کد خبر: 871449
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
رهبري در سال 95 به صراحت فرمان به آتش كشيدن كالاي قاچاق را دادند
از 17 هزار میلیاردتومان قاچاق مکشوفه سال 95 فقط 65 میلیارد تومان امحا شد و 125 میلیاردتومان فروش رفت...
هادی غلامحسینی
 
در حالي كه سال 95 رهبر معظم انقلاب صراحتاً موضوع امحاي كالاهاي قاچاق مكشوفه را مطرح كردند، اما گويا از 17هزار ميليارد تومان كالاي قاچاق تاكنون حتي 100 ميليارد تومانش نيز امحا نشده است، در اين ميان گويا دولت علاقه زيادي به دپو و انبار كردن كالاي قاچاق مكشوفه و متروكه در انبارهايش دارد، به‌طوري كه تا‌كنون بارها دولتي‌ها از لبريز شدن انبارها از كالاي قاچاق خبر داده‌اند و اخيراً نيز رئيس سازمان اموال تمليكي مدعي شده كه براي دپوي كالاي قاچاق از ارتش و هلال‌احمر كمك گرفته‌ایم.
 
 آمارهاي دولت نشان مي‌دهد كه ارزش ريالي پرونده‌هاي متشکله قاچاق كه آن را به عنوان ارزش كشفيات قاچاق معرفي مي‌كنند، در طول سال‌هاي 92 تا 95 به ترتيب 9 هزار و 927، 19 هزار و 11، 48 هزار و 336 و 17 هزار و 960 ميليارد ريال بوده است. در اين بين در شرايطي كشفيات قاچاق در سال گذشته بيش از 17هزار ميليارد تومان بوده است كه آمار انهدام سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي (يكي از زير مجموعه‌هاي وزارت اقتصاد) نشان مي‌دهد كه در اين سال كمي بيش از 65 ميليارد تومان بوده است. همچنين آمارهاي فروش سازمان اموال تمليكي نشان مي‌دهد در سال 95 اين سازمان بيش از 126 ميليارد تومان از قاچاق مكشوفه را فروخته است يعني ميزان كالاهاي فروش رفته توسط سازمان تقريباً دوبرابر كالاهاي منهدم شده بوده است. در اين ميان به وضوح مشخص است كه در كشور هنوز تكليفمان را با كالاهاي قاچاق چه آن كالايي كه به بازار راه مي‌يابد، چه آن كالايي كه بعد از كشف هم مجدد به بازار ايران راه مي‌يابد مشخص نكرده‌ايم. اين در حالي است كه در  كشورهاي توسعه يافته كالاي قاچاق را آتش مي‌زنند تا قاچاق و قاچاقچي حقوق توليد‌كننده داخلي كشور را كه براي توليد كالا و خدمات متحمل سرمايه‌گذاري و زحمت شده است، تضييع نكنند.
 
جنس قاچاق را جلوي چشم همه آتش بزنيد
مرداد ماه سال 95 رهبر معظم انقلاب با انتقاد از اجناس خارجي موجود در بازارهاي ايراني به صراحت از واردات رسمی و غیررسمی کالای خارجی انتقاد کردند و اظهار داشتند «بنده به مسئولان گفته‌ام وقتي باند قاچاقچي و جنس كلان قاچاق را كه چند هزار تن وزن قاچاق است پيدا كرده و وارد كشور مي‌كنيد جنس قاچاق را جلوي چشم همه آتش بزنيد؛ ضربه بزنيد به قاچاقچي و جنس داراي مشابه داخلي، معلوم است وقتي جنس خارجي وارد شد چه واردات رسمي و قاچاق توليد داخل ضربه مي‌بيند، اينها را نمي‌توان با ارتباط امريكا و اروپا حل كرد و اين امور را بايد مسئولان انجام دهند.»  دستور رهبر انقلاب در حالي صادر شد كه پيش از اين بارها كارشناسان بر غيرمؤثر بودن شيوه فعلي مبارزه با قاچاق كالا تأكيد كرده بودند.  كارشناسان بارها اشاره كرده بودند كه برخوردهاي شدید در حوزه مديريت كالاي قاچاق مكشوفه مي‌تواند، نقش مؤثرتري در جلوگيري از ورود كالاي قاچاق به اقتصاد كشور داشته باشد. اين در حالي است كه ورود كالاي قاچاق مكشوفه و غيرمكشوفه به بازار‌هاي ايران در واقع يك اثر دارد و آن اين است كه بخش بزرگي از بازارهاي ايران سهم كالاي قاچاق است و اين امر مي‌تواند موجب ورشكستگي بسياري از توليدكنندگاني شود كه قاچاق روي كالاي مشابه توليدي آنها دست مي‌گذارد.
  
رئیس سازمان تعزیرات بعد از انتقاد از گمرکات برکنار شد
در اين ميان جمشيدي، رئيس پيشين سازمان تعزيرات حكومتي كه بعد از اظهار نظر در رابطه با ورود قاچاق از گمركات كشور به شكل چراغ خاموش بركنار شد، پيش از اين گفته بود كالاهاي قاچاق نبايد به چرخه اقتصاد بازگردد؛ اين كالاها بايد از بين برود و له شود.
وي گفته بود به رئيس سازمان اموال تمليكي گفتم كه اتفاقاً پورشه‌ها و ماشين‌هاي مدل بالاي قاچاق بايد در منظر مردم له شود و از بين برود تا مردم بدانند عزم جدي است. اتفاقاً بايد همين كالاي قاچاق را از بين برد زيرا صاحبان آنها كساني هستند كه قدرت دارند.
 موضع وزرای جدید اقتصاد و صنعت در رابطه با انبارهای پراز قاچاق چیست؟
همچنين نعمت‌زاده وزير پیشین صنعت در خصوص نحوه برخورد با كالاي قاچاق گفته بود  همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب تأكيد داشته‌اند براي مبارزه با قاچاق كالا نبايد اجناس كشف‌شده دوباره در بازار توزيع شود؛ بلكه بايد آنها را آتش زد يا به مقصد اوليه خود بازگرداند. حال بايد ديد وزير اقتصاد جديد و همچنين شريعتمداري وزير صنعت چه نظري در رابطه با كالاهاي دپو شده در انبارهاي سازمان اموال تمليكي و ارتش و هلال احمر دارد و كي در يك بسيج عمومي 17هزار ميليارد كالاي مكشوفه براي امحا تعيين تكليف مي‌شود.
 
انتقاد دادستان کل کشور به انبارهای پر از قاچاق
پيش از اين منتظري دادستان كل كشور در رابطه با پر شدن انبارها از كالاي قاچاق انتقادات صريحي را عنوان كرده بود چراكه وضعيت بد بنگاه‌هاي داخلي از حيث توليد و فروش بنگاه‌هاي ايراني را تحت فشار قرار داده است و در عين حال 7ميليون بيكار در جامعه از جمله آسيب‌ديدگان از برخورد‌های ‌سست و مماشات گرایانه مسئولان دولتی با قاچاق و كالاي مكشوفه قاچاق هستند.
 
در عين حال پيش از اين معاون اقتصادي دادستان كل كشور با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب درباره مبارزه با قاچاق كالا گفت: مي‌توان دستور رهبر معظم انقلاب درباره برخورد قاطع با قاچاقچيان عمده و از بين بردن اجناس كلان قاچاق را خط جديدي در امر مبارزه با قاچاق كالا و ارز دانست.  پيمان نوري در اين باره اظهار كرد: بيانات معظم له در اين زمينه به روشني وظيفه را مشخص كرد و اين حكم داده شد كه اگر كالايي به صورت قاچاق وارد شد در انظار به آتش كشيده شود تا انگيزه‌هاي قاچاق را از ريشه بخشكاند.  وي خاطرنشان كرد:  در واقع مي‌توان دستور رهبر معظم انقلاب درباره برخورد قاطع با قاچاقچيان عمده و از بين بردن اجناس كلان قاچاق را خط جديدي در امر مبارزه با قاچاق كالا و ارز دانست.  معاون اقتصادي دادستان كل كشور افزود: اگر مكانيسم درستي وجود داشته باشد و مطابق آن مكانيسم درست عمل شود، كالاي قاچاق و فرد قاچاقچي كه اتهام او ثابت شده بايد تنبيه و مجازات شود.  وي با اشاره به پيامدهاي منفي كالاي قاچاق بر اقتصاد كشور، تصريح كرد: قاچاق كالا صدمات بسيار زيادي را به اقتصاد كشور وارد مي‌كند؛ چراكه در يك مكانيسم درست اقتصادي، كارگزاران، تصميم‌گيران و برنامه‌ريزان اقتصادي به گونه‌اي تعرفه‌هاي گمركي و ماليات بر واردات را تعريف مي‌كنند كه بتوان يك تبادل منطقي براي حمايت از توليد و حجم كالاي مورد نياز در داخل به وجود آورد؛ به شكلي كه باعث فزوني تقاضا بر عرضه نشود و به گونه‌اي نباشد كه قيمت‌ها براي مردم سخت شود.  
  
از نظر وزني شايد كالاي بيشتري به ايران قاچاق مي‌شود
وقتي بهاي جهاني نفت اوايل دهه ٩٠ تقريباً در محدوده ١٠٠دلار بود گويا طبق آمارها ارزش قاچاق كالا و ارز در حدود ٢٥ميليارد دلار بوده كه درحدود١٧ميلياردش به شكل قاچاق ورودي و الباقي‌اش قاچاق صادراتي بوده است؛ يعني قاچاقچيان با 17 ميليارد دلار از بازارهاي جهاني با نفت 100دلاري كالا تهيه مي‌ديدند براي ورود به ايران، بدين ترتيب تورم نفت 100دلاري روي قيمت كالاهاي قاچاق تأثير داشته است.  حالا طبق اعلام دولتي‌ها قاچاق در سال 95 به شكل ورودي‌اش در حدود 12ميليارد دلار بوده است، و اين در حالي است كه بهاي جهاني نفت زير 50 دلار است كه اين امر بي‌شك روي قيمت كالاهايي كه مورد قاچاق قرار مي‌گيرند براي ورود به ايران اثر قابل ملاحظه دارند.   برخي معتقدند با ١٢ميليارد دلار و قيمت نفت٥٠ دلار كالاي بيشتري از نظر وزني نسبت به ابتداي دهه ٩٠ و با نفت ١٠٠دلاري و منابع ١٧ميليارد دلار به كشور قاچاق مي‌شود. شايد دليل اينكه احساس مي‌كنيم قاچاق بيشتر شده افزايش وزني قاچاقبوده است كه در شرايط كنوني قاچاقچي‌ها از توليدكننده خارجي تخفیف می‌گیرند.
 
براي اثبات‌  اين ادعا بايد عنوان داشت طبق آمارهاي رسمي براي واردات 33 ميليون تن كالا در سال 92 بيش از 48 ميليارد دلار هزينه مي‌شد، اين در حالي است كه در سال 95 براي واردات 33 ميليون تن انواع كالا به ايران تنها 43 ميليارد دلار هزينه شده است(لازم به توضيح است كه اقلام واردتي و قاچاق تقريباً در همه سال‌ها همگن هستند.)
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار