کد خبر: 871691
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
يادداشت مدير مسئول/ دكتر عبدالله گنجي
بعد از 11 سپتامبر 2001 امريكا استراتژي جديدي را براي منطقه مسلمان‌نشين غرب آسيا ارائه كرد كه آن روزها آن را طرح «خاورميانه جديد» و بعداً «خاورميانه بزرگ» (به همراه شمال آفريقا) نام نهادند.
دکتر عبد‌الله گنجی
يادداشت مدير مسئول
دکتر عبد‌الله گنجی
 
 بعد از 11 سپتامبر 2001 امريكا استراتژي جديدي را براي منطقه مسلمان‌نشين غرب آسيا ارائه كرد كه آن روزها آن را طرح «خاورميانه جديد» و بعداً «خاورميانه بزرگ» (به همراه شمال آفريقا) نام نهادند. طرح خاورميانه بزرگ كه با هدف تجزيه و تعديل قدرت متراكم امت اسلامي صورت گرفت چهار هدف اساسي را دنبال مي‌‌كرد: 1- ملت‌سازي 2- دولت‌سازي 3- تسلط بر ذخاير انرژي جهان اسلام 4- تضمين امنيت رژيم صهيونيستي. براي اجراي اين طرح، نقشه جغرافيايي آن نيز آماده شده بود و ملت- دولت‌هاي جديدي در آرايش جديد نمايان بودند. در اين طرح اكثر كشورهاي موجود تجزيه و به چند كشور تبديل يا بخشي از يك كشور تجزيه و با بخش ديگري از كشور دوم يا سوم كشور- دولت و كشور- ملت جديدي را تشكيل مي‌دادند. به اين ترتيب كشورهاي فعلي از قدرت انساني و جغرافيايي‌شان كاسته مي‌شد و حمايت از دولت- ملت‌هاي جديد از يك سو و تسلط بر منابع انرژي ملت‌هاي جديد به بهانه‌ حمايت از هويت و استقلال آنان از سوي ديگر در طرح مذكور لحاظ شده بود. سرجمع همه اين تجزيه و تشكيل دولت – ملت‌هاي جديد نيز حفظ امنيت صهيونيست‌ها بود.
 
با طراحي انقلاب رنگي در لبنان خانم رايس، وزير امور خارجه وقت امريكا آن را درد زايمان خاورميانه جديد دانست اما با هوشياري حزب‌الله قهرمان و ملت لبنان آن طرح ناكام ماند و با استقرار دولت مردمي در عراق طرح خاورميانه بزرگ صرفاً به يك «رؤيا» تعبير شد. بدون ترديد تشكيل داعش واكنشي به شكست طرح خاورميانه جديد بود. به تعبير ديگر داعش مدل و روش ديگري براي اجراي اين طرح بود كه براي اولين‌بار با برجسته كردن اختلافات كلامي و ايدئولوژيك نزاع و تجزيه را دروني و بومي مي‌كرد.
 
اكنون كه به پايان داعش نزديك مي‌شويم، مدل تشكيل دولت- ملت‌هاي جديد مجدداً از كردستان عراق كليد خورد. قبل آن نيز طرح تجزيه سوريه به عنوان تنها راه‌حل پايان جنگ موجود در قالب چهار كشور:‌علوي، سني، كردي و تركمن ارائه كردند كه با عدم استقبال مردم سوريه مواجه شد. اكنون فضا را به گونه‌اي رقم زده‌اند كه امثال بارزاني براي جاه‌طلبي حاضر است دومين كشور خاورميانه كه به آب‌هاي آزاد راه ندارد را تشكيل دهد و كشوري غير راهبردي در كوهستان تشكيل دهد و «نقطه ابهام كركوك» به عنوان خنجري تعبيه شده در طرح جديد نزاع نظامي را مجدداً در درون عراق شعله‌ور نمايد. غرب بر اين باوراست كه استقلال كردستان عراق پدال گاز تجزيه‌طلبي در تركيه، ايران، سوريه و ديگر كشورهاي منطقه است. اما آنچه نمي‌دانند اينكه كردهاي عراق و تركيه نيز خود را جزو حوزه تمدني ايران مي‌دانند و خشن‌ترين گروه‌هاي مسلح در كردستان ايران هيچ موقع مدعاي تجزيه‌طلبي نداشتند بلكه خود را اصالتاً ايراني مي‌دانند و هويت ايراني آنان به قدمت خود ايران سابقه دارد.
 
اكنون وظيفه اصلي جنبش عدم تعهد، سازمان كنفرانس اسلامي و كشورهاي اسلامي اين است كه طرح استقلال كردستان عراق را نقطه آغاز آن رؤياي شكست خورده بدانند و براي آن چاره‌انديشي نمايند. ديپلماسي نظام جمهوري اسلامي بايد فراتر از مذاكره با بارزاني باشد. بايد بازخواني طرح خاورميانه جديد و اهداف آن در دستور كار رسانه‌هاي جهان اسلام قرار گيرد و شكل‌گيري غده سرطاني صهيونيسم در منطقه بايد تجربه ذي‌قيمتي براي مسلمانان اين منطقه باشد كه تكرار داستان غم‌انگيز فلسطين و جنگ‌هاي خونين بعد از آن مجدداً دامن جهان اسلام را آلوده نكند. پايان داعش بايد جشن اتحاد و برادري در خاورميانه باشد نه جنگ تجزيه‌طلبي و تحقق رؤياهاي شكست خورده امريكا.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
فرقان
|
Italy
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
1
0
احياي يك رؤياي مرده کاندیدانوری دکتر عبد‌الله گنجی برای انتخابات ریاست جمهوری
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
1
جناب اقای دکتر گنجی سلام، با این تحلیل "طرح خاورميانه بزرگ كه با هدف تجزيه و تعديل قدرت متراكم امت اسلامي صورت گرفت چهار هدف اساسي را دنبال مي‌‌كرد: 1- ملت‌سازي 2- دولت‌سازي 3- تسلط بر ذخاير انرژي جهان اسلام 4- تضمين امنيت رژيم صهيونيستي. براي اجراي اين طرح، نقشه جغرافيايي آن نيز آماده شده بود و ملت- دولت‌هاي جديدي در آرايش جديد نمايان بودند." کاملا موافقم و تحلیل عالی وبدیع است واحسنت.
ولی در مورد نتیجه گیری از تحلیل :" با استقرار دولت مردمي در عراق طرح خاورميانه بزرگ صرفاً به يك «رؤيا» تعبير شد." علیرغم شکست سناریوی امریکایی در این مرحله ودر این منطقه نباید خیلی خوشبین باشیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
جالب بود متشکرم
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
باید باورمان چنان باشد " که صیهونیست ها از اشوب وجنگ در
منطقه غرب اسیا " دست بردار نیستند " چاره دران انستکه نباید منتظر حرکت صیهونیست ها بود " تا راه مقابله پیدا شود " باید به دنبال طرحی بود "که یک قدم مسلمان منطقه غرب را جلو تر از تفکرات صیهونیست ها "قرار بدهد " وگرنه داستان: همان اش و همان کاسه ست : هرزمان منتظر طرحی از صیهونیست برای
درگیر کردن کشورهای این منطقه " باید بود.
کارگرزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
خداکند بارزانی ...مردم مسلمان کرد را دوباره به جهنم جنگ وخونریزی نبرد
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
دولتها مسئول محرومیت‌زدایی از مناطق محروم هستند و این مهم را باید انجام دهند.قابل پذیرش نیست که روستایی جاده درمانگاه و آب و برق نداشته باشد و انوقت افرادی حقوق های بین 70 تا 230 میلیونی بگیرند و ذخیره نظام معرفی شوند این بی‌عدالتی می شود زیربنای اشوب مناطق محروم دولت ها باید نسبت به مناطق محروم حساس باشند شعار هم ندهند
"قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی" سپاه شجره طیبه ای است که حدود چهار سال است تاسیس شده و به اندازه عمر دولت یازدهم ابادانی در مناطق محروم داشته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
0
0
یک بچه مهندسم بیکار ودیگری ۱۲ ماه حقوق معوقه در پلی اکریل و یارانه ام قطع وسهام عدالت هیچ اقای گنجی این قصه هایی هرروز مینویسید همش کشکه در این ۳۸ سال همه کاری برای حکومت اسلامی کردیم از جبهه وجنگ تا تحمل فشارهای اقتصادی و........ ولی شماها چه کردید رانت خواری ... وعده های دروغ بخدا گاهی وقتها به دوستانی که برای ارمانهای والا شهید شدند فکر میکنم و اه میکشم که چه میخواستیم وچه شد
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
احسنت به مطلب این نا شناس. آقای گنجی اگر واقعا در خودت توان تحلیل و بررسی حوادث روز و گذشته و ایران و خاورمیانه و بین الملل سراغ دارید ( که ندارید ) نسخه ای برای رونق اقتصادی ایران و رفع بیکاری بنویس . از این قلم زدن های شما فقط این را میشود استنباط کرد که شما هم دنبال سهمتان از هر دولتی که سر کار باشد هستید.
واقعا آقای گنجی پیش خودت فکر کردید شخص شما چقدر برای مملکت تا کنون مفید بودید؟
با تجزیه و تحلیل های آبکی و مطالب حاوی لغات گنده و الکی پیچاندن کلمات و بازی با کلمات که باری از دوش مملکت بر داشته نمیشود.
برادر عزیز راه را عوضی میروی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
0
'گنجی جان هر چی خواستم بگم دوستان گفتند دیگر عرضی نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار