کد خبر: 870799
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گسترش مناطق كاهش درگيري همزمان با گسترش پيشروي‌هاي ارتش سوريه
يك روز بعد از شكستن حصر دير‌الزور كه رئيس‌جمهور روسيه آن را «پيروزي استراتژيك» و ارتش سوريه براي آن از تعبير «تحول استراتژيك» استفاده كرد...
يك روز بعد از شكستن حصر دير‌الزور كه رئيس‌جمهور روسيه آن را «پيروزي استراتژيك» و ارتش سوريه براي آن از تعبير «تحول استراتژيك» استفاده كرد، كارشناسان ايران، روسيه و تركيه در مورد مناطق كاهش تنش در سوريه به توافق رسيدند. نماينده سازمان ملل در سوريه زمان را در جنگ سوريه به نفع معارضين سوريه نمي‌داند و از آنها خواسته گروه‌ها «واقع بين باشند و بدانند برنده جنگ نيستند».
 
سازمان ملل در گزارشي كه زمانبندي انتشار آن تأمل‌برانگيز به نظر مي‌رسد، ديروز براي اولين‌بار رسماً دولت سوريه را مسئول هفت حمله شيميايي در اين كشور معرفي كرد. كارشناسان سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي در گزارشي كه بعد از چند ماه تحقيق درباره حملات شيميايي در سوريه منتشر كرده‌اند، گفته‌اند كه 33 مورد استفاده از سلاح شيميايي در جنگ سوريه ثبت شده كه هفت مورد در آن را دولت سوريه مرتكب شده است. پائولو پينرو، رئيس تيم تحقيقاتي سازمان ملل به شكلي خاص، گفته كه حملات شيميايي خان شيخون كه حمله موشكي امريكا را در پي داشت، كار ارتش سوريه بوده و تأكيد كرده كه ما «از آنچه كه مي‌گوييم اطمينان داريم.» انتشار نتيجه تحقيقات سازمان ملل همزمان شده با شكستن حصر دير الزور، شهري كه حدود سه سال در محاصره داعش بوده است. سازمان ملل و امريكا مصرانه گفته‌اند كه عوامل حملات شيميايي در سوريه را مورد پيگرد قرار خواهند داد و به همين دليل برخي ناظران حدس مي‌زنند كه انتشار اين گزارش ممكن است زمينه‌ساز فشارهاي بين‌المللي و فراتر از آن، تحركات نظامي عليه دولت دمشق تبديل شود. اين در حالي است كه شرايط هم در ميدان نبرد و هم در اتاق‌هايي كه مذاكرات ديپلماتيك جريان دارد، چندان به سود معارضان سوري و ائتلاف غربي مقابل دولت دمشق پيش نمي‌رود.
  
هلي بورد امريكايي داعش
ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور با ارسال تلگرافي به بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه، شكست محاصره ديرالزور را به وي تبريك گفته و ضمن توصيف شكستن حصر دير‌الزور به يك پيروزي استراتژيك آن را گام مهمي در مسير آزادسازي سوريه از لوث تروريسم خواند. فرماندهي كل ارتش سوريه هم در بيانيه‌اي درهم شكستن محاصره ديرالزور را «تحولي استراتژيك» در جنگ عليه تروريسم خواند كه نشان‌دهنده عزم ارتش سوريه و همپيمانان آن براي نابودي كامل طرح تروريستي در سوريه است. دو منبع سوري مخالف در ديرالزور ديروز گفتند كه در نتيجه حملات فشرده هوايي جنگنده‌هاي روسيه و نيروهاي دولتي سوريه، تروريست‌هاي داعش مجبور به تخليه مقرهايشان و عقب‌نشيني به سمت حومه جنوبي ديرالزور شده‌اند. با اين حال، رسانه جنگ سوريه از قول اتاق هماهنگي‌هاي مخالفان مسلح گفته‌ كه ائتلاف امريكايي دو عمليات هلي‌برد را در حومه ديرالزور انجام داده كه در جريان اين دو عمليات، شماري از داعشي‌ها توانسته‌اند بگريزند. مسئول دارايي داعش در ميدان نفتي التيم به همراه اموالش و چهار خانواده داعشي ديگر منجر شد. بر اساس گزارش سايت النشره، يكي از اين دو عمليات نيروهاي ائتلاف امريكا در منطقه «كب الملا» در اطراف روستاي البوليل در حومه جنوب شرقي ديرالزور انجام شده كه در اثر آن، مسئول دارايي داعش در ميدان نفتي التيم به همراه اموالش و چهار خانواده داعشي موفق به فرار شده‌اند. عمليات ديگر هم در حومه ديرالزور در نزديكي منطقه الرحبه در بيابان الميادين انجام شد. اين عمليات از طريق چند بالگرد انجام شد و به فرار هشت داعشي منجر شد.
  
گسترش مناطق آتش‌بس با معارضان
همزمان با پيشروي‌هاي ميداني، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه هم از پيشرفت در مذاكرات مربوط به برقراري مناطق امن در سوريه خبر مي‌دهد. لاوروف روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «كارشناساني از روسيه، تركيه و ايران پيشرفت‌هاي چشم‌گيري در رسيدن به توافق بر سر پارامترها و متدهاي حفظ امنيت در مناطق كاهش تنش در استان ادلب سوريه داشته‌اند.» وي گفت: «مسئله استان ادلب بين كشورهاي ضامن و كشورهايي كه در فرآيند مذاكرات آستانه ابتكار عمل را در دست دارند، پيشرفت‌هاي خوبي داشته است.» همچنين هماهنگ‌‌كنندگان گروه‌هاي مسلح تأييد كردند كه ميان ارتش سوريه با چند گروه معارض سوري در قلمون شرقي توافق آتش‌بس امضا شده است. گردان الصناديد، نيروهاي احمد العبدو، ارتش اسود الشرقيه، گردان القريتين، احرار الشام، جيش الاسلام و فيلق الرحمن كه در مناطق الضمير، الرحيبه، الناصريه، المنصوره، جبل المغر بالرحيبه و البترا در قلمون شرقي مستقر هستند، اين توافق را با ضمانت دولت روسيه امضا كرده‌اند. سعيد سيف، سخنگوي گروه «شهيد احمد العبدو» از گروه‌هاي معارض دولت سوريه نيز ديروز از تخليه اردوگاه الحدلات در مرز با اردن و انتقال آوارگان به اردوگاه الركبان خبر داد، اقدامي كه مقدمه انتقال آنها به خاك اردن است. سعيد سيف گفته است: «براساس اطلاعات و تضمين‌هايي كه به ما داده شده منطقه اردوگاه الركبان عاري از سلاح و تحت حمايت است.»
  
معارضين واقع بين باشند
تحت چنين شرايطي، استفان دي ميستورا نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه در يك كنفرانس مطبوعاتي در ژنو گفت كه گروه‌هاي مخالف در سوريه واقع بين باشند و بدانند برنده جنگ نيستند. دي‌ميستورا گفته كه در شرايط حاضر فكر نمي‌كند كه كسي بتواند ادعاي پيروزي در جنگ را داشته باشد. دي‌ميستورا مي‌گويد: «هيئت مخالفان سوري در مذاكرات بايد متحد شده و واقعگرا باشند و درك كنند كه آنها از جنگ سودي نمي‌برند. دولت سوريه نيز بايد بداند كه فيصله دادن به مسئله از راه نظامي غيرممكن است.»
 
به گفته دي‌ميستورا، هر چند نيروهاي دولتي سوريه پيشروي كرده‌اند، «اما ما خواستار صلحي پايدار هستيم.» دي‌ميستورا ابراز اميدواري كرد، براي شهر ادلب راهكاري غيرنظامي پيدا شود: «خواستار آن هستيم كه به هر قيمتي از به وجود آمدن حلبي ديگر دوري كنيم.» وي با بيان اينكه نشست آستانه هفته آينده در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد، گفت: ما به دنبال برگزاري مذاكرات بين دولت سوريه و هيئت يكپارچه معارضان در اكتبر آينده هستيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
0
بین عنوان ومتن تناقض وجود دارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار