کد خبر: 871432
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
فارسي‌آموز پاكستاني حاضر در دوره دانش‌افزايي زبان فارسي بنياد سعدي:
شهزاد احمد، مهمان پاكستاني حاضر در هشتاد و چهارمين دوره دانش‌افزايي زبان فارسي بنياد سعدي معتقد است اگر بخواهيم تعريفي از ايران به دنيا ارائه دهيم، استقرار «آرامش‌» و «امنيت»...
    صنم محجوب
شهزاد احمد، مهمان پاكستاني حاضر در هشتاد و چهارمين دوره دانش‌افزايي زبان فارسي بنياد سعدي معتقد است اگر بخواهيم تعريفي از ايران به دنيا ارائه دهيم، استقرار «آرامش‌» و «امنيت» پررنگ‌ترين ويژگي‌هاي اين كشور اسلامي به شمار مي‌آيند. در حاشيه بازديد از موزه ملي ملك واقع در جنب ساختمان امور خارجه، فرصتي پيش آمد كه با جوان شوخ‌طبع و با اخلاق پاكستاني گپ‌و گفتي داشته باشیم.
در هر دوره‌اي كه بنياد سعدي برگزار مي‌كند افراد زيادي براي شركت در دوره فارسي‌آموزي به ايران سفر مي‌كنند. هم اكنون ما علاوه بر رايزني فرهنگي اسلام‌آباد در پنج ولايت كشور اسلامي پاكستان هم خانه فرهنگ داريم. امسال از هيئتي كه از اين كشور به تهران آمدند، تنها يك مرد به چشم مي‌خورد كه شما باشيد.
(با لبخند؛) البته مرد نه! بهتر است بگويي مرررررد. بله درست مي‌فرماييد. من به عنوان تنها نماينده مرد هيئت اعزامي از پاكستان از طريق مرز ميرجاوه (در ۷۵ كيلومتري جنوب شرقي شهر زاهدان) به طور زميني به اينجا سفر كردم. البته اين اولين باري نيست كه به ايران مي‌آيم. آخرين باري كه به كشور شما سفر داشتم به حضورم در مراسم سالگرد رحلت امام خميني (ره) مربوط مي‌شود كه دو سال پيش بود.
شغل شما در ايالت بلوچستان كشور پاكستان چيست؟
من فارغ‌التحصيل دانشگاه بلوچستان هستم و هم اكنون در خانه فرهنگ ايران در مركز اين ايالت كه كويته است به تدريس زبان فارسي به علاقه‌مندان اشتغال دارم.
شناخت ما از بلوچستان خودمان هم زياد نيست، ممكن است اين ايالت كشور همسايه را قدري براي ما معرفي كنيد؟
ايالت بَلوچستان اگرچه بزرگ‌ترين ايالت كشور پاكستان به حساب مي‌آيد و حدود ۴۴ درصد از خاك اين كشور را هم در برگرفته است اما اين ايالت با وجود گستردگي به دلايلي مانند آنچه شما در مورد سيستان و بلوچستان شاهد هستيد در بلوچستان پاكستان نيز در موقعيتي مشابه كم‌جمعيت‌ترين ايالت اين كشور را شايد بتوان به همين بلوچستان نسبت داد.
مركز ايالت بلوچستان شهر كويته است كه براي ايراني‌ها نامي ناآشنا نيست. اقوام اصلي ساكن بلوچستان پاكستان همانطور كه از روي اسم آن مشخص است بيشتر بلوچ‌ها هستند و بعد از آنها پشتون‌ها كه هر دو از اقوام تمدني ايران زمين به شمار مي‌آيند. در مورد وجوه اشتراكات فرهنگي و تمدني دو كشور ممكن است نظرتان را بدانيم؟
تمدن چند هزار ساله ايران زمين به دليل وسعت سرزميني و هم به جهت نفوذ معنوي آن نه تنها با ما بلكه در آن سوي آب‌ها نيز با برخي از ملت‌ها مشتركات بسياري دارد. چند وقتي كه در اين دوره به طور ويژه براي آشنايي بيشتر با فرهنگ و تمدن ايران به موزه‌ها و مجموعه‌ها مي‌رويم برايم جالب بود كه بيشتر اين موزه‌ها را مي‌شود در يك خيابان پيدا كرد. در ايالت بلوچستان ما خياباني نداريم كه براي مثال مراكز عبادي متعدد و موزه‌هاي مختلف را بتوانيم در رديف هم بياوريم.
تعريف شما از ايران امروز چيست؟
در شرايط فعلي به عنوان كسي كه مليت ايراني ندارد مي‌توانم بگويم آرامش و امنيت مطلق بزرگ‌ترين ويژگي است كه در تعريف ايران مي‌توان در مورد آن با تمام مردم دنيا صحبت كرد. امنيت اگر كامل نبود شك نكنيد در همين دوره كه بيشتر حاضران آن اروپايي‌ها هستند به محض احساس خطر كسي در اين مدت يكماهه اعلام آمادگي براي شركت در اين گردهمايي را نداشت. از نكات ديگري كه در مورد ايران جلب توجه مي‌كند اين حقيقت است كه ايران از دوره باستان تا به امروز به‌رغم تغييراتي كه داشته اما همواره مسير رشد و پيشرفت را طي كرده و مي‌كند. پيشرفت در حوزه علم و علوم انساني و امروز هم كه در حوزه پزشكي و هسته‌اي و ديگر موضوعات بر كسي پوشيده نيست. نبايد غافل باشيم ايران در بين كشورهاي اسلامي هم موقعيت خاصي دارد. بسياري از دولت‌هاي اسلامي در اصل غلام امريكا هستند. حال اينكه ايران با وجود نداشتن حامي به تنهايي در برابر ابرقدرت‌ها ايستادگي و استقلال خود و عزت مردمانش را با مقاومت تحصيل كرده است.
خيابان 30 ‌تير مجموعه‌اي از مراكز عبادي و نمايشگاهي است، يك چنين خياباني را در كشور پاكستان هم مي‌توان پيدا كرد؟
نامگذاري خياباني با اسم خيابان اديان هم برايم عجيب بود. البته نه بابت اينكه اين حقيقت دارد يا نه. اينكه در خاك كشورهاي اسلامي و نه فقط ايران همواره اديان و مذاهب مختلف از صدر اسلام تا كنون با لحاظ شرايطي همواره ممكن بوده است اما از اين بابت خيابان 30 تير شهر تهران برايم عجيب است كه در يك خيابان نه چندان بزرگ اين همه موزه و اين همه مركز عبادي آن هم از اديان مختلف يكجا جمع شده‌اند.
گفتني است هشتاد و چهارمين دوره دانش‌افزايي زبان فارسي توسط بنياد سعدي از تاريخ 15 تير الي 11 مردادماه برگزار شد كه طي آن 121 فارسي‌آموز از 44 كشور جهان به ايران آمده و ضمن شركت در اين دوره، از مناطق گردشگري تهران و همچنين شهرهاي كاشان و اصفهان بازديد كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار