کد خبر: 871279
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
كمتر پيش مي‌آيد فرماندهان ميداني حزب‌الله جلوي دوربين ظاهر شوند و از نقش اين جنبش در تحولات نظامي و سياسي حرف بزنند اما...
محمد بابايي
محمد بابايي
 
كمتر پيش مي‌آيد فرماندهان ميداني حزب‌الله جلوي دوربين ظاهر شوند و از نقش اين جنبش در تحولات نظامي و سياسي حرف بزنند اما روز شنبه و همزمان با عيد غدير خم سيدحسن نصرالله به «ابو مصطفي» فرمانده ميداني خود در ديرالزور دستور داد تا جلوي دوربين شبكه تلويزيوني الميادين حاضر شود و از نقش مقاومت در شكست بزرگ‌ترين و خطرناك‌ترين گروه تروريستي جهان يعني داعش حرف بزند.
 
به نظر مي‌رسد دليل اينكه نصرالله تصميم گرفت برخلاف سنت ديرينه حزب‌الله عمل كند، اين بود كه زمان و مكان فرصتي استثنايي را فراهم آورد تا او به اين طريق نقش حزب‌الله را در مبارزه با داعش به رخ جهانيان بكشد. مكاني كه فرمانده حزب‌الله از آنجا با الميادين حرف زد ديرالزور نام دارد كه در شرق سوريه است. اكثر مناطق استان و همچنين شهر ديرالزور در همان اوايل بحران سوريه سقوط كرد و تنها بخش كوچكي از شهر و يك مركز نظامي در كنترل دولت باقي ماند كه در طول پنج سال گذشته دو سال تحت محاصره جبهه النصره و سه سال نيز تحت محاصره داعش قرار گرفت.  همانطور كه در يادداشتي با عنوان «تاريك و روشن‌هاي قلب شرقي سوريه» در 16شهريور 96در روزنامه جوان گفته شد، داستان محاصره اين بخش از شهر يكي از تاريك‌ترين و حماسي‌ترين فصل‌هاي جنگ سوريه است. در اين يادداشت همچنين به اهميت ژئوپلتيكي ديرالزور اشاره شد و اينكه چگونه سقوط اين شهر به دست داعش و سپس امريكا مي‌توانست شكافي جبران‌ناپذير در مرزهاي عراق و سوريه ايجاد كند و مانع از اتصال زميني محور مقاومت در يك جغرافياي بزرگ شود كه از تهران شروع مي‌شود و در سواحل مديترانه پايان مي‌يابد. اما نيروهاي متحد با اجراي يك اركستر بزرگ نظامي در شرق سوريه توانستند به رنج پنج سال ديرالزور پايان دهند و نقشه دشمنان سوريه را ناكام گذاشتند. 
 
اما آنچه در اين نوشتار مهم است، نقش مركزي است كه حزب‌الله هم در دفاع از مناطق تحت محاصره ديرالزور به عهده گرفته و هم نقش محوري در اجراي كنسرت بزرگ نظامي در شرق دارد. اواخر خرداد ماه 1395 رسانه‌هاي سوري گزارش دادند حزب‌الله تيمي از نيروهاي ويژه خود را با هلي برن نيروي هوايي ارتش سوريه به مناطق تحت محاصره در ديرالزور اعزام كرده؛ درست زماني كه حزب‌الله نقش محوري در عمليات آزادسازي حلب ايفا مي‌كرد. هرچند بعضي منابع خبري گزارش دادند ابومصطفي فرمانده حزب‌الله در ديرالزور از چهار سال قبل در اين شهر مستقر شده بود اما اعزام تيم ويژه حزب‌الله يك سال قبل و پس از آن صورت گرفت كه داعش حملات خود را به ديرالزور به شدت تشديد كرده بود.  اعزام تيمي از نيروهاي ويژه در اوج نبرد حلب هم حاكي از توانايي رزمي و ظرفيت‌هاي بالاي حزب‌الله است و هم نشان مي‌دهد اين جنبش چشم‌اندازي حساب‌شده‌ از تحولات دارد، البته حزب‌الله اين توانايي خود را با استقرار نيروهاي خود در شهرك‌هاي نبل و الزهرا واقع در غرب حلب نشان داده بود. اين دو شهرك‌ به دليل قرار گرفتن در مناطق مرتفع بر مهم‌ترين مسير كمك‌رساني از مرز تركيه به شهر حلب و حومه آن ‌اشراف دارند و به همين دليل از اهميت حياتي زيادي برخوردار هستند.
 
گروه‌هاي مسلح در تابستان 1391موفق شدند اكثر مناطق حومه شمالي حلب را به كنترل خود درآورند به جز نبل و الزهرا. اگر اين دو شهرك نيز سقوط مي‌كرد شايد بازگشت حلب به دولت مركزي تقريباً غيرممكن مي‌شد اما حزب‌الله با استقرار تيمي از نيروهاي خود مانع از سقوط نبل و الزهرا شد.  در حالي كه بخشي از نيروهاي حزب‌الله از مناطق تحت محاصره در ديرالزور دفاع مي‌كردند، بخش ديگري از نيروهاي حزب‌الله نقش محوري در عمليات تهاجمي به عهده داشتند كه براي شكست محاصره اين مناطق از خرداد ماه سال جاري آغاز شد. چند روز قبل از شروع اين عمليات ابراهيم امين سردبير روزنامه الاخبار لبنان كه با حزب‌الله روابط نزديكي دارد در يادداشتي با اشاره به توافق ايران، روسيه و سوريه براي يك نبرد خيلي بزرگ در ديرالزور از نقش محوري حزب‌الله در اين عمليات خبر داد. امين نوشت: شايد نيروهاي حزب‌الله با آزمايش بزرگي براي محك آنچه در قلمون، زبداني و قصير ياد گرفته‌اند، مواجه شوند.  حالا با رسيدن نيروهاي مقاومت به ديرالزور و شكست تروريست‌هاي داعش اين حق حزب‌الله است كه با صداي بلند از نقش محوري خود در جنگ با خطرناك‌ترين پديده تروريستي جهان حرف بزند و نشان دهد هر جا كه لازم باشد براي مبارزه با تروريسم تكفيري آماده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار