کد خبر: 871908
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
مدیر کل صادرات صنایع دستی کشور:
شورای جهانی صنایع دستی در سال 2015 میلادی اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین، مدیر کل صادرات و بازرگانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوردرآیین گشایش هجدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی اصفهان بیان داشت : صادرات صنایع دستی در چهار ماه نخست امسال با 45.4 درصد رشد، بالاترین رشد را در سبد صادرات غیر نفتی کشورمان داشته است.

 پویا محمودیان در مراسم گشایش هجدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اصفهان افزود: استان اصفهان با 334 درصد بالاترین رشد را در مدت مذکور داشته که در خور تقدیر است هرچند هنوز با آنچه که هدفگذاری شده فاصله دارد.

وی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی کشورمان از مرز 250 میلیون دلار در سال، فراتر رفته است، اظهار کرد: صادرات صنایع دستی در دولت یازدهم 111 درصد رشد داشته است.

محمودیان با اشاره به اینکه احتساب این میزان صادرات بدون در نظر گرفتن زیور آلات سنتی و صادرات چمدانی بوده است، تاکید کرد: بدون شک میزان صادرات صنایع دستی کشورمان از این رقم بالاتر است.

مدیر کل صادرات صنایع دستی کشور گفت: باتوجه به روند رشد صادرات صنایع دستی تا پایان برنامه ششم، ارزش صادرات این بخش به یک میلیارد دلار خواهد رسید در این مسیر اصفهان به عنوان یکی از قطب های اقتصادی صنایع دستی کشورمان نقشی مهم دارد.

وی با بیان اینکه در صدد ایجاد ارتباط و بهره برداری از سایت های خارجی مانند آمازون و ای بی (ebay) برای فروش جهانی صنایع دستی کشورمان در ماه های آینده هستیم، افزود: در سال 92 فقط 2 سایت فعال برای فروش صنایع دستی داشتیم اما اکنون حدود 200 سایت اینترنتی در این زمینه فعال است.

محمودیان حضور شرکت های دانش بنیان، ایجاد خانه های خلاق و برگزاری رویدادهای کارآفرینی را در رشد صادرات صنایع دستی موثر دانست و اظهار کرد: بزودی 2 خانه خلاق در تهران و اصفهان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح می شود که حضور آنها در بازار صنایع دستی، هدفمند است.

مدیر کل صادرات صنایع دستی کشور با اشاره به رشد 111 درصدی صادرات صنایع دستی در کشورمان تا پایان سال 95 نسبت به ابتدای سال 92 گفت: این رشد بطور پیوسته رخ داد و باعث شد صنایع دستی در کنار خشکبار و محصولات کشاورزی و لبنی به بالاترین رشد صادرات برسد.

وی همچنین با اشاره به رشد یکهزار و 150 درصدی حضور در نمایشگاه های بین المللی، تصریح کرد: در سال 92 فقط در 2 نمایشگاه بین المللی شرکت کردیم که این حضور تا پایان سال 95 به بیش از 67 نمایشگاه بین المللی رسید.

محمودیان ، ادامه داد: همچنین در این مدت شاهد رشد 111 درصدی در برگزاری نمایشگاه های داخلی،رشد 95 درصدی در بازارچه های موقت، رشد 100 درصدی در برپایی بازارچه های دائمی صنایع دستی کشورمان بوده ایم.

در ادامه استاندار اصفهان گفت: صنایع دستی و گردشگری یکی از سه محور توسعه استان اصفهان است که برپایی این نمایشگاه های تخصصی به تقویت آن کمک بسیاری می کند.

رسول زرگرپور با اشاره به برنامه های در دست اقدام برای توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی در استان اصفهان، افزود: حمایت های خوبی از هنرمندان و کارگاه های صنایع دستی صورت گرفته و 12 هزار تخت هتل نیز در استان در حال ایجاد است.

وی همچنین با اشاره به ایجاد منطقه ویژه علم وفناوری در استان اصفهان، تصریح کرد: توسعه هرچه بیشتر شرکت های دانش بنیان نیز منجر به پیشرفت استان و تحقق اهداف تعیین شده در محورهای توسعه گردشگری و صنایع دستی خواهد شد.

سپس مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اصفهان در طول تاریخ پرفراز و نشیب این کشور افتخارش به هنر و صنایع‌دستی بوده و امروز موزه‌های مشهور جهان مزین به آثار هنرمندان استان اصفهان است.

فریدون اللهیاری دراین آیین اظهار کرد: وقتی از اصفهان به عنوان شهر صنایع‌دستی صحبت می‌کنیم به این معنا است که از پیشکسوتان هنرمند و جوانانی با شور و نشاط در این حوزه کار می‌کنند، صحبت می‌کنیم.

وی افزود: جایگاهی که اصفهان در صنایع‌دستی دارد بر همه روشن است، لازم است بگوییم اصفهان شهری است که در طول تاریخ پر فراز و نشیب این کشور افتخارش به هنر و صنایع‌دستی بوده و امروز موزه‌های مشهور جهان مزین به آثار هنرمندان استان اصفهان است.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان بیان نمود : خوشحالیم که اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی شناخته می‌شود و دستان هنرمندان اصفهانی می‌تواند این جایگاه بین‌المللی را استحکام ببخشد، این نیاز به همت مسؤولان نیز دارد، همه مسؤولانی که حوزه کاریشان با صنایع‌دستی ارتباط پیدا می‌کند باید در این امر سهیم باشند.

الهیاری با بیان اینکه در اصفهان در حوزه صنایع‌دستی در دولت تدبیر و امید اقدامات شاخصی صورت گرفته است، تصریح کرد: در سال 2015 توانستیم اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی ثبت کنیم و اجلاس جهانی صنایع‌دستی را در اصفهان برگزار کردیم، سال گذشته در اصفهان برگزاری جشنواره و نمایشگاه سیمرغ را داشتیم، این‌ها بهانه‌ای شد که بتوانیم یک نمایشگاه دو سالانه صنایع‌دستی را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم دو سالانه جشنواره سیمرغ را نیز برگزار کنیم، عنوان کرد: اعطای نشان دست خلاق را در اصفهان پیگیری کردیم و امیدواریم با ملی کردن این جایزه برای بین‌المللی شدن آن نیز اقدام کنیم، این مهم جز با همت و تلاش همه هنرمندان و مسؤولان میسر نمی‌شود، این ایده را مطرح خواهیم کرد و با فعال شدن دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی، از نقطه نظرات هنرمندان نیز بهره خواهیم برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید در حوزه صنایع‌دستی استعدادها و توانمندی‌های بالقوه خود را عملیاتی کنیم، سهمی که صنایع‌دستی در اشتغال و اقتصاد دارد سهم مهمی است و نیاز است حمایت‌ها از هنرمندان افزایش یابد، امیدواریم با ابلاغ قانون جدید، بتوانیم حمایت‌های خود را افزایش دهیم.

الهیاری یادآور شد: رشته‌های صنایع‌دستی بسیار متنوع و گسترده است و وظیفه احیای صنایع‌دستی به‌ خصوص صنایع‌دستی روستایی و عشایری را داریم، دو مرکز را در این خصوص افتتاح کرده‌ایم و ساخت دو مرکز دیگر نیز در دست اقدام است.

وی در پایان با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک صنایع‌دستی حوزه مهمی است که اخیرا تحرکاتی در آن دیده می‌شود اما نیاز به تلاش بیشتری است، خاطرنشان کرد: ظرفیت صنایع‌دستی استان بسیار بالاست اما در تجارت و بازاریابی بین‌المللی صنایع‌دستی باید یک توجه جدی داشته باشیم که بتوانیم زمینه‌های اشتغال آن را فعال‌تر کنیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار