کد خبر: 871476
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
پس از گذشت چند روز از كشتار اقليت روهينگيا سرانجام صداي مقامات سازمان ملل در‌آمد و اعلام كردند آنچه در ميانمار عليه مسلمانان رخ مي‌دهد «نمونه كلاسيك پاكسازي قومي» است.
پس از گذشت چند روز از كشتار اقليت روهينگيا سرانجام صداي مقامات سازمان ملل در‌آمد و اعلام كردند آنچه در ميانمار عليه مسلمانان رخ مي‌دهد «نمونه كلاسيك پاكسازي قومي» است.
زيد رعد الحسين، كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل، گفته است عمليات امنيتي عليه مسلمانان روهينگيا در ميانمار (برمه) «نمونه كلاسيك پاكسازي قومي» است. رعد حسين از دولت ميانمار خواست هر چه سريع‌تر «‌عمليات خشونت‌آميز نظامي جاري‌» عليه اقليت مسلمانان روهينگيا را متوقف كند. سازمان ملل متحد برآورد مي‌كند از زمان آغاز درگيري عمليات مسلحانه  نيروهاي دولتي عليه مسلمانان حداقل ۲۹۴ هزار نفر از اقليت روهينگيا گريخته‌ باشند. اكثر اين پناهجويان در شرايط نابساماني از راه دريا وارد بنگلادش شده‌اند.
 
اين خشونت‌ها پيش از اين با واكنش جهاني همراه بوده و سران اكثر كشورهاي اسلامي كشتار اقليت روهينگيا را محكوم كردند. عبدالحسن محمود علي، وزير امور خارجه بنگلادش، ميانمار را به ارتكاب نسل‌كشي عليه مسلمانان روهينگيا متهم كرد. او افزود: رهبران ميانمار به دروغ روهينگيايي‌ها را «مهاجران غيرقانوني بنگالي» مي‌خوانند و شبه‌نظاميان را «تروريست‌هاي بنگالي» توصيف مي‌كنند.  افزايش خشونت‌ها عليه مسلمانان حتي باعث شد دالايي لاما رهبر بودايي‌هاي تبت درخصوص فرار آوارگان روهينگيايي از ميانمار ابراز نگراني كند.  وي گفت: اگر بودا بود، به آنها كمك مي‌كرد. ميانمار داراي اكثريت بودايي است.
 
پيشتر دالايي‌لاما، از آنگ سان سوچي، برنده جايزه صلح سازمان ملل كه در عمل رهبر ميانمار است، خواسته بود براي توقف خشونت‌ها عليه اقليت روهينگيا، اقدامات بيشتري انجام دهد. باوجود اين دولت ميانمار آتش‌بس يكجانبه «‌ارتش آزادي‌بخش روهينگياي آراكان‌» را رد كرده است. به گزارش بي‌بي‌سي، گروهي تحت عنوان «‌ارتش آزادي‌بخش روهينگياي آراكان‌» با دولت ميانمار مي‌جنگند در شبكه توئيتر اعلام كرده بودند كه با هدف اجازه دادن به فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه به مردم در مناطق جنگ‌زده از روز يك‌شنبه عمليات خود را به مدت يك ماه متوقف مي‌كنند. اين گروه از نيروهاي حكومت مركزي خواسته‌ بود به طور متقابل حملات خود را متوقف كنند ولي زاو هتاي، سخنگوي دولت ميانمار يك‌شنبه اعلام كرد: «ما هيچ سياستي مبني بر مذاكره با تروريست‌ها نداريم.» اين مواضع دولت سان سوچي با انتقاد فعالان و رسانه‌ها مواجه شده است.  يك نشريه آلماني در انتقاد از رهبر ميانمار و موضع‌گيري وي در برابر كشتار و آوارگي اقليت مسلمان در اين كشور نوشت كه عملكرد او هوادارانش را نااميد كرده و از ديد آنها، وي قهرماني است كه سقوط كرده است. نشريه آلماني اشپيگل در گزارشي به رويكرد «آنگ سانگ سوچي» رهبر ميانمار در برابر كشتار و آوارگي مسلمانان روهينگيا پرداخت. خبرنگاراني كه سال‌ها از آنگ سانگ سوچي حمايت كردند و مقاومت او در برابر حكومت وقت را ستودند، دچار ترس و نااميدي شده‌اند. «آندراس‌لورنتس» نويسنده اين گزارش نوشته: «وقتي ما وي را در مدت‌زمان كوتاه آزادي از حصر خانگي مي‌ديديم، ميانمار را با تأثير‌پذيري از شخصيت وي، شجاعت و هوش وي درك مي‌كرديم اما اكنون خشونت‌هاي نظاميان در تضاد با اهداف صلح‌آميز سوچي است. در اين گزارش آمده است كه اين وضعيت را مي‌توان به نوعي افتضاح تعبير كرد.
 
چه بر سر وي كه براي آزادي مردمش تلاش مي‌كرد، آمده است؟ كسي كه زندگي‌اش را براي تحقق دموكراسي به خطر انداخت و بيش از 15 سال در حبس خانگي بود كه در نهايت بركناري ديكتاتور را به دنبال داشت تا وي قدرت را در اين كشور به دست گرفت. اكنون جذابيت شخصيت سوچي از دست رفته و بسياري از او نااميد شده‌اند تا جايي كه عده‌اي خواهان پس گرفتن جايزه صلح نوبل از او هستند و مي‌توان گفت سوچي در قلب كساني كه از او انتقاد مي‌كنند، يك قهرمان سقوط كرده است.   در همين حال روز شنبه يكي از مقامات ميانمار به بي‌بي‌سي گفت دولت فقط به بعضي از مسلمانان روهينگيا كه از كشور گريخته‌اند، اجازه بازگشت مي‌دهد و همه آنان مجاز به بازگشت نيستند، به اين ترتيب اكثر مسلمانان روهينگيا نمي‌توانند به كشورشان بازگردند، چون آنها شهروند ميانمار به حساب نمي‌آيند و بيشتر مردم اين كشور عمدتاً بودايي، آنها را مهاجران غيرقانوني از بنگلادش مي‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار