کد خبر: 872237
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس مجلس نمايندگان بلژيك به دیدار روحاني، ‌ لاريجاني و شمخاني رفت
رئيس مجلس نمايندگان بلژيك كه به تهران سفر كرده است، ديروز ديدارهايي با مقامات مختلف كشورمان برگزار كرد. ديدارهايي كه محور مهم بسياري از آنان موضوع برجام بود.
جعفر تكبيري

رئيس مجلس نمايندگان بلژيك كه به تهران سفر كرده است، ديروز ديدارهايي با مقامات مختلف كشورمان برگزار كرد. ديدارهايي كه محور مهم بسياري از آنان موضوع برجام بود. جايي كه مقامات كشورمان كوشيدند به واسطه بلژيك پيام‌هاي خود را درباره برجام و تلاش امريكا براي برهم زدن اين توافق به گوش غربي‌ها برسانند، آن هم در شرایطی که کل اروپا در قضیه برجام هیچکاره بود و  حالا بیکاره است، چه رسد به آنچه که آن را «بلژیک» می‌نامیم!
‌زيگفريد براك رئيس مجلس نمايندگان بلژيك صبح روز گذشته به ديدار حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان رفت. رئيس‌جمهور در اين ملاقات به تلاش جمهوري اسلامي ايران براي استفاده از فضاي پسا برجام براي توسعه روابط با اتحاديه اروپا از جمله بلژيك اشاره كرد و خواستار استحكام اين روابط شد.
 
رئيس‌جمهور سپس به سياست‌هاي دولتش در خصوص روابط خارجي اشاره و خاطرنشان كرد كه دولت يازدهم تلاش كرد، روابط ايران با دنيا را همواركند و مشكلات برطرف شود.
روحاني در ادامه موضوع برجام و لزوم پايبندي طرفين به مفاد اين توافق را مورد تأكيد قرار داد و عنوان كرد كه «در برجام ايران و 1+5 توانستند در يك مسئله مهم به نام هسته‌اي به توافق برسند و اين يكي از موفقيت‌هاي بزرگ ميز مذاكره در يك مسئله پيچيده بود كه مي‌تواند الگويي براي مسائل پيچيده منطقه‌اي و جهاني باشد.»
رئيس‌جمهور همچنين در پاسخ به فشارهاي امريكا براي بازديد از مراكز نظامي كشورمان نيز گفت: «‌معتقديم تنها دستگاهي كه مي‌تواند اعلام كند كه ايران به تعهدات خود بر برجام عمل كرده است، فقط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و جمهوري اسلامي ايران براساس گزارشات آژانس، به تعهدات خود در چارچوب برجام پايبند بوده است و انتظار داريم كه طرف‌هاي مقابل نيز كاملاً به تعهدات خود در چارچوب اين توافق پايبند باشند.»
روحاني سپس با گلايه از تخلفات ايالات متحده در خصوص برجام، به انتظارات خود از اروپا اشاره كرد و گفت كه «از اتحاديه اروپا انتظار داريم كه اولاً به طور كامل به توافق برجام عمل کند و ثانياً به امريكا نسبت به پايبندي‌ به تعهداتش در برجام فشار آورده و به آنها پيام قاطعي داده شود.»  ‌روحانی که مذاکرات هسته‌ای را در روزهای آخر، مستقیم با کدخدا انجام داد، معلوم نیست از چه‌رو اینک درد‌دل‌های برجامی خود را با افراد گمنام و غیرمؤثر اروپا در میان می‌گذارد؟!‌
   
موضوع تروریسم
 رئيس‌جمهور در ادامه به شرايط حساس منطقه و جهان و معضل تروريسم هم اشاره كرد و ادامه داد: «اقدامات تروريستي در تهران و بروكسل به اين معناست كه دو كشور دشمن مشتركي در اين زمينه دارند و لازم است كه در مقابله با اين معضل با يكديگر همكاري و مشاركت داشته باشند.»
زيگفريد براك، رئيس مجلس نمايندگان بلژيك نيز در اين ديدار، با اشاره به اينكه تصميم قطعي بلژيك تقويت مناسبات دوجانبه با ايران است، بر اهميت تعهد و پايبندي طرفين به توافق برجام تأكيد كرد و گفت: برجام نه تنها براي ايران بلكه براي بلژيك و اتحاديه اروپا از اهميت زيادي برخوردار است و تمام تلاش‌مان را خواهيم كرد كه اتحاديه اروپا به همه تعهدات خود عمل كند.
   
تروريسم، دغدغه مشترك ايران و بلژيك
رئيس مجلس نمايندگان بلژيك پس از ملاقات با رئيس‌جمهور، به ديدار علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي رفت. روساي مجلس دو كشور پس از مذاكرات دوجانبه با يكديگر به ميان خبرنگاران آمدند. لاريجاني در اين نشست خبري، پس از بيان تعارفات ديپلماتيك، در خصوص مذاكره امروز با رئيس پارلمان بلژيك گفت: در اين مذاكره در مورد محورهاي توسعه ايران در آينده به خصوص درباره شش محور استراتژيك مصوب در قانون برنامه ششم توسعه و زمينه سرمايه‌گذاري ايران در كشورهاي ديگر صحبت شد.  لاريجاني همچنين ادامه داد: علاوه بر اين در خصوص زمينه همكاري‌هاي گسترده‌تر به ويژه در مورد بحران‌هاي منطقه‌اي و تروريسم به عنوان دغدغه مشترك ايران و بلژيك بحث و تبادل نظر صورت گرفت.  در همين حال رئيس مجلس نمايندگان بلژيك نيز در خصوص مذاكرات خود با لاريجاني گفت كه «در جلسه مذاكره با رئيس مجلس ايران موضوعات مهمي مورد بحث قرار گرفت، به خصوص به روابط دو جانبه بين ايران و بلژيك كه به ميانه قرن نوزدهم باز مي‌گردد اشاره و بر همكاري اين دو كشور به خصوص در دوره پسابرجام و برنامه‌ريزي در اين راستا تأكيد شد.»
 
براك سپس در پاسخ به گلايه‌هاي علي لاريجاني از عملكرد امريكا در موضوع برجام كه در مذاكرات دو جانبه مطرح شده بود، عنوان كرد: «ما اروپايي‌ها با تمامي سياست‌ها و ديدگاه‌هاي كشور امريكا موافق نيستيم بنابراين در مسير خود عمل خواهيم كرد و تأكيد داريم كه دفتر اتحاديه اروپا در ايران تأسيس شود تا مشكلات بين دو كشور رفع گردد.
  
شمخاني: استفاده ابزاري از تروريسم  موجب تسري آن به قلب اروپا شده است
سومين ملاقات روز گذشته رئيس مجلس نمايندگان بلژيك با علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان بود.
در اين ملاقات نيز علي شمخاني به عنوان دبير شوراي عالي امنيت بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ارتقاي سطح همكاري‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و امنيتي با كشورهاي اروپايي به ويژه بلژيك تأكيد كرد.  شمخاني در ادامه ملاقات خود با رئيس مجلس نمايندگان بلژيك به تشريح خطرات ناشي از تسليح، تجهيز، آموزش و گسترش گروه‌هاي تروريستي كه از سوي برخي كشورهاي منطقه‌اي و غربي صورت مي‌پذيرد، اشاره كرد و ادامه داد: حوادث روزهاي اخير اروپا نشان داد كه استفاده ابزاري برخي كشورها از تروريسم در عراق و سوريه، موجب غيرقابل مهارشدن آن و تسري اين پديده شوم به قلب اروپا شده است.
 
شمخاني سپس همچون ديگر مقامات كشورمان به سنگ‌اندازي‌هاي امريكا در مسير اجراي برجام اشاره كرد و گفت كه «ادبيات تهديدآميز مقامات سياسي و امنيتي امريكا عليه جمهوري اسلامي ايران ضمن آنكه موجب شفاف‌سازي رويكردهاي ستيزه جويانه اين كشور براي افكارعمومي جهاني مي‌شود، هيچ گونه تأثيري در سياست‌هاي اصولي ايران در موضوعات منطقه اي، ارتقاي توانمندي‌هاي متعارف دفاعي و تداوم حمايت از ملت‌هاي تحت ظلم نظام سلطه ندارد.» شمخاني همچنين با تأكيد بر نقش مثبت اتحاديه اروپا در توافق هسته‌اي، پيرامون توافق هسته‌اي ايران و 1+5 اظهار كرد: «برجام، توافقي بين‌المللي و مورد تأييد شوراي امنيت است و همه طرف‌ها بايستي در برابر رفتارهاي نابخردانه و مواضع تندو غيرقانوني كه تضعيف‌كننده آن است ايستادگي كنند.»
 
عضو هيئت نظارت بر اجراي برجام در ادامه مذاكرات خود با رئيس مجلس نمايندگان بلژيك اشاره‌اي هم به فضاسازي‌هاي رسانه‌اي و عمليات رواني امريكايي‌ها با هدف ايران هراسي داشت و ادامه داد: اين اقدامات امريكا در دوره‌هاي 120 روزه صدور معافيت‌هاي تحريمي، به منظور تحت تأثير قرار دادن كشورها و ممانعت از همكاري با ايران است.  زيگفريد براك هم در اين ديدار با قدرداني از اقدامات تهران در مبارزه با تروريسم در منطقه عنوان كرد: «ايران عامل ثبات در منطقه بوده و در روند مبارزه با تروريسم نقش مهمي ايفا كرده است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
با توجه به درخواست های غیر متعارف و ملتمسانه و از روی استیصال تیم مذاکره کننده هسته ای و شخص روحانی در چند روز اخیر مبنی بر میانجیگری اروپا بین برجام (بخوانید ایران) و امریکا ماموریت اصلی این مقام اروپایی گمنام برای انکه حساسیت ایجاد نکند مجاب نمودن و تشویق مقامات ایرانی برای افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران بود.
از این دولت که اجرای محرمانه قراردادهای نفتی IPC و FATF و سند 2030 را در کارنامه خود دارد بعید نیست که با سازو کاری محرمانه دست به چنین کاری بزند.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
اکنون نوبت بلژیک ست " که یک قرارداد چرب و نرم با ایران ببندد "
تا دولتمندان ما تصور کنند " تا این کشور اروپائی که وزنه اش در قاره اروپا " تا چه حد می باشد ؟ به تواند بر روی تفکرات سیاستمداران امریکا " چنان تاثیر پذیر باشد " تا نردبانی بسازد " ایران را از چاه برجام بیرون اورد : داستان برجام "داستان فردیست که در دریا برای نجات خود " به یک تخته چوب می چسبد " تا فرصتی بخرد " شاید راه نجاتی باز شود" قبل از اینکه 4سال اینده
تمام شود.
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
فرستاده را گفت کای هوشیار

بباید ترا پوزش اکنون به کار

که من چشم از ایشان چنین داشتم

همی بر دل خویش بگذاشتم

که از گوهر بد نیاید مهی

مرا دل همی داد این آگهی

بگوی آن دو ناپاک بیهوده را

دو اهریمن مغز پالوده را
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
آیا آقایان روحانی و علی لاریجانی نیم دانند بلژیک به همان اندازه در جهان سیاست اهمیت دارد که بورکینافاسو ! پس دعوت از رئیس مجلس بلژیک جز برای فریب مردم ایران تا وانمود کنند در قضیه برجام تنها آمریکا نیست که تصمیم می گیرد ، بلکه اروپا هم دخیل است !! ولی مردم ایران مردم زمان قاجاریه نیستند به برکت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مردم بیدارند و گول این ترفند ها را نمی خورند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار