کد خبر: 872203
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
رئیس اتاق اصناف: كمبودي در زمينه كالاهاي اساسي مورد نياز مردم در ايام سوگواري محرم و صفر وجود ندارد
بهناز قاسمی
 
پس از يك دوره افزايش قيمت موادغذايي مانند حبوبات، گوشت و مرغ، برنج و... ستاد تنظيم بازار تصميم گرفت تمهيداتي به منظور تأمين موادغذايي موردنياز در ايام محرم به كار گيرد، از اين رو قرار است با توزيع گوشت وارداتي ۳۳ هزارتوماني و كاهش قيمت مرغ به 7 هزار و 500 تومان از افزايش قيمت اين كالاهاي پر‌مصرف جلوگيري شود. همچنين افزايش قيمت برخي ديگر از كالاها مانند روغن نيز ممنوع اعلام شد.
 
هرساله با فرا‌رسيدن ايام ماه محرم به دليل افزايش تقاضاي مواد‌مصرفي و غذايي، اين كالاها با افزايش قيمت مواجه مي‌شوند، به طوري كه برنج، مرغ و گوشت، حبوبات و روغن از كالاهايي هستند كه قيمتشان در اين ايام گران مي‌شود، اما امسال ستاد تنظيم بازار از يك هفته مانده به آغاز محرم تصميماتي اتخاذ كرده كه به آرامش بازار و ثبات قيمت‌ها كمك مي‌كند. البته فعالان بازار پيش‌بيني مي‌كنند كه قيمت حبوبات و برنج در اين ايام با افزايش قيمت مواجه شود، زيرا نظارتي برقيمت اين كالاها در بازار نيست و متأسفانه ميزان عرضه و تقاضا تعيين‌كننده قيمت هستند. چنانکه وزير صنعت و تجارت آن را پيگيري و تلاش مي‌كند با حذف برچسب قيمت، بازار را رقابتي كرده و قيمت‌ها كاهش يابد.
 
تغيير تعرفه واردات گوشت قرمز
ستاد تنظيم بازار با توجه به نزديك بودن محرم، اقداماتي به منظور كاهش تعرفه و تخصيص ارز مبادله‌اي براي واردات گوشت گرم گوساله مدنظر قرار داده و در حال پيگيري است. در چكيده‌اي از مباحث مطرح شده جلسه ستاد تنظيم بازار آمده است: «با توجه به اقدامات انجام شده در واردات گوشت و تك نرخي شدن گوشت بسته‌بندي، گوشت گوسفند نسبت به هفته قبل يك درصد و نسبت به ماه گذشته 7/1 درصد كاهش داشته است. گوشت گوساله نيز 5/1 درصد نسبت به هفته قبل و 2/2 درصد نسبت به ماه قبل كاهش نشان مي‌دهد. با توجه به ايام ذيحجه و در پيش بودن ماه محرم احتمال افزايش قيمت گوشت قرمز وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد. به همين دليل اقداماتي به منظور كاهش تعرفه و تخصيص ارز مبادله‌اي براي واردات گوشت گرم گوساله مدنظر قرار گرفته و در حال پيگيري است.»
 
در ادامه موضوعات مطرح شده در اين جلسه به افزايش قيمت مرغ اشاره شده و آمده است: قيمت گوشت مرغ كماكان بالاتر از قيمت مصوب است. چالش موجود در عرضه گوشت مرغ و نوسان قيمت آن عمدتاً به دليل فصل گرما و قيمت جوجه يكروزه عنوان شد. در اين خصوص اقداماتي به منظور مديريت بازار جوجه يكروزه توسط وزارت جهادكشاورزي در حال انجام است كه منجر به كاهش قيمت جوجه يكروزه و در نتيجه كاهش قيمت گوشت مرغ خواهد شد. قيمت ذرت در هفته‌هاي اخير روندي افزايشي داشته كه با عرضه اين محصول توسط شركت پشتيباني امور قيمت آن كنترل شد. با توجه به اعلام سازمان توسعه تجارت ايران مبني بر احتمال تغيير نرخ ارز تخصيصي براي واردات كنجاله سويا، قيمت كالاي مذكور افزايش داشته است.
 
بنابراين گزارش در بخشي ديگر از صورتجلسه اخير ستاد كارگروه تنظيم بازار درباره تصميمات متخذه آمده است: با عنايت به تأكيدات جلسات قبل كارگروه تنظيم بازار موظف شد وزارت جهاد‌كشاورزي ظرف‌مدت يك هفته نسبت به تعيين قيمت دام زنده اقدام و نتيجه را به كارگروه اعلام كند. هرگونه تغيير در تعرفه‌هاي نرخ ارز تخصيصي براي واردات كالا يا اعمال سياست‌هاي غيرتعرفه‌اي در خصوص كنجاله سويا و ساير كالاهاي اساسي استراتژي با هماهنگي كامل وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابلاغيه كارگروه تنظيم بازار انجام شود. ضمناً سازمان توسعه تجارت از تغيير نرخ ارز كنجاله از مبادله‌اي به ارز متقاضي خودداري كند.
 
گوشت قرمز وارداتي هر كيلو 33 هزار تومان
معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توزيع گوشت قرمز گوسفندي وارداتي براي تنظيم بازار محرم و صفر از يك ماه پيش آغاز شده است و در حال حاضر هم ادامه دارد.
يدالله صادقي افزود: تأمين كالاهاي كشاورزي در حيطه وظايف وزارت جهاد كشاورزي است و وزارت صنعت، معدن و تجارت شبكه‌هاي توزيع خود را براي توزيع كالاهاي اساسي در اختيار وزارت جهاد قرار مي‌دهد. وزارت صنعت علاوه بر اينكه بر فرآيند توزيع نظارت دارد، در راستاي جلوگيري از تخلف بر قيمت‌ها هم نظارت مي‌كند.
وي با بيان اينكه توزيع گوشت گوسفندي گرم وارداتي تنظيم بازار در حال انجام است، گفت: كاري كه در مورد توزيع اين كالا انجام شده اين است كه توزيع قبل از محرم و حتي عيد قربان آغاز شده تا در ايامي كه تقاضا افزايش مي‌يابد، بازار كنترل شود.  صادقي با بيان اينكه گوشت قرمز تنظيم بازار با قيمتي كه سازمان حمايت اعلام كرده در حال توزيع است، گفت: اين گوشت در تمامي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و همچنين در ميادين سازمان ميوه و تره‌بار شهرداري به صورت فله‌ای و بسته‌اي در حال عرضه است.
وي افزود: هر كيلوگرم لاشه گوشت گرم گوسفندي وارداتي در اين مراكز به قيمت 33 هزار تومان و ران گوسفندي پاك كرده به قيمت43 هزار تومان عرضه مي‌شود و بخش‌هايي هم با قيمت‌هاي كمتر عرضه مي‌شود.
معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وزارت جهاد كشاورزي براي تأمين ساير كالاهاي اساسي مورد نياز مردم در ايام محرم و صفر برنامه‌هايي دارد كه هنوز آن را اعلام نكرده است.
 
كمبودي در تأمين كالاي اساسي محرم و صفر نيست
رئيس اتاق اصناف ايران با بيان اينكه براساس رصد بازار و گزارش ستاد تنظيم بازار كمبودي در بازار كالاهاي اساسي وجود ندارد، گفت: تأمين كالاهاي كشاورزي بر عهده وزارت جهاد كشاورزي است و اين وزارتخانه برنامه‌هايي براي تأمين به موقع كالاهاي مورد نياز اين ايام دارد.
علي فاضلي افزود: وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صنعت تمهيداتي براي تأمين و توزيع كالاهاي  اساسي مورد نياز مردم در ايام سوگواري انديشيده‌اند، اما هنوز در اين مورد ابلاغي به اتاق اصناف ايران انجام نشده است.
وي اظهار داشت: در آخرين جلسه ستاد تنظيم بازار با توجه به ذخاير انبارها اعلام شد كه كمبودي در زمينه كالاهاي اساسي مورد نياز مردم در  ايام سوگواري محرم و صفر وجود ندارد.
 
مخالفت با افزايش قيمت روغن
دبير انجمن صنفي صنايع روغن نباتي اعلام كرد كه هيچ مشكلي براي تأمين روغن در ماه محرم وجود ندارد و كارخانه‌های توليد خود را منطبق با نياز اين ماه آماده كرده‌اند.
داريوش محمودي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: كارخانه‌هاي توليدكننده روغن نباتي در ماه‌هايي مانند محرم كه مصرف محصولات كشاورزي و مواد‌غذايي افزايش پيدا مي‌كند توليد خود را مطابق با نياز مردم در آن بازه زماني تنظيم مي‌كنند، بنابراين هيچ مشكلي براي تأمين روغن مورد‌نياز مردم وجود ندارد.  وي با بيان اينكه دليل مخالفت با افزايش قيمت اعلام مخالفت برخي كارخانه‌هاي توليد روغن‌نباتي است كه نقش چنداني در صنعت ندارند، بیان كرد: صنعت روغن‌نباتي با توجه به هزينه‌هاي افزايش يافته توليد محصولشان ناگزيرند قدري قيمت محصول‌شان را افزايش دهند كه در اين راستا تقاضاي خود را به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرده‌اند كه در اين راستا اين سازمان با بررسي پيشنهاد ارائه شده از سوي صنعت و محاسبه دقيق قيمت تمام‌شده توليد، اعلام كرد كه روغن مايع 6درصد و روغن‌نباتي ۱۰ درصد مي‌تواند افزايش قيمت پيدا كند، اما از سوي وزارت صنعت، با آن مخالفت شد.  دبير انجمن صنفي صنايع روغن نباتي گفت: البته اين مصوبه بر خلاف قانون صنعت سلامت است كه افزايش توليد و مصرف روغن‌نباتي را در مقابل روغن جامد مدنظر قرار داده است و انتظار داريم در كمترين زمان ممكن مسئولان با افزايش قيمت روغن‌نباتي موافقت كنند تا بيش از اين، دود اين تصميم اشتباه به چشم توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان نرود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار