کد خبر: 871738
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
اجلاس پانزدهم تجلیل از پیرغلامان حسینی در اصفهان در حال برگزاری است
دردوره پانزدهم اجلاس بین المللی تجلیل از خادمان و پیرغلامان حسینی که از 21 تا 24 شهریور در شهر اصفهان در حال برگزاری است، بیش از هزار مداح از سراسر کشور گرد هم آمده اند تا از 103 مداح که متوسط سن آنها 83 سال است، تجلیل به عمل بیاید. ادعا می شود که 600مهمان خارجی از 32 کشور جهان در این اجلاس حضور دارند.


نویسنده: جواد محرمی

گردهمایی که شاید بهتر باشد نام بین المللی و سراسری نداشته باشد و در همان ابعاد استانی برگزار شود چرا که به نظر می رسد دعوت کردن از چند میهمان خارجی باعث نمی شود تجلیل از پیرغلامان جنبه فراملی به خود بگیرد. یکی از بچه های رسانه می گوید:« اگر از این ذاکرین پیشکسوت در استان های خودشان تجلیل شود بهتر است چون آنجا نزدیکانشان می توانند حاضر باشند و تازه اینقدر هم هزینه نمی شود، هزینه مراسم البته طبق گفته استاندار اصفهان کاملا مردمی انجام می شود.

 

بین المللی خواندن اجلاسی که می تواند در وسعت استانی انجام گیرد و هزینه های کمتری هم داشته باشد مانند بسیاری از رویدادهای فرهنگی در کشور بیشتر به انگیزه دامنه دار کردن ابعاد رسانه ای آن انجام می شود اما اگر مسئولان برگزاری یک رویداد از توانمندی های رسانه ای بهره مند باشند به طور قطع نیازی به پروبال دادن نخواهند دید.

 

مسئولان برگزاری می گویند: در کنار این اجلاس دو نشست علمی هم برگزار می‌شود؛ نخستین نشست در ارتباط با رفع خرافات در مورد سینه‌زنی و عزاداری سنتی و اصلاح شعر و نشست دوم در مورد ادیان آسمانی بوده که نمایندگانی از کلیمی‌ها، مسیحی‌ها، زرتشتی‌ها و ارامنه حضور دارند. مورد دوم به نظر می رسد بیش از اینکه عمق داشته باشد بیشتر جنبه شکلی دارد.

استقبال با گل و شال سبز

مراسم استقبال از شرکت کنندگان در پانزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی در فرودگاه شهید بهشتی شهر اصفهان برگزار می شود.در این مراسم ضمن خوشامدگویی به پیرغلامان و شرکت کنندگان با اهدای گل و شال سبز از این عزیزان استقبال به عمل می آید.

پیر غلامان و خادمان حسینی, مهمانان داخلی و خارجی و مدعوین پانزدهمین دوره اجلاس در فرودگاه اصفهان در واقع با استقبال علی فروغی رئیس بسیج صدا و سیما و رئیس این اجلاس بین‌المللی و مهدی دهقان نیری دبیر اجلاس, نماینده مجلس شورای اسلامی اصفهان و دیگر مسئولین استان اصفهان وارد این شهر شدند. بسیج رسانه ملی از متولیان اصلی برگزاری این اجلاس به شمار می آید.

 

در بخشی از این مراسم نظام اسلامی قائم مقام اجلاس  نیز سخنانی ایراد می کند و سپس رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان پشت تریبون قرار گرفته و از شهید حججی به عنوان شهید برجسته نسل سوم انقلاب اسلامی یاد می کندو به حضار خوشامد می گوید. به گفته وی۵۴۰0 هیات مذهبی در اصفهان منتظر ورود پیرغلامان حسینی بوده ان. لارگانی، نماینده مجلس شهر اصفهان نیز در این مراسم حضور دارد.

یکی از مراسمات ویژه تقدیم پرچم حضرت ابوالفضل (ع) به آستان امامزاده علی بن امام محمد باقر (ع) است که با حضور باشکوه مردم کاشان برگزار می‌شود. هر سال به برگزار کننده سال بعد پرچم امام حسین (ع) تقدیم می‌شود در حالی که سال آینده اجلاس در لرستان برگزار شده و لذا استاندار لرستان با حضور در اصفهان این پرچم را دریافت و برنامه‌ریزی‌ها به جهت برگزاری اجلاس شانزدهم آغاز می‌شود.

 

برافراشته شدن پرچم ابا عبدالله الحسین در گلستان شهدای اصفهان

 

پیرغلامان و خادمان حسینی در روز نخست پانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با حضور در گلستان شهدای اصفهان به مقام شامخ شهدای این شهر ادای احترام کردند.در این مراسم که علی فروغی، رییس اجلاس، زرگرپور، استاندار اصفهان و دیگر مسئولان اجلاس حضور داشتند، پیرغلامان حسینی «ذکر یا حسین مددی» را در حین برافراشته شدن پرچم اباعبدالحسین (ع) با یاد و خاطره شهید محسن حججی بر لب داشتند.

بچه هیاتی ها سراز پا نمی شناسند

حجت الاسلام گرجی در جریان حضور پیرغلامان و ذاکران حسینی در مضجع شریف گلزار شهدای اصفهان با بیان اینکه آفت بزرگ این راه غرور و عجب است، گفت: خطر در کمین ماست. امام سجاد ع می فرماید خدایا عبادت من با عجب آلوده نشود

وی با نقل خاطره ای از شهید حججی گفت که به ایشان گفتند خسته شدی و او پاسخ داد: برای ارباب باید سر داد

به گفته حجت الاسلام گرجی وحدت پیرغلامان می تواند منشا اثر باشد. ذاکرین حسینی از سراسر ایران باید با هم متحد باشند هم را بشناسند و از همدیگر بهره ببرند. جوانها در محرم  مثل سیل به پای ذکر شما می آیند. بچه های هیاتی اصفهان سرازپا نمی شناسند شما الان اصفهان هستید. امام زمان تو هر مجلسی نمی رود کاری کنیم این روزها به مجلس ما بیاید . وی با یادی از شهید دستغیب قطعه شعری از این شهید محراب قرائت کرد:  اخلاص عمل به محضر یار بیار....

گرجی در پایان خاطر نشان کرد: خانواده شهدا به استقبال شما پیرغلامان آمده اند،  پدر ۴ شهید مادر سه شهید آمده استقبال شما در این گلزار شهدا.

در بخش دیگری از این مراسم باشکوه و پرشور مراسم چاووش خوانی با اجرای ذاکر اهل بیت حاج آقا مهرپرور با ذکر نام امام حسین ع و صلوات بر محمد وآل محمد ص برگزار شد.

در ادامه این مراسم حاج حسن جوادی ذاکر اهل بیت ع که برادر شهید نیز هست مجلس را با مدح اهل بیت ع گرما بخشید

 

مراسم اختتامیه  روز 23  در مسجد جامع اصفهان با حضور 15 هزار نفر از مردم این شهر برگزار می‌شود.

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار