کد خبر: 871904
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
"تاگس اشپیگل" بررسی کرد
یک روزنامه آلمانی در مطلبی با اشاره به تلاش ترامپ و افراط گرایان در واشنگتن برای لغو برجام از نگرانی اروپا در این باره خبر داد.
اختلافات در دولت آمریکا تهدیدی برای آینده برجام/ نگرانی اروپا از لغو برجام توسط واشنگتنروزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی به توافق هسته‌ای ایران با غرب و تلاش آمریکا برای نابودی این دستاورد پرداخته و نوشت: بعد از چندین سال مذاکرات سخت در اواسط سال 2015 بالاخره توافقی با ایران درباره برنامه اتمی اش به دست آمد. البته امروز دیگر از آن شور و اشتیاق آن زمان خیلی چیزی باقی نمانده است. بخصوص اختلافات در دولت آمریکا آینده این توافق را تهدید می کند.

رئیس جمهور آمریکا و برخی افراط گرایان در واشنگتن تمایل دارند در ماه اکتبر نفض این توافق از طرف ایران را به کنگره اعلام کرده و در صورت امکان کاملا آن را لغو کنند.

در مقابل، "رکس تیلرسون"، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر سیاستمداران واقع نگر در این کشور خواستار این هستند که آمریکا به این توافق پایبند باشد. این فراکسیون از طرف اروپاییان حمایت می شود و آن ها نگران این هستند که فروپاشی برجام در کنار مناقشات کره شمالی یک بحران هسته ای بین المللی دوم را ایجاد کند.

تاگس اشپیگل در ادامه نوشت: ترامپ هرگز دوست توافق هسته‌ای با ایران که سلف وی باراک اوباما درباره آن مذاکره کرده بود نبود. وی در مبارزات انتخاباتی خود خروج آمریکا از این توافق را درخواست کرده و در ماه جولای نیز در گفت و گویی با وال استریت ژورنال اعلام کرد که هیچ تردیدی ندارد که ایران این توافق را نقض خواهد کرد.

"نیک هیلی"، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم هفته گذشته اعلام کرد که آمریکایی ها نباید بیش از این چشمان خود را روی این مسئله که ایران از بازرسی برخی تاسیات اتمی خود اجتناب کرده و تمام خاورمیانه را ناپایدار می کند ببندند.  به ادعای وی تهران از پایان تحریم های بین المللی سود می برد بدون اینکه برای آن کاری انجام دهد.

اگر ترامپ در گزارشی جدید ایرانی ها را متهم به نقض برجام کند کنگره دو ماه زمان دارد تا درباره تحریم های جدید آمریکا علیه تهران مشاوره کند.

"آلن کیسوتکر"، رئیس سابق بخش امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه آمریکا که اکنون در موسسه "میدل ایست" در واشنگتن کار می کند بر این عقیده است که این اقدام ترامپ از نظر تئوری برجام را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، اما عملا موضع مشترک جامعه بین المللی در قبال این مسئله را در هم خواهد شکست. ایالات متحده در این موضع گیری خود تنها خواهد ماند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: همچنین متحدان مهم آمریکا در خاورمیانه مانند اسرائیل و عربستان سعودی هم بر خلاف اروپاییان مانند قبل توافق اتمی با ایران را با دیده شک و تردید می نگرند.

با این حال نه ترامپ و نه نیک هالی تا به حال به این پرسش پاسخ نداده اند که چه جایگزینی برای برجام دارند تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شوند. بر اساس ارزیابی کارشناسان، مذاکرات جدید بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای وجود نخواهد داشت.

بنابراین  "آلن کیسوتکر"، دیپلمات سابق آمریکایی به دولت ترامپ توصیه می کند که اجازه ندهد این توافق لغو شود. به جای آن واشنگتن باید چیزی را که ما در حال حاضر داریم را بپذیرد و امکان بهبود آن را فراهم کند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار