کد خبر: 871959
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
نويسنده: محمدرضا هاديلو

فصل برداشت پسته از راه رسيده و حالا پسته کاران منتظرند ببيند اينبار چقدر براي دسترنج يکساله شان ارزش گذاري مي شود. البته سالهاست که پسته کاران پسته مي کارند و دلالان سود آن را مي برند و مسئولان هم فقط حرف مي زنند و وعده مي دهند و هيچ کاري نمي کنند. سالهاست که پسته کاران بزرگترین مشکل پسته را بازار فروش آن عنوان می‌کنند و معتقدند نرخ پسته کم است و با وجود تأمین سم و کود برای حفاظت از آن، بازار خرید آن وضعیت خوبی ندارد و پاسخگوی نیازشان نیست.

ظلم دلالان به باغداران

با اينکه پسته يکي از محصولات ناب ايراني به شمار مي آيد و در تمام دنيا شناخته شده است اما هنوز دولت اقدامي براي خريد تضميني آن نکرده است. در کنار اين خلع، با شور شدن آب ها در پی‌افت آب‌های زیرزمینی و بالارفتن املاح آب و کمبود و گرانی نهاده‌های کشاورزی و وجود آفات و مشکلات بازاریابی پسته کاران چاره اي ندارند جز اينکه دوباره محصولاتشان را با قیمت پایین و به صورت فله‌ای به دلالان بفروشند.

شايد کلمه فروش براي پسته کاران جز کلمه اي براي بالابردن دردها و ماندگاري رنج ها و خستگي ها در بدنشان معني ديگري نداشته باشد. زحمتکشاني که در گرم ترين و سردترين روزها با جان و دل تلاش کرده اند تا روزي فرابرسد که عده اي يقه سفيد هرطور که دوست دارند حاصل دسترنجشان را با خود ببرند.

باغداران کرماني سعي مي کنند به اين شرايط عادت کنند اما نمي دانند چطور بپذيرند که مسئولان چرا نمي خواهند حداقل يکبار هم که شده آنها را ببينند. هم‌اکنون دلالان پسته باغداران را به قیمت کم می‌خرند و این در حالی است که قیمت فروش آن در بازار با قیمت خرید از کشاورز بسیار متفاوت است.

قيمت گذاري دلالان يعني ظلم به قشر زحمت کش. متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که سود چندانی به جیب کشاورز نمی‌رود یا حداقل سهم دلال‌ها بیشتر از زحمات یک‌ساله کشاورز و باغداری است که یک سال زندگی و سرمایه خود را صرف آن کرده است و حال که به بار نشسته سود آن به جیب دیگران می‌رود.

درست است که به گفته کارشناسان باران بی‌موقع درفصل گرده‌افشانی، گرمای طاقت فرسا، کمبود آب، آفات مختلف نباتی،کودها و سموم گران‌قیمت بی‌خاصیت و عدم سرکشی به موقع و مستمر مهندسان کشاورزی از جمله علل پوچی پسته‌هاست.اما برخي مسئولان هم بهانه هايي هم براي پايين بودن قيمت پسته عنوان مي کنند از جمله اينکه کشاورزان زمین‌های مرغوب دارند، اما پسته‌های نامرغوب برداشت می‌کنند.

بهرحال عدم خرید و نبود برنامه‌ریزی توسط شرکت‌های تعاونی کشاورزی و تعاون روستایی، از مشکلات پسته‌کاران است و دلالان و کارخانه‌داران درصد پوچی پسته‌ها را بسیار بالا می‌زنند و پسته فردی را که سمپاشی نکرده، مرغوب‌تر ارزیابی می‌کنند.کوتاه سخن اينکه اين داستان نه براي امسال که سالهاست تکرار مي شود و ديگر گوشي براي شنيدنش وجود ندارد. اما وضع پسته کاران خوب نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار