کد خبر: 871988
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
عضو هيئت مديره انجمن انبوه‌سازان مسكن و ساختمان با تأكيد بر اينكه تيم اقتصادي دولت هنوز نتوانسته گردش اقتصادي را فعال كند، گفت: ورود نكردن انبوه‌سازان براي ساخت مسكن در بافت‌هاي فرسوده به دليل وجود موانع زياد در اين بافت‌ها است.
حسن محتشم در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه طبق گفته وزير راه و شهرسازي توليد انبوه مسكن مشكل بافت فرسوده را حل نمي‌كند، گفت: مشكل كنوني بافت فرسوده بحث تملك است؛ چرا‌كه تملك در اسلام محترم و مشروع است بنابراين تجميع و يكپارچه كردن واحدهاي مسكوني و متقاعد كردن مالكان براي اين كار مشكل و سخت است.  
وي با تأكيد براينكه اراده و عزمي جدي از سوي شركت عمران و بهسازي شهري ايران براي محقق كردن اين موضوع وجود ندارد، اظهار داشت: چندي پيش از سوي مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران گفته شد كه انبوه‌سازان مسير درستي براي حضور در نوسازي بافت‌هاي فرسوده را انتخاب نكرده‌اند. بنابراين نظر بنده اين است كه هدايتگر بخش مسكن شوراي عالي معماري و شهرسازي و شهرداري‌ها هستند.
محتشم ادامه داد: در اقتصاد آزاد سرمايه‌گذاران تلاش دارند كه در پروژه‌اي سرمايه‌گذاري كنند كه حاشيه سود آنها تأمين شود، اما اينكه انبوه‌سازان به سراغ بافت فرسوده نمي‌روند به دليل وجود موانع زياد براي فعاليت راحت در اين بافت‌ها است.
عضو هيئت مديره انجمن انبوه‌سازان مسكن و ساختمان گفت: وقتي شهرداري به سازنده‌اي تراكم مي‌فروشد طبيعي است كه آن سازنده به دنبال سود باشد پس بايد شوراي عالي معماري و شهرسازي شرايط را به‌گونه‌اي فراهم كند كه انبوه‌سازان از ورود به بافت فرسوده استقبال كنند.
وي تأكيد كرد: اينكه گفته شده است مقصر وجود 3 ميليون خانه خالي از سكنه خود انبوه‌سازان است نيز به فروش تراكم در تمام نقاط به سازنده‌ها و ركود اقتصاد كلان بازمي‌گردد. پس وقتي ساخت‌وساز صورت مي‌گيرد و قدرت خريد پايين است همين مي‌شود كه با انباشت واحدهاي مسكوني مواجه مي‌شويم.
محتشم تصريح كرد: قيمت مسكن در سبد هزينه‌ خانوار عدد بالايي است بنابراين پايين بودن قدرت خريد به خوبي خود را نشان مي‌دهد، اما اينكه دولت بخواهد تورم را با فشار نگه دارد كار صحيحي نيست.
وي ادامه داد: حال كه نرخ سود سپرده‌ها كاهش يافته است يك مقدار از اين نقدينگي وارد گردش اقتصادي و يك مقدار از اين نقدينگي جذب بخش مسكن مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: تيم اقتصادي دولت هنوز نتوانسته اين گردش اقتصادي را فعال كند پس هر چقدر اين گردش اقتصادي روان‌تر شود به تبع آن تقاضاي مسكن وارد بازار شده و منجر به رونق خريد و فروش مسكن و رشد قيمت مي‌شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار