کد خبر: 872025
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
10 ايراني در انفجارهاي تروريستي عراق به شهادت رسيدند
در آستانه همه‌پرسي جدايي اقليم كردستان از عراق، امريكا و انگليس در ازاي تعويق همه‌پرسي كردها، طرح جايگزيني را ارائه داده‌اند كه بسياري از خواسته‌هاي كردها را تأمين مي‌كند. مسعود بارزاني با بيان اينكه اين طرح شش بندي را بررسي مي‌كند، گفت كه در صورت جايگزين بهتر همه‌پرسي را به تعويق مي‌اندازد.
 
در شرايطي كه تنها 9 روز تا برگزاري همه‌پرسي استقلال كردستان عراق باقي مانده است، امريكا و انگليس با طرح‌هاي جايگزين تلاش دارند رهبران اقليم را متقاعد كنند تا همه‌پرسي را به تعويق بيندازند. در طرح شش‌بندي امريكا و انگليس كه بيشتر به نفع كردها است، آمده است كه سازمان ملل متحد، امريكا، انگليس و فرانسه ‌اجرايي شدن اين طرح را ضمانت كردند. به‌ گزارش خبرگزاري مهر به‌ نقل از رسانه‌‌هاي اقليم كردستان، بر اساس اين طرح، عقب انداختن همه‌پرسي اقليم از طريق سازمان ملل و تحت نظارت امريكا، انگليس و فرانسه ‌انجام خواهد شد. مناطق مورد اختلاف مابين اربيل و بغداد همچنان در دست نيروهاي پيشمرگ باقي خواهد ماند. مسئله تصويب بودجه‌، حقوق كارمندان اقليم و نفت زير نظر قدرت‌هاي جهان انجام مي‌شود. حقوق بيشتر از ۱۰۰ هزار نيروي پيشمرگ از طريق وزارت دفاع عراق پرداخت خواهد شد. بغداد حقوق نفتي منطقه ‌اقليم كردستان عراق را خواهد پذيرفت و نفت كركوك هم فعلاً در كنترل اقليم باقي خواهد ماند. همچنين كردها در تمامي سطوح مديريتي و دولتي عراق شركت داده خواهند شد. هنوز هيچ منبع رسمي اين متن منتشر شده‌را تأييد نكرده‌ است. طرح امريكا به نوعي اكثر خواسته‌هاي كردها را كه از طريق رفراندوم مي‌خواهند به آن دست پيدا كنند، تأمين مي‌كند و وزن سياسي كردها مقابل بغداد را بالا مي‌برد.  به گزارش كردپرس، اين در حالي است كه مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان گفته است: «همه‌پرسي استقلال تنها با يك جايگزين بهتر امكان دارد كه به تعويق بيفتد. در غير اين صورت به پاي صندوق‌هاي رأي براي همه‌پرسي خواهيم رفت». او همچنين گفت كه طرح جايگزين امريكا، انگليس و سازمان ملل را بررسي مي‌كنند. بارزاني پيشتر گفته بود در صورت گرفتن تضمين‌هاي بيشتر از امريكا حاضر است همه‌پرسي را به تعويق بيندازد. در پي اصرار كردها براي برگزاري همه‌پرسي استقلال، روابط اقليم كردستان با بغداد دچار تنش شده است و دولت عراق و جامعه بين‌المللي با برگزاري آن مخالف هستند و پارلمان عراق نيز مخالفت خود را با برگزاري همه‌پرسي اعلام كرده است اما بارزاني بدون توجه به هشدارهاي داخلي و بين‌المللي گفته است كه همه‌پرسي در موعد مقرر 25 سپتامبر برگزار خواهد شد.
   
مخالفت امريكا
هرچند دولت امريكا تاكنون به طور رسمي مخالفت خود را با همه‌پرسي استقلال اعلام نكرده است اما برخي مقامات عراقي گفته‌اند كه واشنگتن با اين اقدام مخالف است. جاسم محمد جعفر، يكي از رهبران تركماني ائتلاف دولت قانون از رويكرد دولت اقليم كردستان به تعويق همه‌پرسي جدايي اقليم كردستان از عراق در پي فشارهاي امريكا خبر داد. جاسم محمد جعفر روز جمعه در گفت‌وگو با پايگاه خبري «بغداد اليوم» ضمن اشاره به اينكه امريكا از دولت اقليم خواسته است از طريق پارلمان كردستان تعويق همه‌پرسي را اعلام كند تا بارزاني در برابر مردم كردستان در وضعيت نامناسبي قرار نگيرد، گفت: «مك گورك، فرستاده دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا، رهبران كرد را به شدت تهديد كرده است كه اگر همه‌پرسي را برگزار كنند، واشنگتن اين همه‌پرسي و نتايج آن را به رسميت نخواهد شناخت و حمايت‌ها و كمك‌هاي خود را در زمينه‌هاي مختلف سياسي، امنيتي و اقتصادي را از اقليم متوقف خواهد كرد». به گزارش شبكه سومريه‌نيوز، هوشيار عمر، عضو اتاق روابط ديپلماتيك در جنبش كردي «تغيير» هم اعلام كرد: «امريكا بار ديگر بر مخالفت خود با برگزاري همه‌پرسي «استقلال» اقليم كردستان عراق تأكيد كرد.»
   
انفجارهاي عراق
عراق بار ديگر شاهد حملات تروريستي بود كه طي آن دهها تن كشته و زخمي شدند. به نوشته پايگاه خبري «الامارات اليوم»، جاسم الخالدي، مديركل بهداشت در استان «ذي‌قار» اعلام كرد: «در دو حمله تروريستي در جاده فرعي بين بصره و ناصريه، مركز استان ذي‌قار، 74 نفر از جمله 10 ايراني كشته و بيش از 93 تن زخمي شدند. در اين حملات تروريستي يك رستوران و يك ايست و بازرسي نزديك آن، هدف قرار گرفت.» سخنگوي وزارت امور خارجه ايران نيز ضمن محكوميت شديد حملات تروريستي روز پنج‌شنبه در جنوب عراق با دولت، ملت و خانواده قربانيان اين جنايت ابراز همدردي كرد. داعش مسئوليت اين حملات را برعهده گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار