کد خبر: 871828
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
آغاز پانزدهمین اجلاس تجليل از خادمان و پيرغلامان حسيني در اصفهان
در دوره پانزدهم اجلاس بين‌المللي تجليل از خادمان و پيرغلامان حسيني كه از 21 تا 24 شهريور در شهر اصفهان در حال برگزاري است، بيش از هزار مداح از سراسر كشور گرد هم آمده‌اند تا از 103 مداح كه متوسط سن آنها 83 سال است، تجليل به عمل آيد
جواد محرمي

در دوره پانزدهم اجلاس بين‌المللي تجليل از خادمان و پيرغلامان حسيني كه از 21 تا 24 شهريور در شهر اصفهان در حال برگزاري است، بيش از هزار مداح از سراسر كشور گرد هم آمده‌اند تا از 103 مداح كه متوسط سن آنها 83 سال است، تجليل به عمل آيد. ادعا مي‌شود كه 600 مهمان خارجي از 32 كشور جهان در اين اجلاس حضور دارند. گردهمايي كه شايد بهتر باشد نام بين‌المللي و سراسري نداشته باشد و در همان ابعاد استاني برگزار شود؛ چراكه به نظر مي‌رسد دعوت كردن از چند مهمان خارجي باعث نمي‌شود تجليل از پيرغلامان جنبه فراملي به خود گيرد.
يكي از اهالی رسانه مي‌گويد: اگر از اين ذاكران پيشكسوت در استان‌هاي خودشان تجليل شود بهتر است چون آنجا نزديكانشان مي‌توانند حاضر باشند و تازه اينقدر هم هزينه نمي‌شود. هزينه مراسم البته طبق گفته استاندار اصفهان كاملاً مردمي تأمین مي‌شود.
بين‌المللي خواندن اجلاسي كه مي‌تواند در وسعت استاني انجام گيرد و هزينه‌هاي كمتري هم داشته باشد مانند بسياري از رويدادهاي فرهنگي در كشور بيشتر به انگيزه دامنه‌دار كردن ابعاد رسانه‌اي آن انجام مي‌شود، اما اگر مسئولان برگزاري يك رويداد از توانمندي‌هاي رسانه‌اي بهره‌مند باشند به طور قطع نيازي به پروبال دادن نخواهند ديد.
مسئولان برگزاري مي‌گويند در كنار اين اجلاس دو نشست علمي هم برگزار مي‌شود؛ نخستين نشست در ارتباط با رفع خرافات در مورد سينه‌زني و عزاداري سنتي و اصلاح شعر و نشست دوم در مورد اديان آسماني بوده كه نمايندگاني از كليمي‌ها، مسيحي‌ها، زرتشتي‌ها و ارامنه حضور دارند. مورد دوم به نظر مي‌رسد بيش از اينكه عمق داشته باشد جنبه شكلي دارد.
  
   استقبال با گل و شال سبز
مراسم استقبال از شركت‌كنندگان در پانزدهمين اجلاس تجليل از پيرغلامان حسيني در فرودگاه شهيد بهشتي شهر اصفهان برگزار مي‌شود. در اين مراسم ضمن خوشامدگويي به پيرغلامان و شركت‌كنندگان با اهداي گل و شال سبز از اين عزيزان استقبال به عمل مي‌آيد.
پير غلامان و خادمان حسيني، مهمانان داخلي و خارجي و مدعوين پانزدهمين دوره اجلاس در فرودگاه اصفهان در واقع با استقبال علي فروغي رئيس بسيج صدا و سيما و رئيس اين اجلاس بين‌المللي و مهدي دهقان نيري دبير اجلاس، نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولان استان اصفهان وارد اين شهر شدند. بسيج رسانه ملي از متوليان اصلي برگزاري اين اجلاس به شمار مي‌آيد.
در بخشي از اين مراسم نظام اسلامي قائم‌مقام اجلاس نيز سخناني ايراد مي‌كند و سپس رئيس سازمان تبليغات اسلامي اصفهان پشت تريبون قرار گرفته و از شهيد حججي به عنوان شهيد برجسته نسل سوم انقلاب اسلامي ياد مي‌كند و به حضار خوشامد مي‌گويد. به گفته وي 5هزار و 400  هيئت مذهبي در اصفهان منتظر ورود پيرغلامان حسيني بوده‌اند. لارگاني، نماينده مجلس شهر اصفهان نيز در اين مراسم حضور دارد.
يكي از مراسم‌هاي ويژه تقديم پرچم حضرت ابوالفضل (ع) به آستان امامزاده علي بن امام محمد باقر (ع) است كه با حضور باشكوه مردم كاشان برگزار مي‌شود.
هر سال به برگزاركننده سال بعد پرچم امام حسين(ع) تقديم مي‌شود، در حالي كه سال آينده اجلاس در لرستان برگزار مي‌گردد و بنابراين استاندار لرستان با حضور در اصفهان اين پرچم را دريافت كرده و برنامه‌ريزي‌ها جهت برگزاري اجلاس شانزدهم آغاز مي‌شود.
 
    برافراشته شدن پرچم
 اباعبدالله‌الحسين در گلستان شهداي اصفهان
پيرغلامان و خادمان حسيني در روز نخست پانزدهمين اجلاس بين‌المللي تجليل از پيرغلامان و خادمان حسيني با حضور در گلستان شهداي اصفهان به مقام شامخ شهداي اين شهر اداي احترام كردند.
در اين مراسم كه علي فروغي رئيس اجلاس، زرگرپور استاندار اصفهان و ديگر مسئولان اجلاس حضور داشتند، پيرغلامان حسيني «ذكر يا حسين مددي» را حين برافراشته شدن پرچم اباعبدالحسين (ع) با ياد و خاطره شهيد محسن حججي بر لب داشتند.
 بچه هيئتي‌ها سراز پا نمي‌شناسند
حجت‌الاسلام گرجي در جريان حضور پيرغلامان و ذاكران حسيني در مضجع شريف گلزار شهداي اصفهان با بيان اينكه آفت بزرگ اين راه غرور و عجب است، مي‌گويد: خطر در كمين ماست. امام سجاد(ع) مي‌فرمايند خدايا عبادت من با عُجب آلوده نشود.
وي با نقل خاطره‌اي از شهيد حججي بيان مي‌كند كه به ايشان گفتند خسته شدي و ايشان پاسخ دادند براي ارباب بايد سر داد.
به گفته حجت‌الاسلام گرجي وحدت پيرغلامان مي‌تواند منشأ اثر باشد. ذاكران حسيني از سراسر ايران بايد با هم متحد باشند، هم را بشناسند و از همديگر بهره ببرند. جوان‌ها در محرم مثل سيل به پاي ذكر شما مي‌آيند. بچه‌هاي هيئتي اصفهان سرازپا نمي‌شناسند شما الان اصفهان هستيد. امام زمان در هر مجلسي نمي‌رود. كاري كنيم اين روزها به مجلس ما بيايد. وي با يادي از شهيد دستغيب قطعه شعري از اين شهيد محراب قرائت كرد: اخلاص عمل به محضر يار بيار. . . .
گرجي در پايان خاطرنشان مي‌كند: خانواده شهدا به استقبال شما پيرغلامان آمده‌اند، پدر چهار شهيد و مادر سه شهيد به استقبال شما در اين گلزار شهدا آمده‌اند. در بخش ديگري از اين مراسم باشكوه و پرشور مراسم چاووش خواني با اجراي ذاكر اهل بيت حاج آقا مهرپرور با ذكر نام امام حسين(ع) و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) برگزار شد. در ادامه اين مراسم حاج حسن جوادي ذاكر اهل بيت(ع) كه برادر شهيد نيز است مجلس را با مدح اهل بيت(ع)گرما بخشيد.
مراسم اختتاميه روز بيست‌و‌چهارم در مسجد جامع اصفهان با حضور 15‌هزار نفر از مردم اين شهر برگزار مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار