کد خبر: 870530
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش‌هاي تكان‌دهنده از كشتار مسلمانان ميانمار
شاهدان عيني ديروز براي اولين بار فاش كردند كه نظاميان و شبه‌نظاميان ميانماري شماري از كودكان ميانماري روهينگيا را زنده‌زنده سر بريده و تعدادي را هم سوزانده‌اند.
شاهدان عيني ديروز براي اولين بار فاش كردند كه نظاميان و شبه‌نظاميان ميانماري شماري از كودكان ميانماري روهينگيا را زنده‌زنده سر بريده و تعدادي را هم سوزانده‌اند. اين گزارش را روزنامه اينديپندنت منتشر كرده؛ گزارشي كه همزمان شده با موج محكوميت جهاني عليه جنايت دولت ميانمار عليه مسلماناني كه سازمان ملل آنها را تحت ستم‌ترين اقليت جهان خوانده است. كشورهاي مسلمان عرب، همچنان در برابر جنايت در ميانمار روزه سكوت گرفته‌اند.
 
شمار مسلماناني كه از اواخر ماه آگوست تا الان به دليل هراس از كشتار دولت ميانمار به سمت بنگلادش گريخته‌اند، به 90 هزار نفر  رسيده است، اين يعني آنكه آنگونه كه دبير كل سازمان ملل ديروز گفته، در ميانمار يك «فاجعه انساني» در حال رخ دادن است. آمار رسمي كه دولت ميانمار تأييد مي‌كند اين است كه طي يك هفته گذشته ۴۰۰ نفر كشته شده‌اند ولي سازمان‌هاي حقوق بشري شمار قربانيان را خيلي بيشتر اعلام مي‌كنند. سازمان‌هاي حقوق بشري و نمايندگي‌هاي سازمان ملل متحد مي‌گويند كه پناهجويان به آنها گفته‌اند فقط در يك روستا، خانه‌هاي مسلمانان روهينگيا به دست بودايي‌هاي افراطي به آتش كشيده شده و 200 نفر را كشته‌اند.
 
سازمان ديده‌بان حقوق بشر هم با تأييد اين گزارش‌ها، تصاوير ماهواره‌اي منتشر كرده كه به وضوح نشان مي‌دهد دست‌كم در ۱۷ مكان، صدها خانه مسلمانان «روهينگيا» به آتش كشيده شده است. تحليل اين تصاوير نشان داده فقط در يك روستا 700 خانه به آتش كشيده شده و روستا به تلي از خاكستر تبديل شده است. ديده‌بان حقوق بشر اين را هم گفته كه لازم است ناظران مستقل حضوري به منطقه بروند، چون كه معتقد است سطح «تخريب احتمالاً بيش از آن چيزي است كه در تصاوير ماهواره‌اي ديده مي‌شود.» گزارش‌هاي تكان‌دهنده‌اي درباره نحوه كشتار‌ها منتشر شده است. به گزارش خبرگزاري آلمان پناهجويان به سازمان‌هاي حقوق بشري و نمايندگي‌هاي سازمان ملل متحد گفته‌اند مأموران نيروهاي مسلح ميانمار در كنار بودايي‌هاي افراطي به سوي اعضاي مسلمان روهينگيا شليك مي‌كنند يا سر دستگيرشدگان را كه در ميان‌شان كودكاني نيز هستند، قطع مي‌كنند.
 
يك گزارش تكان‌دهنده را ديروز روزنامه اينديپندنت منتشر كرد كه در آن شاهدان عيني گفته‌اند شبه‌نظاميان ميانمار و بودايي‌هاي افراطي، شماري از كودكان روهينگيا را سر بريده و تعدادي راه هم زنده زنده سوزانده‌اند. «عبدالرحمن» ۴۱ ساله كه به گفته خودش از يك حمله پنج ساعته به روستاي «چوت پيين» جان به‌در برده، به اينديپندنت شرح داده كه چطور« يك گروه از مردان روهينگيا را در يك كلبه چوبي جمع كرده و سپس آتش زدند.» او مي‌گويد: «برادرم در ميان آنها بود و كشته شد.»
 
عبد‌الرحمن مي‌گويد: «ديگر اعضاي خانواده‌ام را در زمين‌هاي اطراف پيدا كردم. روي بدنشان جاي گلوله و بريدگي بود. دوتا از برادر‌زاده‌هايم بدون سر بودند و همسر خواهرم نيز با شليك گلوله كشته شده بود.» سلطان احمد 27 ساله، يكي ديگر از روهينگيايي‌هايي كه هنگام حمله موفق به فرار شده، گفته كه بعضي «از اجساد را بدون سر» ديده است. او مي‌گويد: «ما در خانه پنهان شده بوديم و وقتي كه افراد مسلح روستاي بغلي در حال بريدن سر مردم بودند ما از حياط پشت فرار كرديم.» برخي شاهدان عيني ديگر هم كه از كشتار‌ها جان به در برده‌اند، مي‌گويند كه شاهد بريده شدن سر افراد بوده‌اند. نظاميان ميانمار ادعا مي‌كنند كه خود روهينگيايي‌ها خانه‌هاي خود را آتش زده‌اند ولي «لي» مخبر ويژه حقوق بشر در ميانمار گفته كه به سختي مي‌توان چنين ادعايي را باور كرد. دفتر سازمان ملل در ميانمار نيز گفته كه دولت ميانمار كمك‌هاي بشردوستانه بين‌المللي براي مسلمانان روهينگيا را مسدود كرده و نمي‌گذارد غذا و آب آشاميدني و دارو به دست مردم نيازمند روهينگيا برسد.  تازه‌ترين برآوردهاي نيروهاي امدادي سازمان ملل مي‌گويد كه از ماه اكتبر تا كنون بيش از 150 هزار مسلمان روهينگيا به دنبال پناهندگي در بنگلادش بوده‌اند، ولي به گفته سازمان ملل فقط نزديك به 90 هزار نفر توانسته‌اند وارد بنگلادش شوند و از راه زميني يا با عبور از رودخانه مرزي نف( Naf) خود را به خاك بنگلادش رسانده‌اند. وضعيت حتي براي آنهايي كه توانسته‌اند از مرز وارد بنگلادش شوند نيز چندان مناسب نيست.
 
در يك مورد، حدود 2هزار نفر از پناهندگان روهينگيايي از سر استيصال خود را به دريا زده و خود را به جزيره كوچك سنت مارتين در 9 كيلومتري سواحل بنگلادش رسانده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، ساكنان 9هزار نفري اين جزيره كه مناسبات فرهنگي نزديكي با مردم روهينگيا دارند و به زبان مشابهي تكلم مي‌كنند، اين 2هزار نفر را مخفي كرده‌اند ولي مقامات بنگلادشي مسلمانان روهينگيايي را مجبور كرده‌اند حتي از اين جزيره نيز خارج شوند. نور احمد، رئيس شوراي محلي جزيره سنت مارتين مي‌گويد كه از طريق بلندگوهاي مسجد از ساكنان جزيره خواسته شده مهاجران روهينگيايي را به نيروهاي گارد ساحلي تحويل دهند: «به ما گفتند براي يافتن روهينگيايي‌ها هر طور مي‌توانيم كمك كنيم و آنها را به اردوگاه گارد ساحلي بياوريم.» فريد احمد از ديگر مقامات منتخب اين جزيره گفت 2هزار و 11 روهينگيايي شامل كودكان، يك‌شنبه شب در مقر گارد ساحلي جمع‌آوري شده بودند و از آنجا انتقال يافتند. او به خبرگزاري فرانسه مي‌گويد: «كودكان روهينگيايي گريه مي‌كردند اما اين دستور دولت بود. ما چه مي‌توانستيم بكنيم؟» وي افزود: «آنها (روهينگيايي‌ها) مي‌گفتند كجا بايد برويم؟ آنها (نيروهاي ميانمار) دارند آنجا ما را مي‌كشند. خانه‌هاي ما را سوزانده‌اند. آنها به طرف ما شليك مي‌كنند.» هر دوي آنها گفتند روهينگيايي‌ها را با قايق به ميانمار بازگردانده‌اند. يك مقام ارشد امنيتي كه خواست ناشناس بماند به خبرگزاري فرانسه گفت روهينگيايي‌ها را شبانه با همراهي نيروهاي امنيتي مرزي به ميانمار بردند.
  
تشديد محكوميت‌ها
متيو اسميت رئيس خيريه «فورتيفاي رايتس» مي‌گويد كه ما نمي‌توانيم شرايط را به شكلي كه هست توصيف كنيم. آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل هم رويدادهاي تكان‌دهنده ميانمار را «فاجعه انساني» توصيف كرده و درباره تشديد خشونت‌ها عليه اقليتي كه سازمان ملل آنها را تحت ستم‌ترين اقليت جهان خوانده، هشدار داده است. واكنش‌هاي جهاني به كشتار مسلمانان ميانماري بعد از كشتارهاي گسترده، رو به افزايش است. محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه ديروز در تماسي تلفني با همتاي تركيه‌اي خود، وضعيت خطير مسلمانان ميانمار را مورد بررسي و تبادل نظر قرار داد. آنگ سانگ سوچي كه دو فاكتو رهبري ميانمار را بر عهده دارد و مدتي قبل جايزه صلح نوبل را دريافت كرد، متهم به پشتيباني از كشتار مسلمانان روهينگيايي شده است. لي، مخبر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ميانمار گفته كه سوچي از اقليت مسلمانان روهينگيا حمايت نكرده است. در گروزني چچن، هزاران نفر از مردم در حمايت از مسلمانان روهينگيا كه در ميانمار نسل‌كشي مي‌شوند، تظاهرات گسترده برگزار كردند. مقامات و روحانيون مسلمان آياتي از قرآن كريم را به زبان عربي و چچني تلاوت كردند و از تمامي مسلمانان خواستند با يكديگر متحد شوند.
 
تظاهرات‌كنندگان شعار مي‌دادند: «الله اكبر» و پوسترهايي به دست داشتند كه روي آنها تصاوير اعضاي جامعه روهينگيا كه از اينترنت گرفته شده بود، ديده مي‌شد. رئيس‌جمهور اندونزي، وزير خارجه اين كشور را به ميانمار فرستاده تا از مقام‌هاي اين كشور بخواهد خشونت عليه مسلمانان روهينگيا را متوقف كنند. «غيرت عبد الرحمان اف» وزير امور خارجه قزاقستان در حاشيه نشست مشترك مجلس نمايندگان اين كشور اعلام كرد: «آستانه» به شدت نگران وضعيت مسلمانان ميانمار است. سخنگوي كاخ كرملين نسبت به اخبار منتشره در رابطه با اوضاع در ميانمار و كشتار مسلمانان اين كشور ابراز نگراني كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان با ابراز نگراني از قتل عام و مهاجرت اجباري مسلمانان ميانمار گفت: دولت اين كشور اقدامات لازم را براي حفظ حقوق آنها انجام دهد. كميسيون اسلامي اسپانيا ضمن ابراز نگراني خود به دليل خشونت عليه مسلمانان روهينگيا در غرب ميانمار (برمه)، از نهادها و دولت‌هاي جهان خواست به اين اقليت مسلمان كمك كنند. گروه طالبان با انتشار بيانيه‌اي كشتار مسلمانان در ميانمار را محكوم كرد و از جهان اسلام و نهادهاي حامي حقوق بشر خواست در برابر آن موضع بگيرند.
 ***
نقش اسرائيل در كشتار مسلمانان ميانمار
درحالي كه قتل عام و نسل‌كشي مسلمانان «روهينگيا» توسط ارتش ميانمار ادامه دارد اما رژيم صهيونيستي به ارسال و فروش تسليحات به نظاميان اين كشور ادامه مي‌دهد. به نوشته روزنامه «هاآرتص» ژنرال «آئونگ هلاينگ» از فرماندهان ارتش ميانمار در سپتامبر سال 2015 طي سفر به فلسطين اشغالي با «رووين ريولين» رئيس اسرائيل و توليد‌كنندگان سلاح اسرائيلي ديدار داشته و قراردادهايي را براي خريد تسليحات مختلف امضا كردند. رئيس اداره همكاري‌هاي نظامي وزارت جنگ رژيم صهيونيستي هم در تابستان همان سال به ميانمار سفر كرده و قراردادهاي بيشتري براي فروش تسليحات با اين كشور امضا كرد. در آگوست سال 2016 نيز يك شركت نظامي صهيونيستي تصاويري را از آموزش نظاميان ارتش ميانمار توسط عاملان خود در اين كشور به همراه تسليحات اسرائيلي ارسالي در وبگاه خود منتشر كرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
0
وقتی مسلمانان خود خون همدیگر را میخورند از دیگران چه توقعی دارید. جهان اسلام سالها با بی خردی عده ائی در خون خود شناور است و احدی هم اقدام به اصلاح نمیکند و همه جناحهای اسلامی هم به غلط و دقیقا به غلط فکر میکنند حق مطلق هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
0
وقتی مسلمانان یک ناتوی اسلامی ندارند تا در مواقعی اینچنینی به دولتهای متخاصم گوشمالی مناسب بدهند البته باید روبروی هم بنشینند واز دور خط ونشان بکشند وتقصیر را گردن اسرائیل وآمریکا بیاندازند ولی اینها دردی را دوا نمی کند اگر حتی همان مسلمانان را می توانستیم مسلح کنیم حکومت میانمار سرنگون بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار