کد خبر: 870618
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
ظریف:
وزیر امور خارجه گفت: خودباوری ایرانی تحریم‌پذیر نیست و دانشمندان ایرانی در اوج تحریم‌ها اقتدار و افتخار ملی ایجاد کردند؛ غربی‌ها نمی‌توانند هیچ کاری برای تحریم ایران در حوزه فناوری کنند.

جوان آنلاين: محمدجواد ظریف دقایقی پیش در پانزدهمین اجلاس سالانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس، در جمع مدیران و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: یکی از افتخارات زندگی بنده این است که در خدمت جوانان و دانشمندانی هستم که جز با توکل به پروردگار متعال، هیچ نیرو و قدرتی پشت آن‌ها نیست.

وی تصریح کرد: این خودباوری، توکل و باور به اینکه آنچه می‌خواهیم، را با تمرکز دست‌یافتنی سازیم، ارزش زیادی دارد و رمز پیروزی انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون بوده است.

وزیر امور خارجه افزود: بهترین رمز موفقیت فعالان عرصه علم و فناوری، همین مؤلفه‌هاست و امروز باید از معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و همکاران وی که به همه آن‌ها مدیون هستیم، به خاطر تلاشی که در این حوزه کرده‌اند، سپاسگزاری کرد.

ظریف بیان کرد: از تک‌تک شما سپاسگزاریم که یک روز خوب را برای بنده و همکارانم خلق کردید و این فعالیت‌ها ارزش زیادی برای کشور دارد.

وی تصریح کرد: ما همواره از یک دوره پرتنش در روابط بین‌الملل صحبت می‌کنیم که در دوران آینده شکل می‌گیرد؛ ما اکنون در شرایطی هستیم که می‌توانیم آینده خودمان را به شکل دیگری رقم بزنیم و دوران فعلی، دوران عبور است.

وزیر امور خارجه افزود: در دوران گذار، ابزار اقتدار عوض شده است و ابزار اقتدار دیگر صرف داشته‌های نظامی نیست.

ظریف در ادامه بیان کرد: امروز ابزارهای دیگری هم برای اقتدار فراهم شده است و می‌توانیم از قدرت علمی، قدرت اقتصادی و قدرت رسانه‌ای صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: امروز نکته جدیدی به ذهنم رسید؛ البته شاید قبل از من به ذهن شما رسیده باشد که در حوزه‌های جدید اقتدار، ابزارها هم مهم است؛ یعنی نه‌تنها در آن حوزه کلی دیگر نمی‌توانید تنها مساحت کشور، توان نظامی و میزان ناخالص تولید کشور را مدنظر قرار دهید، بلکه آنچه اقتدار می‌آفریند، داشتن یک پیام اقتدار است.

وزیر امور خارجه افزود: استقلال‌خواهی ایران عامل اقتدار، گفتمان و باور است؛ خودباوری ما برایمان اقتدار ایجاد می‌کند.

ظریف بیان کرد: وقتی وارد حوزه‌های مختلف می‌شویم، داخل این حوزه‌ها هم ابزار پیشرفت عوض شده است؛ وقتی به رسانه نگاه می‌کنید، در مقطعی برای اینکه بتوانید از این ابزار استفاده کنید، مهم این بود که باور کنید رسانه مهم است و خیلی وقت‌ها ملت این باور را پیدا نمی‌کردند و تصورشان این بود که خیلی مهم نیست که مردم چه فکر کنند و چه تصویر و ذهنیتی از شما دارند.

وی تصریح کرد: خیلی‌ها معتقدند بودند مهم این است که شما در عالم واقف قدرتی داشته باشید؛ تصویری که از شما وجود دارد، مهم نیست و مدت‌ها طول کشید تا باور کردیم که تصویر از یک قدرت و کشور شاید به همان اندازه که خود اصل قدرت مهم بوده، اهمیت دارد.

وزیر امور خارجه افزود: مدت بیشتری طول کشید تا ابزار این تصویرسازی هم دچار تحول شد؛ یعنی دیگر نیازی به امپراتوری رسانه‌ای ندارید که بتوانید پیام را انتقال دهید و برای اینکه انتقال پیام داشته باشید، دیگر نیازی به رایانه هم ندارید و تلفن همراه و یک پیام 140 حرفی می‌تواند یک موج جهانی ایجاد کند.

ظریف بیان کرد: همه عکس آن کودک سوری که در سواحل اروپایی کنار آب افتاده است، را دیده‌اید و کسی که عکس را گرفته، ممکن است یک خبرنگار یا شهروند عادی بوده و با یک تلفن همراه خیلی هم عکاسی کرده باشد، اما این عکس توانست یک روند جهانی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: دنیای مجازی ممکن است امروز خیلی واقعی‌تر از آنچه تصور می‌شود، باشد؛ خیلی از فلاسفه می‌گویند همین‌که زندگی می‌کنیم، عالم مجاز است؛ اما به‌واقع امروز می‌فهمیم که در عالم واقعی زندگی می‌کنیم و دنیای دیگری به نام دنیای مجازی پیدا شده است و اهمیت این امر در قدرت‌آفرینی، ایجاد نفوذ و کاهش آسیب‌پذیری، ممکن است از یک امپراتوری چند صد میلیارد دلاری بیشتر باشد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در حوزه اقتصاد، به فرایند جدیدی باید فکر کرد تا به پیشرفت اقتصادی دست پیدا کنیم و آن، بحث اقتصاد دانش‌بنیان است که به‌خوبی روی آن تأکید می‌شود.

ظریف بیان داشت: در این حوزه، توان رقابت ما بسیار بالا بوده و ممکن است در خیلی از حوزه‌های دیگر به زیرساخت‌های بسیار پرهزینه‌ای برای رقابت نیاز داشته باشیم؛ اما در این حوزه زیرساخت ما دانش است.

وی ادامه داد: تاکنون آنچه دانشگاه‌های ما تولید می‌کردند، به‌جای اینکه در جامعه خودمان جذب شود، در جوامع غربی جذب می‌شد و همان بود که برای آن‌ها ثروت می‌آفرید.

وزیر امور خارجه گفت: برای استفاده از این عامل اساسی توسعه اقتصادی هر چه بتوانیم در خدمت دانشمندان جوان کشورمان باشیم، در خدمت توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور بوده‌ایم.

ظریف افزود: در دولت یازدهم تلاش کردیم تا در حوزه دیپلماسی اقتصادی تمرکز ویژه‌ای روی شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حضور نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان در سفرهای خارجی بنده فقط یک تلاش برای توسعه بازار نبود؛ بلکه یک نشانی از اقتدار ملی ما بود و نشان‌دهنده این واقعیت است که در کشور ما علی‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها، هیچ‌گاه هیچ‌کس نتوانسته است مغز ایرانی را تحریم کند.

وزیر امور خارجه گفت: هیچ‌گاه هیچ‌کس نتوانسته است خودباوری ایرانی را تحریم کند و این بزرگ‌ترین عامل اقتدار ماست که این کشور نشان دهد تحریم پذیر نیست.

ظریف خطاب به حاضران گفت:‌ شما توانسته‌اید در اوج تحریم‌ها اقتدار ملی و افتخار ملی ایجاد کنید.

وی تصریح کرد: امروز باید بدانیم نیاز است در چه حوزه‌هایی تمرکز کنیم؛ یکی از حوزه‌هایی که باید در آن تمرکز داشته باشیم، صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ اما برای اینکه بدانیم چگونه باید در این حوزه‌ها فعالیت کنیم، به کمک فعالان این بخش نیاز داریم.

وزیر امور خارجه گفت:‌ باید بدانیم چه نیازهایی در حوزه خارجی، از خدمات بانکی گرفته تا بازارهای موردنظر، به آن نیازمندیم و خواهان آن هستیم که در این زمینه کمک‌کننده باشیم.

ظریف اضافه کرد: علاقه‌مندیم در این مسیر در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم اما به راهنمایی و اعلام نظر در مورد حوزه‌هایی که موردتوجه است، نیاز داریم.

وی تصریح کرد: باید بدانیم امروز چه ساختارهایی می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند؛ جهان امروز نه‌تنها در حوزه کلان دچار دگرگیسی شده بلکه در حوزه‌های ریز هم نیاز داریم متحول شویم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: اگر متحول نشویم، نمی‌توانیم با دنیا پیش رویم؛ با خودباوری که میراث جامعه ماست، همواره رشد خواهیم داشت.

ظریف ادامه داد: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ یعنی اگر در حوزه فناوری هر قدر ما را تحریم کنند، هیچ کاری نمی‌توانند کنند؛ مقداری باید به نکات مبنایی که مبنای باورهای ماست و باعث شده است بتوانیم 38 سال علی‌رغم همه فشارها، تحریم‌ها و تهدیدها با افتخار بگوییم که کشور اول اسلام هستیم، توجه شود.

وی تصریح کرد: امروز می‌توانیم در حوزه علم و فناوری با افتخار بگوییم که پنجمین تولیدکننده مهندس در دنیا هستیم و در میان 10 کشور اول در حوزه نانو قرار داریم؛ در حوزه باید رشد خوبی داریم و همه این توفیقات به خاطر آن است که نه‌تنها علم و دانشی که جوانان ایرانی دارند، بلکه باوری که آن‌ها دارند، می‌تواند همه کار بکند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:‌ باوری که مردم دارند، بسیار در این توفیقات مهم است؛ مردم ما همیشه این باور را داشتند و بر اساس این باور کشور را پیش بردند و مقاوم کردند.

ظریف گفت: وظیفه ما در وزارت خارجه این است که فشارها را به حداقل برسانیم و سیاست خارجی راهگشای توسعه اقتصادی باشد؛ نه اینکه راه توسعه اقتصادی را ببندد.

وی تصریح کرد: وظیفه ما در سیاست خارجی این است که باری را از دوش معیشت مردم برداریم؛ نه اینکه خودمان باری بر دوش معیشت مردم باشیم و ما این تعهد را می‌کنیم که تمام تلاشمان را در دولت دوازدهم برای انجام این وظیفه به کار ببریم.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
0
ایران را باید دید تا بفهمیم ایران زیباترین کشوره دنیاست
عبدالله اللهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
0
به نظرم ایشان برود دنبال پاک کردن گندهای برجام کسی که ایرانیه و دانشمنده احتیاج به صحبتهای امثال ظریف ندار د و خدا نه کند اینها توی این امور هم وارد و گند بزنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار