کد خبر: 871060
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
‌به‌رغم بيانيه‌هاي نمايشي دولت‌ها، برخورد و عملکرد منفعالانه آنان مهر تأييد بر نسل‌کشي در ميانمار است...
بزم بيانيه‌ها برخون مسلمانان ميانمار
نسل‌كشي اقليت‌هاي روهينگيا توجه افكار عمومي كشورهاي مختلف را به خود جلب كرده اما دولت‌ها در عمل هيچ تأثيري در نجات جان هزاران نفر در شرق آسيا نداشته‌اند و مواضع سياسي بعضي دولت‌ها از جمله در جهان اسلام بيشتر به يك ژست ديپلماتيك شبيه بوده تا تلاش جدي و همه‌جانبه براي جلوگيري از نسل‌كشي مسلمانان در ميانمار؛ كشوري كه رهبرش جايزه صلح نوبل را  از دستان غربي‌ها دريافت كرده است.
 
سرانجام چند روز پس از انتشار تصاوير دلخراش از كشتار كودكان و زنان در ميانمار، «غيرت عبدالرحمان اف» وزير امور خارجه قزاقستان از بررسي وضعيت ميانمار در نشست سازمان همكاري‌هاي اسلامي در شهر «آستانه» خبر داد. وي گفت: در نشست 10تا 11 سپتامبر (19 تا 20 شهريور ماه) سازمان همكاري‌هاي اسلامي در شهر «آستانه» وضعيت مسلمانان ميانمار مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. صدها تن از مسلمانان ساكن اتريش از مليت‌هاي مختلف برابر ساختمان سازمان ملل در وين تجمع و نسبت به سركوب مسلمانان روهينگيا اعتراض كردند. تظاهركنندگان با در دست داشتن پلاكاردها و سردادن شعارهايي خشم خود را از جنايات مقامات و نيروهاي امنيتي بودايي ميانمار عليه مسلمانان بي‌دفاع ابراز داشتند و خواستار توجه جامعه جهاني و مجامع حقوق بشري براي توقف كشتار مسلمانان ميانمار شدند. از اينگونه تظاهرات اعتراضي در بعضي كشورهاي جهان برگزار شد اما اين اقدامات باعث كاهش خشونت‌ها  نشد و بلكه برعكس آمارها حاكي از افزايش خشونت‌هاست.
 
يك گروه حقوق بشري اعلام كرد تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد حدود ۴۵۰ خانه در يك شهر مرزي ميانمار كه سوزانده شده بود از سكنه روهينگيا خالي شده؛ اقدامي كه اين اقليت مسلمان مي‌گويد گامي براي اخراج آنهاست. كميسيونر عالي سازمان ملل در امور پناهندگان جمعه اعلام كرد، پس از آنكه نيروهاي امدادي گروه‌هاي بزرگي را در مناطق مرزي يافتند، شمار مسلمانان روهينگيايي كه از زمان آغاز خشونت‌ها در ميانمار در ۲۵ آگوست به بنگلادش گريخته‌اند، از ۱۶۴ هزار مورد در روز پنج‌شنبه افزايش يافت و به ۲۷۰ هزار تن رسيد. همزمان سازمان حقوق بشري عفو بين‌الملل مي‌گويد اسنادي در اختيار دارد كه نشان مي‌دهد نيروهاي امنيتي ميانمار در مرز با بنگلادش مين‌هاي ضد نفر كار گذاشته‌اند. عفو بين‌الملل گفته است در هفته گذشته سه غيرنظامي به خاطر منفجر شدن اين مين‌ها زخمي شده‌اند و يك نفر نيز طبق گزارش‌ها كشته شده است. شاهدان به اين گروه حقوق بشري گفته‌اند به چشم خود ديده‌اند كه نيروهاي امنيتي ميانمار اين مين‌ها را كار گذاشته‌اند.  
 
گروه‌هاي حقوق بشري همچنين اطلاعات جديد از خشونت‌هاي ميانمار را در اختيار ديپلمات‌هاي شوراي امنيت قرار دادند و طبق گفته حاضران جلسه، چين و روسيه ديپلمات نفرستاده بودند. ميانمار گفته است روي چين و روسيه براي حفاظت در مقابل هرگونه اقدام شوراي امنيت حساب مي‌كند. اين گزارش مي‌افزايد: اكثر اين افراد زناني هستند كه همراه با نوزادان وارد بنگلادش شده‌اند. آنها با وضعيت بسيار بدي وارد بنگلادش شده‌اند و به دنبال سرپناه هستند. بسياري از اين افراد گرسنه و بيمار هستند. ميانمار حدود 1/1 ميليون مسلمان روهينگيا را مهاجران غير‌قانوني مي‌داند كه از كشور بنگلادش وارد اين كشور شده‌اند و حاضر نيست به آنها شهروندي اعطا كند. منتقدان، آنگ سان سوچي را كه برنده جايزه صلح نوبل هم شده، متهم مي‌كنند در مورد حقوق اقليت مسلمان، روهينگيا كار چنداني نمي‌كند. در همين حال، «پاتريك مورفي» دستيار وزير خارجه امريكا در امور شرق آسيا، در مصاحبه با خبرنگاران اعلام كرد كه كشورش دولت «آنگ‌سان سوچي» مشاور ارشد دولت ميانمار را به دليل اعمال خشونت‌ها عليه اقليت روهينگيا سرزنش نمي‌كند ولي از او مي‌خواهد با واشنگتن براي حل اين بحران همكاري كند. مورفي گفت: «ما به محكوم كردن انواع حملات، حملات عليه نيروهاي امنيتي و عليه غيرنظاميان و نيز حملاتي كه غيرنظامياني صورت مي‌دهند، ادامه مي‌دهيم.» دستيار وزير خارجه امريكا در امور شرق آسيا درخصوص اين مسئله كه آيا واشنگتن ميانمار را به خاطر سركوب مسلمانان روهينگيا تحت فشار يا تحت تحريم‌هايي قرار خواهد داد يا خير، اظهار نظر نكرد.
  
موضع ظریف
محمد‌جواد ظريف وزير خارجه كشورمان در نامه‌اي به دبيركل سازمان ملل متحد بر لزوم توقف خشونت‌ها عليه مسلمانان ميانمار تأكيد كرد. در اين نامه آمده است:‌حملات سازمان‌يافته و بي‌رويه برخي عناصر تندرو و عوامل وابسته به نيروهاي امنيتي عليه روهينگيايي‌ها منجر به از دست رفتن جان تعداد قابل توجهي از مسلمانان شده و سابقه تبعيض، بي‌عدالتي و نا‌اميدي در آن كشور را وخيم‌تر كرده است. وخامت اوضاع باعث جريحه‌دار شدن احساسات مردم دنيا فارغ از مذهب و مليت آنها شده است. در صورت عدم‌رسيدگي به نقض سازمان‌يافته و گسترده حقوق اساسي مسلمانان روهينگيا، افراطي‌گري افزايش و خشونت حتي فراتر از مرزهاي ميانمار گسترش مي‌يابد و به عامل بي‌ثباتي در كل منطقه تبديل مي‌شود. ظريف همچنين از سازمان ملل متحد خواست به سرعت وارد عمل شود و اقدامات لازم را براي پاسخ به نگراني‌هاي بين‌المللي درباره وضعيت وخيم در ميانمار انجام دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
سایت محترم" همین کشورهائی که در بزم بیانیه ها برای محکوم کردن کشتار مسلمانان در میانمار شرکت کردند " ژست دیپلماتیک انان برای اینستکه پنهان کنند " چگونه خودشان زمینه ساز همین کشتارها هستند " تا سرپوش بگذارند بر افکارعمومی
مردم شان "تا مدعی باشند " بی خبر و نگران این نسل کشی
شده اند " اما همه مردمان دنیا باید متوجه بشوند " که امریکا وچند کشور اروپائی همراه امریکا " از جمله سیاستمداران دروغگوی عالم هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
دنبال بهانه نگردید. کشورهای مسلمان که مشغول ریخت خون همدیگر هستند باید اقدام بکنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار