کد خبر: 871867
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در واكنش به طرح به‌كارگيري برجام براي مهار بحران شبه‌جزيره كره
در شرايطي كه صدر اعظم آلمان مدل «برجام» را براي حل بحران كره‌شمالي تجويز كرده است مقامات اروپايي و روسي خلاف اين نظر را تأييد مي‌كنند.
در شرايطي كه صدر اعظم آلمان مدل «برجام» را براي حل بحران كره‌شمالي تجويز كرده است مقامات اروپايي و روسي خلاف اين نظر را تأييد مي‌كنند. فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ضمن حمايت از برجام، مقايسه بين ايران و كره‌شمالي را نادرست خواند و تأكيد كرد اين دو كشور كاملاً با هم متفاوتند. معاون وزير خارجه روسيه نيز درباره الگوبرداري از برجام در حل بحران شبه‌جزيره كره گفته است كه شباهتي ميان پرونده هسته‌اي ايران و كره‌شمالي وجود ندارد.
در پي بالا گرفتن نگراني‌ها از توسعه تسليحات اتمي كره‌شمالي، بسياري از كشورها به دنبال راهكارهايي براي پايان دادن به بحران در شبه‌جزيره كره هستند. درحالي كه آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان مدل توافق هسته‌اي ايران و 1+5 را براي حل بحران كره‌شمالي مطرح كرد، اما برخي مقامات اروپايي بر اين باورند ايران و كره‌شمالي با يكديگر متفاوت هستند. به گزارش پايگاه اينترنتي اقدام خارجي اتحاديه اروپا، فدريكا موگريني سه‌شنبه شب در نشست عمومي پارلمان اروپا درباره كره‌شمالي گفت: «من به ويژه علاقه‌اي ندارم وضع ايران و كره‌شمالي يكسان دانسته شود. نظام سياسي و سوابق دو كشور متفاوت است و آنها كاملاً با يكديگر متفاوت هستند.» موگريني افزود: «فكر نمي‌كنم يكسان دانستن وضع اين دو كشور در خدمت واقعيت تاريخ و موقعيت كنوني است و اتحاديه اروپا آماده است از صلاحيت، مهارت و تجربه خود در اين زمينه براي همراهي در روند استفاده كند، به شرط اينكه شاهد گشايشي در اراده سياسي براي تعامل جدي جهت يافتن راه‌حلي صلح‌آميز در تنش كنوني باشيم.» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ادامه داد: «اتحاديه متبوعش مسئوليت هدايت مذاكراتي را داشت كه با برجام منتهي شد و نتايج موفقيت‌آميزي داشته است. وحدت جامعه بين‌المللي در اين زمينه كليدي بود. در عين حال عامل مهم ديگري نيز وجود داشت كه اكنون درباره كره‌شمالي وجود ندارد و آن اراده سياسي است.» اظهارات موگريني درحالي است كه كره‌شمالي پيشتر گفته بود برنامه اتمي و شرايط اين كشور قابل مقايسه با ايران نيست و دولت پيونگ‌يانگ تمايلي براي مذاكرات اتمي با امريكا و گروه شش‌جانبه به سبك و سياق ايران ندارد.  از سوي ديگر، سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه هم گفته است كه مسكو در حال بررسي پيشنهاد اخير آلمان درباره الگوبرداري از برجام در حل بحران كره‌شمالي است اما پيدا كردن شباهت‌هاي مستقيم در خصوص وضعيت شبه‌جزيره كره تقريباً غيرممكن است. وي روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاري «اسپوتنيك» گفت: «كره‌شمالي برخلاف ايران كشوري است كه قبلاً به طور واقعي به فناوري تسليحات هسته‌اي رسيده است كه همين مسئله به پيونگ يانگ اجازه مي‌دهد بمب‌هاي هسته‌اي آزمايش و در مسير پيشرفت سامانه‌هاي حمل اين بمب‌ها در قالب موشك‌هاي بالستيك حركت كند.»  كره‌شمالي ماه گذشته ميلادي با تأكيد بر اينكه برنامه هسته‌اي و موشكي اين كشور قابل مذاكره نيست، گفت كه پيونگ يانگ قصد ندارد برنامه گسترش توانايي اتمي خود را كنار بگذارد. رهبر كره‌شمالي لغو همه تحريم‌هاي امريكا را پيش‌شرط از سرگيري مذاكره اعلام كرده است آن هم نه گفت‌وگو بر سر قدرت اتمي‌اش، اما واشنگتن گفته است تا زماني كه پيونگ يانگ آزمايش‌هاي موشكي خود را متوقف نكند، مذاكره‌اي در كار نخواهد بود. كره‌شمالي كه همواره در مقابل افزايش فشارهاي غربي توان موشكي خود را تقويت كرده است، روز چهارشنبه هم اعلام كرد در واكنش به «تحريم‌هاي شيطاني» شوراي امنيت سازمان ملل، برنامه تسليحاتي خود را سرعت مي‌بخشد. وزارت خارجه كره‌شمالي در بيانيه‌اي كه در آژانس خبري رسمي اين كشور منتشر شد، آورده است: «پيونگ يانگ تلاش‌هايش را براي افزايش توان نظامي و حفظ امنيت و استقلال كشور ادامه مي‌دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار