کد خبر: 871052
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
واکنش مردم، علما و سازمان‌ها به جنایات میانمار
نسل‌كشي مسلمانان در ميانمار در سكوت كامل سازمان‌هاي مدعي حقوق بشر همچنان ادامه دارد.
جعفر تكبيري
 
نسل‌كشي مسلمانان در ميانمار در سكوت كامل سازمان‌هاي مدعي حقوق بشر همچنان ادامه دارد. كشوري در شرق آسيا كه اگرچه خورشيد از آن سو طلوع مي‌كند اما آفتاب انسانيت در آنجا در حال غروب است؛ جنايتي كه باعث كشته و آواره شدن صدها هزار مسلمان در ميانمار شده و اگرچه سازمان‌هاي حقوق بشري در قبال آن سكوت كرده‌اند اما نتوانسته‌اند مانع از انتشار آن در نزد افكار عمومي شوند. به گونه‌اي كه امروز مهمترين موضوع بحث ميان افكار عمومي كه نمود آن در شبكه‌هاي اجتماعي نيز قابل مشاهده است، بحث نسل‌كشي مسلمانان در اين كشور جنوب شرق آسيا است. كشوري كه يكي از مقامات بلند پايه دولتي‌اش به نام آنگ سان سوچي، برنده جايزه صلح نوبل بوده و وقوع اين فجايع در ميانمار باعث شده كه فعالان حقوق بشر، خواهان بازپس‌گيري اين جايزه از سوچي بشوند.
  
واكنش‌هاي داخلي به جنايات ميانمار
در داخل ايران نيز، واكنش‌ها به اين اتفاق تلخ، صريح بود؛ جايي كه علماي اسلامي كشتار مسلمانان را به شدت محكوم كردند و سازمان‌ها و مقامات نيز آن را نسل كشي مسلمانان خواندند. بر همين اساس بود كه روز جمعه، مردم تهران و ساير شهرهاي كشور پس از اقامه نماز جمعه، در محكوميت نسل كشي مسلمانان ميانمار راهپيمايي اعتراضي برگزار كردند. در پايان اين راهپيمايي نيز بيانيه‌اي پنج‌بندي قرائت شد كه در اين بيانيه از ضمن محكوميت آنچه كه در ميانمار اتفاق افتاده، از دولت، دستگاه قضايي و مجلس شوراي اسلامي خواسته شد با صلابت در جهت تحقق رهنمودهاي مقام معظم رهبري اقدام عملي نموده و از طريق مجامع بين‌المللي جهت احقاق حقوق مسلمانان مظلوم ميانمار تلاش نمايند.
همچنين در بخش ديگري از اين بيانيه سكوت مجامع بين‌المللي به شدت محكوم و خواستار اعزام هيئت حقيقت‌ياب جهت بررسي عمق فاجعه در ميانمار شده است. علاوه بر اين از نهادها و سازمان‌هاي خدماتي جمهوري اسلامي درخواست شده كه با كمك‌هاي انسان‌دوستانه به ياري اين مردم بي‌پناه بشتابند.
  
واكنش علماي اسلام به نسل كشي مسلمانان
در اين بين علماي اسلام نيز به جنايات ميانمار واكنش نشان دادند و بر اين اساس حضرت آيت‌الله جوادي آملي به جريان كشتار مسلمانان در ميانمار و يمن اشاره كرد و اظهار داشت: ريشه همه جنايت‌هاي اتفاق افتاده در يمن و ميانمار استكبار به‌ويژه امريكا و اسرائيل است؛ آنها كه هم داعيه تمدن و هم داعيه فرهنگ و حقوق بشر و اصلاح جامعه بشري دارند اما در حقيقت گرفتار يك جاهليت مدرن هستند.  وي تأكيد كرد: اين جاهليت مدرن است كه صداي مردم مظلوم ميانمار و يمن را نمي‌شنود و به فرياد آنها نمي‌رسند اما هرلحظه در گوشه‌اي از جهان يا جنگ مستقيم يا  جنگ‌هاي نيابتي به راه مي‌اندازند، كه اميدواريم خداوند توطئه‌ها و نقشه‌هاي شوم آنها را به خود آنها برگرداند و مردم جهان را از چنگال آنها رهايي بخشد.  
آيت‌الله هاشمي شاهرودي، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در بيانيه‌اي كشتار مسلمانان ميانمار را محكوم كرد. وي در بيانيه خود پيام واضح و شفاف نسل كشي مسلمانان ميانمار را اينگونه عنوان كرد كه «ادعاي مزورانه دفاع از حقوق بشر و آزادي همچون ساير شعارهاي بزك شده استكبار جهاني، تنها ابزاري براي توسعه مداخلات سياسي و فرهنگي و تغيير وضعيت كشورها به خصوص كشورهاي اسلامي در راستاي تأمين امنيت رژيم سفاك و كودك كش اسرائيل و به تاراج بردن منابع و منافع امت اسلام و كشورهاي مستقل جهان است.»
 
همچنين جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز طي بيانيه‌اي ضمن محكوميت اين جنايات، عنوان كرد: «سال‌هاست كه مسلمان مظلوم و بي‌پناه ميانمار مورد بدترين ظلم‌ها و كشتاري فجيع و اخراج از موطن خود گشته‌اند، تاريخ، عوامل نابخردانه و مرتكبين اين جنايت‌هاي خونبار واسفناك دليلي روشن بر كينه‌اي واهي و بهانه‌اي براي مقابله با اسلام ومسلمين در منطقه‌اي مهم و خاص است. سير جنايات بودائيان، دولت و ارتش ميانمار در دهه‌هاي اخير نه تنها نشانگر ‌نژادپرستي و قوم‌گرايي، كه بر آمده از يك تفكر و جريان شيطاني خطرناك مي‌باشد كه ارتكاب چنين اعمالي رهاورد شوم آن است.  اين بيانيه سپس اضافه كرده است: ‌ملل مسلمان و دولت‌هاي كشورهاي اسلامي بايد درس‌ها وعبرت‌هاي اختلاف دروني خود را در وقايعي دردناك مانند كشتار بي‌رحمانه مسلمانان ميانمار، مشاهده كنند كه اين همان خسارت مضاعف وزخم ديگري بر پيكره اسلام و مسلمين است كه ارمغان ترويج تروريسم و جرئت بخشيدن به دشمنان پيروان مذهب راستين اسلام است.»
  
دولت و مجلس محكوم كردند
عبد‌الرضا رحماني فضلي، وزير كشور نيز به عنوان عضوي از دولت ضمن محكوم كردن جنايات ميانمار، در صفحه شخصي خود نوشت: امروزه هزاران كودك و پير و جوان و زن بي دفاع مسلمان ميانماري در سايه مسئوليت جايزه داران صلح نوبل سر بريده مي‌شوند و صدايي از سازمان‌ها و بنيادهاي پرمدعاي بين‌المللي شنيده نمي‌شود، اما ضمير پاك بشر فارغ از هياهوي پوچ و توخالي مدعيان حقوق بشر رنجيده خاطر از اين جنايت، اما آگاه و منتظر، نظاره‌گر اين بي عدالتي‌ها خواهد بود.  فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي نيز در بيانيه جداگانه‌اي ضمن اعتراض به سازمان‌هاي بين‌المللي حقوق‌بشر در سكوت عليه جنايات بشري در ميانمار، از سازمان كنفرانس كشورهاي اسلامي خواسته شده است در اسرع وقت با هماهنگي سازمان‌هاي بين‌المللي دفاع از حقوق‌بشر، موضوع را در دستور كار خود قراردهند.  در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است كه كشتار مسلمانان بي‌گناه روهينگيا در ميانمار، از طريق مجلس شوراي اسلامي پيگيري مي‌شود، همچنين اين بيانيه ضمن دعوت جامعه جهاني به ويژه جهان اسلام به وحدت، همدلي به استناد بيانات مقام معظم رهبري به تمدني مبتني بر صلح پايدار با تكيه بر معنويت و خدامحوري كه در جهان حاكم خواهد شد، اشاره كرده است.
  
نهادها و احزاب هم محكوم كردند
در همين حال نهادها و احزاب هم آنچه را كه در ميانمار بر مسلمانان مي‌گذرد نيز محكوم كردند. بر اين اساس صادق دبيركل حزب نداي ايرانيان طي نامه‌اي به «گري لوييس» نماينده سازمان ملل در ايران، در خصوص فجايع انساني عليه مسلمانان ميانمار نوشت: در اين ميان رسانه‌ها و دولت‌هاي غربي كه همواره دم از حقوق بشر مي‌زنند و همواره مدافع حقوق شهروندان خودي و حتي مدافع حقوق حيوانات هستند كه در جاي خود صحيح است، نسبت به اتفاقات ميانمار و جنايات بوداييان عليه مسلمانان بي‌دفاع منفعل بوده، اين در حالي است كه تمام دخالت‌هاي آنها در امور داخلي ساير ملل خصوصا در كشورهاي خاورميانه به بهانه دفاع از حقوق بشر و احقاق حقوق شهروندان آنها بوده است.
 
همچنين شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در پي جنايات وحشيانه و نسل كشي بي رحمانه دولت مزدور و بوداييان افراطي عليه مسلمانان بي گناه، مظلوم و بي پناه ميانماري با صدور بيانيه‌اي ضمن محكوميت شديد اين گونه نسل كشي‌هاي ديوانه وار مسلمانان، آن را نشانه آشكار همدستي استكبار و امريكاي جنايتكار با دولت‌هاي دست‌نشانده و مزدور غربي و نشان از ضعف، ترس و استيصال نظام سلطه و استكبارجهاني عليه مكتب سراسر نوراني اسلام و منطق مستدل و روشن قرآني دانست.
علاوه بر اين بسيج دانشجويي دانشگاه تهران با انتشار بيانيه‌اي خطاب به سران قوا خواستار اقدامي فوري و مؤثر جمهوري اسلامي در جهت بهبود وضعيت مسلمانان مظلوم ميانمار و پايان جنگ وحشيانه و نابرابر فعلي شد.
 
ريشه نسل كشي مسلمانان در ميانمار به سال ۱۹۸۲ و زمان تصويب قانون حقوق شهروندي اين كشور باز مي‌گردد؛ جايي كه به واسطه اين قانون از ميان ۱۴۴ قوميت موجود در ميانمار ۱۳۵ قوميت حق شهروندي دريافت كردند اما مسلمانان روهينگيا اجازه دريافت تابعيت اين كشور را نيافتند. روندي كه در ادامه باعث فشار دولت نظامي اين كشور به مسلمانان براي كوچ اجباري از اين كشور شد اما پافشاري مسلمانان براي ماندن در سرزمين مادري خود، زمينه آغاز پروژه نسل‌كشي آنان را فراهم كرد. بر اساس آمار رسمي جمعيت مسلمانان روهينگيا ۶ ميليون نفر است اما آمار غيررسمي از جمعيت ۸ ميليون نفري آنان سخن مي‌گويد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار