کد خبر: 872217
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
به رغم هشدارهاي امريكا براي متوقف كردن آزمايش‌‌هاي موشكي كره‌شمالي اما پيونگ يانگ قصد عقب‌نشيني ندارد.
به رغم هشدارهاي امريكا براي متوقف كردن آزمايش‌‌هاي موشكي كره‌شمالي اما پيونگ يانگ قصد عقب‌نشيني ندارد. رهبر كره‌شمالي با بيان اينكه هدف اين كشور از آزمايش‌‌هاي موشكي ايجاد «توازن قواي واقعي» با امريكاست، اعلام كرد برنامه اتمي خود را تا مرحله‌‌اي كه امريكا جرئت سخن گفتن از جنگ را به خود ندهد، گسترش خواهد داد. دونالد ترامپ هم كه در مقابل برنامه موشكي كره‌شمالي درمانده شده است، ادعاهاي خود عليه پيونگ يانگ را تكرار كرد و گفت پاسخ نظامي امريكا به بحران كره‌شمالي بسيار قوي و مؤثر خواهد بود.
 
به گزارش «جوان»، هشدارهاي امريكا و تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل نتوانسته كره‌شمالي را به عقب‌نشيني از آزمايش‌‌هاي موشكي‌‌اش وادار كند و رهبر اين كشور همچنان بدون توجه به فشارهاي بين‌المللي به افزايش توان موشكي خود ادامه مي‌‌دهد. پس از شليك موشك بالستيك كره‌شمالي و عبور دادن آن از آسمان ژاپن، رهبر كره‌شمالي اهداف واقعي از اين آزمايش‌ها را اعلام كرد. كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي روز شنبه بر ضرورت ادامه برنامه‌‌هاي نظامي اين كشور در راستاي تقويت توان كيفي پيونگ يانگ براي پاسخ به حمله اتمي امريكا تأكيد كرد و گفت: «بايد به شوونيست‌‌ها نشان بدهيم چگونه كشور ما با وجود تحريم‌هاي بي‌وقفه مي‌تواند قدرت هسته‌اي خود را كامل كند.» به گزارش خبرگزاري «ك‌سي‌ان‌اي» كره‌شمالي، كيم جونگ اون اعلام كرد: «ما به هدف خود در تكميل توان هسته‌اي نزديك هستيم و از تمامي ظرفيت‌هاي دولتي براي رسيدن به آن استفاده مي‌كنيم.» رهبر كره‌شمالي با خط و نشان كشيدن براي امريكا، گفت: «هدف نهايي ما ايجاد تعادل و توازن نظامي با ايالات متحده است تا مسئولان امريكايي جرئت نكنند درباره گزينه نظامي عليه كره‌شمالي سخن بگويند.»
 
كره‌شمالي اخيراً موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيماي خود را آزمايش كرده است كه به گفته كارشناسان مي‌‌توانند خاك امريكا را مورد هدف قرار دهند و اين مسئله نگراني مقامات واشنگتن را در پي داشته است. همچنين اين كشور دو هفته پيش يك بمب هيدروژني با قدرت انفجار 100 كيلوتن را آزمايش كرد و زنگ خطر را براي امريكا و متحدانش به صدا درآورد. كيم جونگ اون در ادامه اظهارات خود با اشاره به آزمايش موشكي اخير كره‌شمالي كه در آن يك فروند موشك بالستيك «هواسونگ ۱۲» بر فراز ژاپن به پرواز درآمد، خاطرنشان كرد: اين آزمايش توان هسته‌اي كره‌شمالي را افزايش داده است. وي افزود: «ما بايد به‌رغم وجود محاصره‌ها و تحريم‌هاي فراوان به وضوح دستاوردها و پيشرفت نيروي هسته‌اي خود را به قدرت‌هاي جهاني نشان دهيم.» سخنان رهبر كره‌شمالي پس از آن منتشر شد كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد، عصر جمعه باز هم به اتفاق آرا ادامه آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي را محكوم كرد اما تحريم تازه‌اي عليه پيونگ يانگ تصويب نكرد. شوراي امنيت چهارشنبه گذشته هم تحريم‌هاي جديدي را عليه كره‌شمالي تصويب كرد و پيونگ يانگ در واكنش به اين تصميم، با شليك يك موشك بالستيك و عبور آن از آسمان ژاپن ركوردهاي برنامه موشكي خود را بهبود بخشيد. تحولات ماه‌‌هاي اخير در شبه‌جزيره نشان مي‌‌دهد هرچه تهديدات و فشارهاي امريكا عليه كره‌شمالي بيشتر شده، آزمايش‌‌هاي موشكي اين كشور نيز افزايش يافته است و پيونگ يانگ از ابتداي سال 2017، 16 بار آزمايش موشكي انجام داده است كه همه آنها موفقيت‌آميز بوده است. رهبر كره‌شمالي بر اين باور است كه سلاح اتمي ابزاري براي دوام و بقاي بيشتر و ايستادگي در برابر تغيير رژيم احتمالي از سوي واشنگتن است و برنامه هسته‌اي پيونگ يانگ به عنوان عامل بازدارنده مانع از آن مي‌شود كه واشنگتن براي سرنگوني‌اش تلاش كند. كره‌شمالي هفته گذشته در واكنش به اظهارات برخي مقامات اروپايي براي مذاكره درباره برنامه موشكي اين كشور، اعلام كرد بمب اتمي اين كشور قابل مذاكره نيست.
 
تكرار ادعاهاي ترامپ
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا كه در ماه‌هاي اخير بارها از حمله اتمي به كره‌شمالي سخن گفته است بار ديگر مدعي شد واشنگتن از توان «مؤثر و كوبنده» براي پاسخ نظامي به تهديدهاي كره‌شمالي برخوردار است. به گزارش شبكه سي‌ان‌ان، ترامپ در جريان سخنراني در پايگاه نيروي هوايي «جويت بيس اندروز» در حومه واشنگتن اعلام كرد كه گزينه‌هاي نظامي امريكا براي مقابله با بحران كره‌شمالي كاملاً مؤثر و قوي هستند و در صورت نياز براي واكنش نشان دادن به تهديدهاي پيونگ يانگ به كار گرفته مي‌شوند. ترامپ در ادامه سخنراني خود گفت: «امريكا و متحدانش هرگز از اقدامات كره‌شمالي نمي‌ترسند. ما از مردم، كشور و شهروندانمان در مقابل تمام كساني كه جرئت مي‌كنند ما را تهديد كنند، دفاع مي‌كنيم و اين طرف‌ها شامل رژيم كره‌شمالي نيز مي‌شود كه بار ديگر دست به اقدامات تحريك‌آميز زده است.» اين اظهارنظر از سوي رئيس‌جمهور امريكا در حالي مطرح شده كه برخي كارشناسان و متحدان سابق ترامپ مي‌گويند هيچ گزينه خوبي براي رويارويي با بحران كره‌شمالي در دسترس نيست. ترامپ در ماه‌هاي گذشته كره‌شمالي را به حمله اتمي تهديد كرده است اما تاكنون نتوانسته اقدام مؤثري عليه اين كشور انجام دهد و در مقابل پيونگ يانگ بر حجم آزمايش‌‌هاي موشكي خود افزوده و توانسته به موشك‌هايي با قابليت هدف قرار دادن خاك امريكا دسترسي پيدا كند. واشنگتن پيشتر گفته بود حمله به خاك ژاپن از سوي كره‌شمالي حمله به خاك امريكاست و اين كشور با قدرت هر‌چه تمام‌تر با آن مقابله مي‌كند، ولي پيونگ يانگ در هفته‌‌هاي اخير دو موشك بالستيك را بر فراز ژاپن شليك كرد اما امريكا تنها به محكوميت اين آزمايش‌هاي موشكي بسنده كرد.
 
هشدار چين به امريكا
سفير چين در امريكا از واشنگتن خواست از تهديد كره‌شمالي دست بردارد. به گزارش خبرگزاري رويترز، كوي تيان كاي سفير چين در امريكا جمعه شب تأكيد كرد: «صادقانه بگويم، من تصور مي‌كنم امريكا در شرايط كنوني بايد كارهاي بيشتري را انجام دهد. در اين صورت، همكاري بين‌المللي مؤثري در خصوص اين مسئله وجود خواهد داشت.» وي تصريح كرد: «آنها بايد از تهديد بيشتر كره‌شمالي خودداري كنند. آنها بايد كارهاي بيشتري انجام دهند تا راهكارهاي مؤثري را براي از سرگيري مذاكره و گفت‌وگو با كره‌شمالي پيدا كنند.» چين بارها به تحركات نظامي امريكا در شبه‌جزيره كره هشدار داده و اين اقدامات را عامل اصلي آزمايش‌‌هاي موشكي پي‌در‌پي كره‌شمالي اعلام كرده است. چين از اين واهمه دارد كه حضور نظامي امريكا در منطقه به تشديد تنش‌‌ها و احتمال درگيري نظامي منجر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار