زيرساخت‌ها آماده شوند، اعمال اين استانداردها روي خودرو عملياتي شود.
وي افزود: برنامه‌ريزي براي اجراي اين استانداردها در خودروهاي مختلف زمانبر است؛ با وجود اين شرايط براي اجراي اين استانداردها در برخي خودروهاي توليد مشترك يا محصولات جديد خودروسازان داخلي فراهم است.
نعمت بخش تأكيد كرد: تجربه نشان داده وقتي سازمان استاندارد براي خودرو استانداردهاي اجباري را تعيين و مدت زماني را براي اجراي آن اعلام مي‌كند، به‌دليل فراهم كردن شرايط اجراي اين استانداردها و حجم قطعات موجودي شركت‌هاي خودروسازي مجدداً فرصتي براي اجراي آن تعيين مي‌شود كه با اين روند پيش‌بيني مي‌كنم استانداردهاي اجباري 83گانه توليد خودروهاي داخلي از خرداد‌ماه 98 به‌طور كامل اجرايي شود.  نعمت‌بخش در پايان بيان كرد: خودروهاي قديمي همچون پرايد كه نمي‌توانند به استانداردها و تكنولوژي روز مجهز شوند بايد به سرعت از چرخه توليد خارج شوند.
 
هيچ مهلتي به خودروسازان داده نخواهد شد
 نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه برخي مسئولان خودروسازي عنوان كرده‌اند كه براي رعايت استانداردهاي 83 گانه خودروهاي داخلي تا خرداد98 فرصت وجود دارد، گفت: اين موضوع در زمان وزير سابق صنعت در شوراي سياست‌گذاري استاندارد خودروها مطرح شد كه آخرين مهلت براي تطبيق با استانداردهاي جديد اول دي ماه 97 مقرر شد و هيچ‌گونه فرصت ديگري به خودروسازان داده نخواهد شد.
 رئيس سازمان ملي استاندارد در پاسخ به سؤال ديگر در خصوص جمع شدن خودروهاي زير 35 ميليون تومان به دليل كيفيت پايين گفت: ما به عنوان سازمان استاندارد وارد بحث قيمت نمي‌شويم، براي ما سلامت و جان مردم و استاندارد بودن خودروها مهم است و خودروهايي كه خطرساز باشند، تأييديه استاندارد نمي‌گيرند، اما موضوع قيمت مربوط به سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و شوراي رقابت است.
 
خودرو احتمالاً گران مي‌شود
 در همين خصوص وحيد مرندي  مقدم، معاون نظارت سازمان استاندارد با بيان اينكه در حال حاضر براي خودروهاي داخلي و خارجي 55 استاندارد ملي لحاظ شده است گفت: در سال 82 تعداد 11 استاندارد براي خودرو تدوين شد كه اكنون اين تعداد به 55 استاندارد ارتقا يافته است.
وي تصريح كرد: استانداردهاي جديد همگي با استانداردهاي روز اروپا هماهنگ است و به صورت ملي هم تدوين شده است و از اول دي ماه سال 97 تمام خودروسازان داخلي و واردكنندگان خودروهاي خارجي ملزم به رعايت 85 استاندارد جديد هستند.
اين مقام مسئول با بيان اينكه خودروهاي داخلي با تجهيز شدن به استانداردهاي جديد احتمالاً گران خواهند شد، افزود: سيستم اضطراري پيشرفته خودرو و هشدار انحراف دو تكنولوژي مهم روز خودرو به حساب مي‌آيند كه تجهيز خودروها به اين استانداردهاي نوين، به گراني بيشتر خودرو منجر مي‌شود.
 
خودروهاي زير 30 ميليون از بازار جمع مي‌شوند
 فريد زاوه، كارشناس خودرو نيز در خصوص افزايش احتمالي قيمت خودروهاي داخلي در سال آينده گفت: رعايت استانداردهاي جديد از الزامات صنعت خودروی كشور است و اين اولين‌بار نيست كه چنين تصميمي اتخاذ شده است و سابق بر اين نيز توقف توليد پيكان به همين دليل صورت گرفت.
وي افزود: با لزوم رعايت استانداردهاي جديد به طور طبيعي برخي از خودروها از بازار حذف خواهند شد و شركت‌هاي خودروساز بايد خلأ آنها را پر كنند و طبيعتاً نزديك‌ترين خودرو به لحاظ قيمتي جاي آنها را خواهد گرفت.
 
زاوه با بيان اينكه با لزوم رعايت استاندارد، پرايد و خانواده پژو مانند 405 از بازار جمع خواهد شد، گفت: بسياري از خودروهايي كه قشر متوسط جامعه توان خريد آن را دارند از بازار حذف خواهد شد، البته برخي از خودرو‌ها مانند تندر90 و رانا مي‌توانند اين استانداردها را پاس كنند.
اين كارشناس خودرو افزود: رعايت استانداردهاي جديد موجب حذف خودروهاي زير 30 ميليون مي‌شود و حدود 65 تا 70 درصد بازار خودرو خالي خواهد شد كه اين امر بازار اين محصول را به چالش خواهد كشيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار