کد خبر: 872032
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در شرايطي كه يك مافياي ثروتمند با هزينه در برخي رسانه‌ها سال‌هاست با ارائه اطلاعات غلط در صدد افزايش قيمت مسكن و پنهان‌سازي واقعيت‌هاي موجود در اين بخش است...
در شرايطي كه يك مافياي ثروتمند با هزينه در برخي رسانه‌ها سال‌هاست با ارائه اطلاعات غلط در صدد افزايش قيمت مسكن و پنهان‌سازي واقعيت‌هاي موجود در اين بخش است، وزير راه و شهرسازي ميخ آخر را بر تابوت افزايش قيمت مسكن در كشور زد و گفت: رشد جمعيت در اغلب استان‌ها كاهنده است، بدين ترتيب فاكتور كيفيت بايد جايگزين كميت در حوزه مسكن شود، اين در حالي است كه با وجود 3 ميليون مسكن خالي كارشناسان معتقدند بخش مسكن حباب قيمتي 30 تا 50 درصدي دارد و تاتخليه نشود بازار مسكن از ركود خارج نمي‌شود.
 
به گزارش «جوان»، بخش مسكن و ساختمان از سال 91 در ركود فرو رفته و اين در حالي است كه انتظار مي‌رفت در پنج سال گذشته قيمت مسكن به تدريج شاهد تخليه حباب 30 تا 50 درصدي باشد اما مافياي بانكي و ساير هلدينگ‌هاي بزرگ چون بسياري از دارايي‌هايش در بخش مسكن گير كرده، افت قيمت مسكن را به ضرر صورت‌هاي مالي خود و سرمايه‌گذاري خود مي‌ديد، از اين رو به شدت روي نگه داشتن قيمت مسكن سرمايه‌گذاري كرد حتي با افزايش چندباره وام خريد مانع از تخليه حباب قيمت مسكن شد، اما ركود در بخش مسكن را نتوانستند كاري كنند، به‌طوري كه پنج سال است مسكن راكد است و دارايي‌هاي قدرت نقدشوندگي ندارد، رشد منفي بخش مسكن طي پنج سال گذشته حدود 50‌درصد بوده است.
در اين بين در شرايطي كه در سه ماهه ابتدايي سال جاري بخش ساختمان شاهد رشد اندك بوده و رئيس‌جمهور اين موضوع را به منزله بهبود اقتصاد و بخش مسكن عنوان كرده است، بايد عنوان داشت مقوله ركود مسكن بسيار عميق‌تر از آني است كه با يك رشد فصلي جبران شود و در واقع عموم مردم متقاضي مسكن توان لازم را براي خريد خانه ندارند و در عين حال 3 ميليون مسكن خالي در كشور وجود دارد.
 
در اين بين در شرايطي كه 3 ميليون مسكن خالي در كشور وجود دارد و عمدتاً متعلق به بانك‌ها، بيمه‌ها، هلدينگ‌هاي بزرگ و... است، ‌وزير راه و شهرسازي، عباس آخوندي با اشاره به اينكه سياستگذاران كشور تصور مي‌كنند توليد انبوه مسكن و اجراي طرح‌هاي آماده‌سازي مي‌تواند راه‌حل رفع مشكل مسكن در كشور باشد، گفت: در حقيقت هيچ يك از موارد نامبرده مشكل بافت فرسوده و حاشيه‌نشيني را حل نمي‌كند، به همين دليل بايد ضمن گردهمايي و گفت‌وگو به درك درستي از صورت مسئله اصلي اين حوزه در سطح كشور دست يابيم.
آخوندي در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به رشد كاهنده جمعيت در اكثر استان‌هاي كشور بيان كرد: با توجه به نرخ فعلي رشد جمعيت در كشور با جمعيت ثابتي در اكثر استان‌ها مواجه هستيم. جمعيت شهري در استان اردبيل در سال 90 برابر با 488 هزار نفر و در سال 95، 527 هزار نفر اعلام شده است كه تقريباً افزايش جمعيت سالانه 7 هزار نفر را نشان مي‌دهد.
وي همچنين در اشاره به وضعيت رشد جمعيتي در كلانشهر تهران نيز بيان كرد: به طور مثال جمعيت شهري تهران نيز در سال 90، 8 ميليون و 400 هزار نفر و در سال 95، 8 ميليون و 700 هزار نفر اعلام شده است كه رشدي به شدت منفي را نشان داده و حاكي از اين روند كاهنده در سراسر كشور است.
 
آخوندي همچنين با تأكيد براينكه تنها رشد جمعيت در برخي از شهرهاي مستثني مانند چابهار به دليل ايجاد بندر ممكن است رو به افزايش باشد، گفت: درحقيقت اين رشد ثابت و در برخي مناطق منفي و نوعي فرصت و تهديد براي ما به شمار مي‌رود؛ چراكه وقتي رشد متوقف شود مي‌توانيم به جاي كميت به كيفيت زندگي در شهرها فكر و سياستي درست را انتخاب كنيم.
  
هدف ستاد بازآفريني ارتقاي كيفيت زندگي يك سوم از جمعيت شهري كشور است
وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اهميت برگزاري ستاد بازآفريني در سطح كشور بيان كرد: بدون شك ستاد بازآفريني يك سوم از جمعيت شهري كشور و ارتقاي كيفيت زندگي آنها را مورد هدف قرار داده و به همين دليل حائز اهميت است. جلسات ستاد بايد به طور منظم و مرتب و به صورت ماهانه در سطح استاني و شهرستاني در كشور برگزار شود؛ چراكه هيچ مسئله‌اي جز رسيدگي به افراد ساكن در محلات ناكارآمد در زمان فعلي كشور وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار