کد خبر: 870590
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
جوان بررسی می کند
اگر شاخصه های توسعه در منطقه ای را بررسی کنیم حمل ونقل نقش ویژه ای در آن ایفا می کند که عدم توجه به این مساله باعث افول وعقب ماندگی واز دست رفتن فرصت های سرمایه گذاری در آن می شود.

به گزارش جوان، وجود زیرساخت ها وامکانات مناسب در یک منطقه نقش حیاتی را در توسعه آن ایفا می کند.درکنار این امکانات وجود موقعیت های خاص جغرافیایی وامکانات طبیعی نیز در توسعه اثر گذاربوده ومی تواند منطقه یا کشوری را از فقر نجات داده وبه سوی غنا سوق دهد ولذا توجه به استعدادهای خدادادی در یک منطقه ازیک سوووایجاد بسترمناسب جهت توسعه آن از سوی دیگر بسیار حیاتی وضروری یه نظر رسیده  وسهل الوصول ترین راه ممکن برای توسعه آن منطقه است.

ارومیه نیز یکی از مناطقی است که دارای استعدادهای گوناگون وظرفیت های طبیعی فراوانی است مانند دریاچه ارومیه یا طبیعت بکر مناطق حاشیه این شهر که آن را با بسیاری از شهرهای دیگر ایران متفاوت کرده.البته که ظرفیت بالای کشاورزی این منطقه ووجود محصلات کشاورزی فراوان در آن نیز جز مزایای دیگر آن به حساب آمده  وهمچنین سایرشهرهای آذربایحان غربی نیز هرکدام به نوبه خود دارای حسن های زیادی مانند ارومیه هستند که غفلت عامل اصلی در توسعه آن ها را ایفا نموده است.

درکنار این مزیت ها که کسی در شکل گیری آن نقشی نداشته است این شهر دارای معایب بسیاری است که شاید بسیار بیشتر به چشم می آید تا مزایای آن! نبود راه آهن وخشکی دریاچه این شهر شاید ملموس ترین عیب این شهر باشد که بیشتر ازهمه رخ نمایی می کند!

بعد از پیروزی شکوهمند ایران اسلامی آذربایجان غربی ومشخصا ارومیه همواره از قافله توجه مسئولین به خود عقب مانده وهیچ وقت رنگ ولعاب توجه به خود را ندیده وعدم توجه به ایجاد راه آهن در ارومیه یکی از آن صدها یاشاید هزارها بی توجهی باشد.

درحالی که بسیاری از استان ها امرزه دارای حمل ونقل خوبی در سطح کشور بوده وکالاهای خود را بدون هیج گونه مشکلی به سایر استان ها صادر می کنند ارومیه ازاین مساله کاملا بی بهره است وهرچند که این محرمویت بعداز سال ها در حال مرتفع شدن بوده وارومیه نیز درآینده نه چندان دوروبه همت دولت تدبیرقرار است صاحب راه آهن شود.

اهمیت توجه به قطار آن زمانی نسبت به سایر استان های کشورحیاتی تر به نظر می رسد که حتی یک کیلومتر  آزادراه وبزرگراهی در این استان وجود ندارد وقربانیان  اصلی این مساله وجود آمار بالای کشته شدگان سوانج جاده ای در این استان است ووجود راه آهن نقش عمده ای در کاهش این تلفات ایفا خواهدکرد.

علاوه براین مساله وجود موقعیت مناسب ژئوپلوتیکی در کشوروداشتن مرز مشترک با سه کشور همسایه یکی دیگر از مزایای این استان به شمار می آید به طوری که هیچ استانی از این مزیت بهره نمی برد و وجود راه آهن می تواند نقش زیادی در توسعه روابط تجاری کشور با سایر کشورهای منطقه را ایفا کند.

درکنار این مسائل باید صرفه جویی در وقت وجلوگیری ازاتلاف انرژی وگسترش مراودات تجاری را جز سایر مسائل اصلی ومزیت های راه آهن برشمرد که وجود آن در استانی مانند آذربایجان غربی می تواند نقش حیاتی ترنسبت به سایر استان ها ایفا کند.

باوجود تنگناهای شدید مالی،توجه دولت کنونی به راه آهن ارومیه بسیار ستودنی بوده وافتتاح آن می تواند دروازه های بزرگ تری برای ایران به منزله  ورود به اروپا را باز کند وبتواند سرعت بیشتری به توسعه اقتصادی کشور ببخشد.

 گسترش راه آهن می تواند انگور، سیب وسایر محصولات کشاورزی آذربایجان غربی که امروزه باقیمت بسیار پایینی در ارومیه دادوستد شده وفروش آن حتی نصف پول زحمت صرف شده از سوی کشاورزان را  تامین نمی کند راهی جدید برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی این استان باشد.

علاوه برای مساله توسعه راه آهن نقش مهمی نیز در رواج گردگشگری در کشوررا ایفا خواهد کرد زیرا اکثر گردشگران اروپایی از سوی همین شهر به کشور وارد می شوند وتوسعه آن دراین شهر به منزله سهولت سفربرای گردشگران وگسترش گردشگری دراین شهر می شود.

وجود راه آهن در ارومیه باعث پیشرفت چشمگیر این شهر می شود

نماینده ارومیه در مجلس بابیان اینکه حمل ونقل ووجود امکانات مناسب درزمینه آن یکی از عوامل حیاتی توسعه یک منطقه محسوب می شود گفت: وجود امکانات مناسب درحوزه حمل ونقل باعث افزایش صادرات وتوسعه ان منطقه می شود که این مساله در مورد ارومیه نیز صادق بوده وحتی تاثیران به دلیل ازهم مرز بودن این استان با سه کشور بسیار بیشتر است.

نادر قاضی پور تصریح کرد: وجود قطار درارومیه باعث افزایش  مسافرت ازاین شهر به سایر شهرها می شودوعلی برآن کاهش سوانح جاده ای در استان یکی دیگر از فوایدی است که به موجب افتتاح راه آهن در ارومیه انجام می شود.

وی بیان کرد: دولت باید تدبیر ویژه ای برای گسترش راه آهن تا مرزهای استان را انجام داده وتمامی شهرهای استان را به قطار مجهز کند تا شاهد گسترش تجارت بین ایران وسایر کشورهای همسایه باشیم.

نماینده ارومیه در مجلس اذعان کرد: متاسفانه در طی 30سال گذشته  هیچ گونه توجهی به مساله راه اهن ارومیه نشده است و در سال های اخیر وبا اختصاص بودجه مناسب وپیگیری نمایندگان استان شاید این امر در سال های آینده به نتیجه برسد اما دولت بایدسازوکارمناسبی نیز برای قطارهای استفاده شده دراین منطقه انجام دهد تا شاهد قطارهای نامناسب در راه آهن ارومیه نباشیم.

قاضی پور ادامه داد: وجود راه آهن ازیک سو و احیای دریاچه ارومیه از سوی دیگر گامی بزرگ در توسعه این استان را بر میدارد وهرچند که این استان در بعضی ازشاخص ها از قبیل درآمد وبهداشت جز استان های محروم کشور محسوب می شود وتمامی تلاش مااین است که این محرومیت ها را در استان به حداقل برسانیم.

وی بابیان اینکه شهرهای مشابه ارومیه در سایر کشورها باعث درآمد زایی  زیادی برای کشور خود شده اند گفت: درکشورترکیه شهری مانند وان وجود دارد که هرساله گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند که دلیل اصلی آن نیز وجود دریاچه وامکانات مناسب دراین شهر است اما در ارومیه علاوه بر عدم تحقق چنین مساله ای شاهد خشک شدن دریاچه وکاهش شدید میزان تولیدات  کشاورزی آن هستیم زیرا به دلیل عدم حمایت های کافی از این بخش حتی سیب وانگور ارومیه که شهرت جهانی داشت هم اکنون فقط در داخل استان یافت شده وبه جای خاصی صادر نمی شود که گسترش راه آهن می تواند نقش مهمی در گسترش صادرات این میوه داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر