کد خبر: 872161
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
به گفته رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور، از درآمد یک هزار و 500 میلیارد دلاری گردشگری جهان تنها نیم درصدآن نصيب ایران شد
محمدرضا سوري

ايران به عنوان يكي از مهترين كشورهاي اسلامي با ظرفيت بالادر زمينه هاي مختلف گردشگري همواره در اين زمينه حرفهاي بسياري براي گفتن دارد موضوعي كه موجب شده تا هرساله ميلونها گردشگر براي ديدن جاذبه هاي گردشگري به مناطق مختلف ايران سفر كنند.

دراين ميان ،جزيره زيباي هنگام قشم در خليج فارس با داشتن منطقه اي بكردر زمينه گردشگري دريايي ازجمله ، وجود جزاير مرجاني كه اين منطقه را به يكي از جذاب ترين مناطق بي نظير گردشگري تبديل كرده است سبب شد تا روزگذشته مدیرعامل منطقه آزاد قشم ،از سیاست اجرایی مسئولان حوزه گردشگري برای تبدیل جزیره هنگام به مرکز گردشگری حلال خبر دهد.

******

جزیره هنگام با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیره قشم واقع در خليج هميشه فارس به دلايل تنوع درانواع واقسام ديدني ها از جمله ، دلفين ها وسواحل مرجاني كه بهترين منطقه براي تفريحات آب وغواصي به شمار مي رود،كه سالانه تعداد بسياري از گردشگران داخلي وخارجي براي تفريح به اين منطقه مي كشاند.

يكي ازفعالان حوزه گردشگري دراين زمينه مي گويد:« قشم یکی از مهمترین جزیره‌های خلیج فارس است که جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیادی دارد و از آنجا که مسیر رفتن گردشگران از قشم تا جزایر لارک، هنگام و هرمز نیز آسان است به عنوان مهمترین قطب ارتباطي گردشگری جنوبکشورنيز شناخته می‌شود.»

محمدرضا ايراني مي افزايد:«از آنجا كه قشم زادگاه تنها ژئوپارک خاورمیانه و جنگل های دریایی حراست لذا اين مهم موجب شده تا بسياري از محققان اين منطقه را براي گردشگري وتحقيقات خود انتخاب كنند.»

وي ادامه مي دهد:«در كنار اين مهم ،بافت روستاها با آداب و رسومش، باورها و فرهنگ مردم، دسترسی مناسب به دریا، سواحل بی نظیر و ده ها جاذبه دیگر، می تواند قشم را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل کند.»

ايران قابل تبديل شدن به مركز گردشگري حلا ل منطقه

جمعیت يك ونيم میلیاردی مسلمانان و درآمد حاصل از مسافرت آنها، موجب شده تاتوجه مسئولان گردشگری کشورهای جهان به این صنعت، دوچندان شود.

سازمان جهانی جهانگردی گردشگری حلال یا "Halal tourism" را محصول جدیدی از صنعت گردشگری دانسته که برنامه های تفریحی و گردشگری ویژه ای را برای مسلمانان تدارک می بیند. به این معنا که مسلمانان از هر کشوری که باشند مایلند در برنامه های تفریحی و سفرهای خود به آداب شرعی عمل کنند. به عنوان مثال از غذای حلال رستورانها استفاده کرده و یا در هتل هایی که مشروبات الکلی سرو نمی کنند اقامت کنند. همچنین برای زنان و مردان استخرهای شنای جداگانه در نظر گرفته شود و در طول سفر اوقات شرعی اعلام و برای آن برنامه ریزی شود. ضمن آنکه بیشتر این گردشگران مسلمان مایلند در برنامه سفر خود بازدید از اماکن مذهبی نیز وجود داشته باشد.
منطقه آسیا پتانسیل زیادی برای گردشگری حلال دارد و هتل های بین المللی زیادی در کشورهای این منطقه دایر شده است که شئون اسلامی مانند ذبح شرعی، ارائه غذاهای حلال و جدایی قسمت های ورزشی و رفاهی مخصوص بانوان و آقایان رعایت می شود و نمای مناسب با ادیان مختلف در طبقات اینگونه هتل ها بنا شده است.

درحال حاضر ،کشورهایی مانند مالزی و ترکیه که در ورود انواع گردشگر به خصوص گردشگران مذهبی یا مسلمان پیشرو هستند، ترتیبی اتخاذ کرده اند تا با جذب گردشگران مسلمان، این بخش از صنعت گردشگری کشور خود یعنی گردشگری حلال را نیز رونق دهند به همین دلیل در کنار انواع فرصتهایی که برای جذب توریسم داخلی تدارک دیده اند امکاناتی را نیز برای استفاده گردشگران مسلمان فراهم کرده اند. به عنوان مثال در پروازهای هوایی صنعت گردشگری حلال از سرو الکل و گوشت خوک و امثال آن برای این دسته از گردشگران مسلمانان اجتناب می شود و در بسیاری از هتلهای بین المللی با آموزشهای انجام شده در خصوص ذبح شرعی غذای حلال ارائه می کنند. همچنین در این هتلها مردان و زنان میتوانند در بخش بانوان و آقایان اقامت کنند و یا به استخرهای جداگانه بروند. حتی یک شرکت سنگاپوری در راستای توسعه "گردشگری حلال" اقدام به ارائه گواهینامه ویژه سرو غذای حلال و ارائه امکانات اقامتی ویژه مسلمان به رستورانها و هتل های این کشور کرده است.
هم اکنون نیز شمار ورود گردشگران مذهبی به ایران رقم مناسبی دارد؛ ۳۰ درصد گردشگران ورودی به ایران را گردشگران مذهبی تشکیل می دهند.
اما از آنجایی که همه چیز در ایران طبق اصول حلال رعایت می شود،به گفته برخی از کارشناسان این حوزه،برنامه ریزی برای اجرای این ایده معنی ندارد.آنها معتقدند وقتی گردشگران وارد هر کشوری می شوند به فرهنگ آن کشور احترام می گذارند بنابراین گردشگران خارجی هم با فرهنگ ما همقدم می شوند و همانطور که ما در رستورانهایمان از گوشت حرام استفاده نمی کنیم آنها نیز همین کار را می کنند.
همه چیز در ایران طبق اصول حلال رعایت می شود و ما یکی از معدود کشورهای مسلمانی هستیم که به طور رسمی رفتارها و سرو غذاهای غیرمتعارف نداریم پس طرح گردشگری حلال در ایران کارآمد نیست.
از دید این کارشناسان رونق گردشگری حلال در ایران می تواند به این معنا باشد که در این حوزه باید اطلاع رسانی شود؛یعنی در بازارهایی که برند گردشگری حلال برای گردشگران آنها مهم است تبلیغات وسیعی درباره رعایت اصول حلال در ایران انجام شود تا بدین ترتیب برای جذب گردشگران مسلمان جهان از دیگر رقبا سبقت بگیرد.

قشم مستعد براي تبديل بهمرکز گردشگری حلال ایران

ازآنجا كه بسياري از مسلمانان دنيا براي تفريح تريج مي دهند كه به مكانهايي سفر كنند كه شئونات اخلاقي واعتقادي آنها در اينگونه مكانها رعايت شود وايران نيز واجد اين شرايط است لذا اين مهم مي تواند كشور را دراين زمينه به يكي از مناطق مهم تفريحي مسلمانان جهان تبديل كند موضوعي كه موجب شد تا چند روز گذشته براي بحث بر سر اين موضوع ، مدیرعامل منطقه آزاد قشم، رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال ایران، و ۲۸ تن از مسئولان و کارشناسان مرتبط با این مرکز در سالن مرکز بین المللی رشد قشم جمع شده و ضمن تبادل نظر، روند تبديل شدن اين منطقه را به محلي براي گردشگري حلال دربين كشورهاي مسلمان هموار كنند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم دراين خصوص مي گويد:«با توجه به اينكه مردم كشورهاي مسلمان براي تفريحات خود يك سري اصول واعتقداتي دارند كه با نوع غربي آن متفاوت است، لذا اين مهم مي طلبد تا كشورهاي اسلامي خصوصا جمهوري اسلامي اين شرايط را فراهم كند.»

حمید رضا مومنی مي افزايد:«درحال حاضر وجود اماكن مذهبي در كشور موجب شده تا در زمينه گردشگري از اماكن مذهبي بتوانيم گام هاي خوبي برداريم .»

وي با اشاره به مكانهاي ديدني بسياردركشور كه ظرفيت بالايي در زمينهرونق گردشگري دارند ادامه مي دهد:«اين مهم مي طلبد تادر اين زمينه نيز اقدامات موثري انجام شود.»

به گفته اين مسئولاز آنجا كه آرامش و امنیت به عنوان دو مولفه مهم مورد نیاز گردشگران است لذا وجود مردمان مهربان و مهمان دوست جزیره هنگام در کنار امکانات گردشگری این جزیره از ویژگی های است كه مي تواند جزيره هنگام را به مرکز گردشگری حلال ایران تبديل كند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم دراين خصوص مي گويد:«توجه به امكانات درماني وداروييدر كناره بهره گيري از امكانات موجود در زمينه غذاي حلال از جمله ويژگي هايي است كه مي تواند به رونق گردشكري حلال در اين منطقه منجر شود.

درحالي كه رونق گردشگري حلال ودرآمد بالاي آن موجب شده تا كشورهايي همچون ژاپن سعي در آماده كردن زير ساختهاي اين نوع از گردشگري بيفتد جاي دارد مه مسئولان كشور دراين زمينه گام هاي اساسي بردارند.

چراكه در حال حاضر به گفته رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور، از درآمد یک هزار و 500 میلیارد دلاری گردشگری جهان تنها نیم درصدآن نصيب ایران شد كه جاي داردبراي بيشتر شدن سهم كشور ازاين درآمد هرچه زودتر زير ساختهاي آن مهيا شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار