کد خبر: 872351
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
بيژن يانچشمه

گرفتن معاينه فني براي خودروهاي دوگانه‌سوز منوط به گرفتن معاينه مخازن گاز خودروهاست. متأسفانه به دليل نبود نظارت دقيق و همچنين بي‌توجهي مسئولان به خصوص مسئولان در سازمان شهرداري‌هاي كشور و وزارت كشور، خودروهاي دوگانه‌سوز در ميان مراكز معاينه گاز سرگردان شده‌اند. چند هفته‌اي است كه بحث تست مخازن خودروهاي گازسوز به صورت جدي مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و اين جدي گرفتن با ابلاغ بخشنامه دادستاني مبني بر تست خودروهاي گازسوز و جلوگيري از حوادث احتمالي اعلام شده است.  براين اساس مراكز معاينه فني تست معاينه فني خودروهاي دوگانه‌سوز را منوط به انجام تست مخازن گازسوز و صدور مجوز از سوي آنان كرده‌اند.
 
ليست اسامي حدود 10 مركز براي انجام تست خودروهاي دوگانه‌سوز اعلام شده است تا خودروهاي دوگانه‌سوز به اين مراكز مراجعه كنند، در عمل بيش از 80 درصد اين مراكز به بهانه‌هاي مختلف از جمله خرابي تجهيزات، قطع سيستم‌ و وصل نبودن به شبكه اصلي معاينه فني و مقرون به صرفه‌ نبون انجام تست گاز از انجام معاينه فني خودروهاي گازسوز سر باز مي‌زده و فقط يك يا دو مركز آن هم با وقت دادن و زمان طولاني اقدام به انجام معاينه فني خودروهاي گازي مي‌كنند.
با توجه به آمار بالاي خودروهاي دوگانه‌سوز كه اكثر اين خودروها از جمله خودروهاي ارزان‌قيمت و مربوط به اقشار كم‌درآمد هستند براي اجراي قانون به دليل سهل‌انگاري مسئولان در سازمان شهرداري‌ها و وزارت كشور سرگردان شده‌اند.برخي از اين رانندگان كه وسيله نقليه دوگانه‌سوز آنان منبع اصلي درآمد خانواده است، اين نابساماني سبب شده است تا نتوانند درآمدكافي براي گذران زندگي را تأمين كنند. همچنين به دليل پاسخگو نبودن مراكز تست خودروهاي گازسوز، برخي قصد كرده‌اند تا خودروهاي خود را به يگانه‌سوز تبديل كنند كه متأسفانه اين اقدام تبعات بسياري را بر آنان به همراه داشته است.
 
نبود نظارت سيستمي براي اجراي بخشنامه‌اي كه به نفع رانندگان و ساير شهروندان است، احتمال افزايش خطرات را در شهرها افزايش داده است.
متأسفانه همين منوال يعني سرگرداني خودروهاي گازسوز براي تاكسي‌هاي دوگانه‌سوز نيز در حال تكرار است؛ بسياري از رانندگان اينگونه خودروها با اعلام اينكه فقط يك مركز براي تست تاكسي‌هاي دوگانه‌سوز در نظر گرفته شده است از بي‌توجهي مسئولان گلايه‌مند هستند اين نابساماني در حالي صورت مي‌گيرد كه متأسفانه مسئولان دائماً از طرح استقبال از مهر سخن مي‌آوردند.خواب تاكسي‌هاي دوگانه‌سوز يعني سرگرداني روزانه ده‌ها مسافر در شهرها، ايجاد ترافيك و تشويق شهروندان به استفاده از خودروهاي تك‌سرنشين. در حقيقت اينگونه رفتارهاي سليقه‌اي از سوي برخي مسئولان در نظارت نكردن بر اجراي بخشنامه‌ها سبب شده است تا رانندگان خودروهاي دوگانه‌سوز سرگردان در معابر شهري باقي بمانند؛ هم جريمه نداشتن معاينه فني را بپردازند و هم از كار و زندگي بيفتند. نه مسئولي حاضر به پاسخگويي در اين زمينه است و نه نظارت سيستمي براي نحوه اجراي اينگونه بخشنامه‌ها صورت مي‌گيرد. گويا دستگاه‌هاي متولي بالادست هم دست روي دست گذاشته‌اند تا نابساماني‌ها در حوزه حمل و نقل افزايش يابد كه ادامه اين روند به ضرر تك تك شهروندان، رانندگان و سبب افزايش ترافيك و تخريب زيست شهري و افزايش آلودگي، آلايندگي و همچنين افزايش مخاطرات در اين زمينه خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار