کد خبر: 870712
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور :
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور گفت: روزانه ۱۵۰۰ هواپیما از مرزهای کشور تردد می‌کند که با کنترل، امنیت ترددی آنها را مهیا می‌سازیم و در نقش رعایت حقوق بشر نیز سالانه ۶۵ میلیون مسافر را بدون هیچ‌گونه حادثه ای از آسمان کشور عبور می‌دهیم.
ملک‌علی اسدی‌فرد  ظهر امروز در گفت‌و و با خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های فرماندهی منطقه پدافند هوایی در شمال‌غرب کشور پرداخت و اظهار کرد: دهم شهریورماه سالروز تشکیل پدافند هوایی در سال ۸۷ است که از بدنه نیروی هوایی تفکیک شد.

وی با بیان اینکه با پیشرفت در عرصه‌های مختلف مجبور به اقدامات در راستای به‌روزرسانی و هماهنگی با رویدادها و امور جاری هستیم، افزود: پدافند هوایی از جمله سازمان‌هایی بوده که لحظه به لحظه نیاز به آپدیت و به‌روزرسانی دارد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رویدادهای روز منجر به تفکیک پدافند هوایی از بدنه نیروی هوایی شده، گفت: با ایجاد شبکه عظیم پدافند هوایی کنترل از سلاح‌ها با کمک سپاه‌ و بسیج مردمی نسبت به حفظ و صیانت از مرزهای هوایی و دفاع از نقاط مهم کشور پرداخته شده  است.

وی اذعان داشت:در شبکه یکپارچه پدافند هوایی با هواپیماهای میلاد و کنترل تاکتیکی و سامانه موشکی و دیده‌بانی در خدمت سپاه پاسداران و پست‌های دیده‌بانی در اختیار نیروهای زمینی،دریایی و امکانات خود پدافند از جمله سامانه راداری، ایستگاه اطلاع ‌ناسی و سایت‌های موشکی ارتفاع بالا، متوسط و پست و ایستگاه اطلاع شناسی دفاع از حریم ولایت را عهده‌دار شده است.

وظیفه عمده پدافند هوایی دفاع از آسمان کشور است 

اسدی‌فرد به دو وظیفه عمده پدافند هوایی کشور اشاره کرد و گفت: دفاع از آسمان کشور که منجر به تقویت زیرساخت‌های زمینی از جمله تاسیسات هسته‌ای، کارخانجات مهم، پالایشگاه‌ها و از سوی دیگر در کنترل ترافیک هوایی کشوری، مسافری نقش مهمی ایفا می‌شود.

عبور روزانه ۱۵۰۰ هواپیما از آسمان کشور 

وی ابراز کرد: روزانه ۱۵۰۰ هواپیما از مرزهای کشور تردد می‌کند که با کنترل، امنیت ترددی آنها را مهیا می‌سازیم و در نقش رعایت حقوق بشر نیز سالانه ۶۵ میلیون مسافر را بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای از آسمان کشور عبور می‌دهیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت هوایی کشورهای دیگر که مدام سقوط هوایی وجود دارد و بنابه تائید سازمان هوایی جهانی، آسمان کشور ایران امن‌ترین مرز و آسمان هوایی است.

تحریم‌ها مشکلی در امنیت هوایی کشور ایجاد نکرده‌ است

وی اضافه کرد: با توجه به تحریم‌های زیاد کشور، توانستیم با استفاده از امکانات موجود، دانشگاه‌ها و نخبگان در بومی‌سازی و طراحی سامانه جدید و تولید آنها استفاده کنیم که نقش استراتژیک در کشور ایفا می‌کند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب با تاکید به اینکه با بومی‌سازی دشمن نمی‌تواند نقاط ضعفف و قدرت ما را بداند زیرا تمام تجهیزات ساخت خودمان است، ابراز کرد: تمام تجهیزات پدافند هوایی به صورت بومی بوده به طوریکه دشمن حتی  حدس میزان توانایی آنها را نمی‌زند.

اسدی‌فرد به وجود سامانه‌هایی در کشور که قرار بود به عنوان قراضه‌آهن به فروش رسد، اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر نسبت به به‌روز کردن سامانه‌های قدیمی با علم روز و توجه به تکنولوژی توان آنها را افزایش داده‌ایم به طوریکه امروز دوباره می‌توانیم از این سامانه‌ها استفاده کنیم.

از روند ساختار سامانه‌های بومی‌ کسی اطلاع چندانی ندارد 

وی افزود: طراحی و ساخت سامانه‌ها از طریق صنعت و دانشگاه‌ها باعث ساخت سامانه رادار مطلع شد که فقط خودمان از روند ساخت و نحوه کار و برد و ساختار آن آشنا است.

اسدی‌فرد، به ارتقای سامانه موشکی مرصاد، موشک‌های شلمچه سامانه اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری پدافند هوایی کشور از هفت سامانه خود رونمایی کرد که سامانه شناسایی اهداف و مدیریت ترافیک هوایی با نام "سما" برای اولین بار در غرب آسیا به دست توانمند دانشمندان قرارگاه پدافند هوایی ساخته شد که  فناوری ساخت آن در اختیار کشورهای معدودی در جهان قرار دارد و قادر است دقیق‌ترین اطلاعات را به صورت خودکار از پروازهای عبوری کسب کرده و مسیر شناسایی هر پرواز را بسیار سریع و کوتاه مشخص کند.

رونمایی از ۷ سامانه پدافند هوایی در سال‌جاری 

وی افزود:سامانه «نگاه» یک سامانه ضروری برای کنترل ترافیک هوایی است و با تولید این سامانه توسط قرارگاه پدافند هوایی نیاز سازمان هواپیمایی کشور را از جهت کنترل ترافیک هوایی پیشرفته و واردات این سامانه از سایر کشورها رفع می‌سازد و در این سامانه ۶ سامانه دیگر تجمیع شده که به اندازه یک چمدان دستی طراحی شده و محل زیادی را اشغال نمی‌کند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور گفت: سامانه پایش و انتقال‌دهنده اطلاعات راداری و ناوبری به شبکه فرماندهی و کنترل با نام "بصیر" یک سامانه با فناوری نوین است که به جای ۶ سامانه عملیات تجزیه، تحلیل و انتقال اطلاعات، پرسش و پاسخ از سامانه‌های ناوبری پرنده و گیرنده سیگنال‌های ناوبری را انجام می‌دهد.

وی به رونمایی سامانه متحرک شنود و جمع‌آوری اطلاعات راداری و ناوبری با نام "سمیع" که به دست توانمند دانشمندان قرارگاه پدافند هوایی ساخته شده، اشاره کرد و افزود: این سامانه  قادر است در اندازه و حجم‌های متفاوت تولید و به صورت محمول روی هواپیماهایی با سرنشین و بدون سرنشین قرار گرفته و اطلاعات سیگنالی، راداری، ناوبری و کمک‌ناوبری پروازهای مختلف را در نزدیک‌ترین محل به پروازهای هدف جمع‌آوری کند و توانایی شنود مکالمات داخل هواپیما را دارد.

اسدی‌فرد با بیان اینکه در سال‌جاری سامانه صامت که یک اتوماسیون سامانه اطلاعات است و وظیفه کنترل مجموعه ورودی‌های سامانه اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن را دارد نیز رونمایی شد، گفت: همچنین سامانه «عارف ۲» بسیار قوی‌تر از «سمیع» است و تفاوت آن در غیرمحمول بودن و ثابت بودن آن است.

وی در خصوص خوش‌ترین خبر از پدافند هوایی به امنیت پایدار کشور در همه لحظات تاکید کرد و ادامه داد: هیچ‌گونه تهدیدی برای کشور وجود ندارد و به لطف خدا در پدافند هوایی و سازمان‌های امنیتی و  نیروهای مسلح کشور امنیت بسیار بالایی برقرار است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور به جهاد خودکفایی پدافند هوایی در شمال‌غرب اشاره کرد که این جهاد در تعامل با نخبگان و همکاری در صنعت و دانشگاه است، افزود: در تمام سامانه‌های ایجاد شده بخشی از سامانه از صنعت خود شهر ساخته می‌شود و در مجموع جمع‌بندی شده و سامانه کامل می‌شود.

وی ابراز کرد: امروز در خود منطقه شمال‌غرب در خصوص بومی ‌ازی ژنراتورها که در گذشته فرسوده شده‌اند، روند بهینه‌سازی را پیش گرفته و با افزایش توانایی در حال حاضر سردترین و گرم‌ترین حالت دمایی را می‌توانند کنترل کنند در حالی که قبلا  در دمای ۳۰ درجه روشن نمی‌شد.

اسدی‌فرد به دیدار اخیر نیروهای پدافند هوایی با رهبر فرزانه انقلاب به مناسبت تشکیل پدافند هوایی اشاره کرد و گفت: در این دیدار مقام معظم رهبری  قرارگاه پدافند هوایی را خط مقدم دفاع از حیثیت و موجودیت کشور دانستند که باید به توانمندی  و شکوفایی استعدادها در این سازمان توجه شود.

از پهباد به اندازه ۳۰ متر تا پهباد به اندازه زنبور عسل 

فرمانده منطقه پدافندهوایی شمال‌غرب متذکر شد: پهباد پرنده مخفف کلمه هدایت‌پذیر از راه‌ دور است که پهبادها در انواع مختلف م‌ تواند بدون سرنشین بوده و در اندازه‌های مختلف از ۳۰ متر شروع می‌شود و توانایی حمل بمب دارد و یا به اندازه کف دست کوچک طراحی می‌شود،حتی پهبادهایی به اندازه زنبور عسل وجود دارد.

وی با تاکید به اینکه حریم‌هایی برای استفاده از تجهیزات پهبادی تعیین شده و در هر جایی جایز به استفاده از آن نیست، ادامه داد: طبق مقررات تعیین شده نمی‌توان از پهبادها و کوات‌کوپترها سر خود و در هر محلی استفاده کرد بلکه اطلاع پرواز آنها باید در اطلاعات پدافند هوایی قرار گیرد و حریم فرودگاه، پالایشگاه، نیروگاه، استانداری، سایت‌های نظامی نیز رعایت شود.

اسدی‌فرد با بیان اینکه پدافند هوایی نیز با استفاده از کوات‌کوپترها مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا می‌کند، افزود: با کمترین نفر بیشترین نظارت و کنترل بر اماکن را توسط این تجهیزات داریم. 

سقوط چندین پهباد غیرنظامی در مرزهای کشور 

وی عنوان کرد: هیچ مورد مشکوک هوایی در کشور و شمال‌غرب وجود نداشته و البته چند مورد پهباد در نوار مرزی مشاهده شده بود که در نزدیکی ۵۰ متری مرز ساقط شده و با کشور مربوطه نیز صحبت و تذکر داده شده است که البته این چند مورد پهباد نظامی نبود.

اسدی‌فرد با اشاره به خرید سامانه «اس ۳۰۰» از روسیه و ساخت مشابه آن در ایران بیان کرد: این سامانه‌ها گردشی هستند و مدتی در مناطق گرمسیر، سردسیر و خشک برای بهره‌وری و ارزیابی آن با شرایط جوی نگهداری می‌شوند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور فرهنگ و توسعه قرآنی که قانون اساسی کشور است را در اولویت پدافند هوایی دانست و افزود: پدافند هوایی در کنار رسالت کاری خود به مسائل فرهنگی نیز وارد می‌شود به طوریکه در چند روز گذشته مسابقات قرآن خواهران را که همیشه در مشهد مقدس برگزار می‌شد را در تبریز میزبانی کرد. 

برنامه تربیت ۶ هزار حافظ کل قرآن در پدافند هوایی 

وی اضافه کرد: سهم تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن برای ارتش ۶۰ هزار نفر تعیین شده که برای پدافند هوایی نیز ۶ هزار نفر مدنظر است که ۳۰ درصد اهداف تا به امروز در این امر عملی شده است.

اسدی‌فرد در رابطه با افزایش نقاط تحت پوشش پدافند هوایی سهم منطقه شمال‌غرب را موثر دانست و گفت: در حال حاضر تشکیل گروه پدافند هوایی ارومیه، اردبیل، زنجان و کردستان را داریم که همگی در راستای توسعه قرارگاه بوده است که بیشتر نیز خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه مردم آذربایجان از جمله افراد سلحشور در طول تاریخ بوده‌اند و در نیروهای مسلح خوش درخشیده‌اند، افزود: جذب نیرو در پدافند هوایی با توجه به نیازها،امکانات و تخصص صورت می‌گیرد و از تمام مناطق به صورت کلی نیرو جذب می‌شود ولی همان بس که فرماندهانی مانند سرلشکر باقری و امثال ایشان از خطه غیورمردان آذربایجان است و افتخار بزرگ برای کشور محسوب می‌شوند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور یادآور شد: مردم استان و منطقه شمال‌غرب در صورت مشاهده هرگونه اشیای نورانی غیرطبیعی یا موضوعات از این قبیل می‌توانند با شماره ۳۴۳۰۰۰۰۲ تماس حاصل فرمایند و گزارش و اطلاع دهند.

یادآوری فرود اجباری هواپیمای «ایساف» در ایران 

وی در پایان پرواز «ایساف» در چند سال گذشته را یادآور شد و گفت: این پرواز در ورودی بین ما و کشور افغانستان قصد ورود به کشورمان را داشت، غافل از اینکه سامانه‌های بومی شنود ما حدود 100 تا 150 کیلومتر از بیرون مرزها را نیز کنترل می‌کند.

اسدی‌فرد افزود: این هواپیما در کشور افغانستان خودش را «ایساف 04» مطرح کرده بود و «ایساف» یعنی هواپیمای نظامی ناتو و این هواپیما هرچند عملیات نظامی در کشور افغانستان نداشته اما حامل نفرات نظامی بوده که عملیات نظامی در آن کشور داشته‌اند.

وی تصریح کرد: خلبان اعلام می‌کند که من هواپیمای مسافربری هستم و نظامی نیستم به داخل که می‌آید،‌ پدافند هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشور وارد عمل می‌شود و اعلام می‌کند که این هواپیما از نظر ما قطعا نظامی است، به خلبان اعلام کردیم که باید در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید و فرود اجباری برای این هواپیما از طرف پدافند هوایی تحمیل شد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر