کد خبر: 870525
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سيد‌حسين متوليان گردآورنده اشعاري درباره شهيد حججي در گفت و گو با «جوان»:
انتشار تصاوير اسارت و بعد از آن اعلام شهادت مدافع حرم محسن حججي، موجي کم نظیر از واكنش‌ها را در ميان اقشار مختلف جامعه و به خصوص اهالي فرهنگ و هنر داشته است.

محمدصادق عابديني

انتشار تصاوير اسارت و بعد از آن اعلام شهادت مدافع حرم محسن حججي، موجي کم نظیر از واكنشها را در ميان اقشار مختلف جامعه و به خصوص اهالي فرهنگ و هنر داشته است. يكي از اين بازتابها سرايش اشعاري درباره آن شهيد بزرگوار است. اشعاري كه قرار است بخشي از آن در قالب كتابي منتشر شود. سيدحسين متوليان، باني گردآوري اين كتاب شعر، در گفتوگو با «جوان» درباره اين اقدام فرهنگي، توضيحات بيشتري داده است.

چطور اشعار درباره شهيد حججي را جمعآوري كرديد؟

بلافاصله بعد از اعلام شهادت شهيد حججي كه يكي دو روز بعد از انتشار خبر اسارتش، منتشر شد، به همراه دوستان گروهي را در فضاي مجازي ايجاد كرديم و از شاعران خواستيم كه براي اين شهيد، شعر بگويند و به آن گروه بفرستند. با بسياري از شاعران تماس گرفتيم و بخشي از كار نيز جنبه فراخوان داشت.

كتاب قرار است عنوان خاصي داشته باشد، چرا اين اسم را انتخاب كرديد؟

با ديدن عكس اسارت شهيد حججي، چيزي كه ذهنم را درگير كرد، متني بود كه روي اتيكت لباس شهيد حججي درج شده بود. روي اتيكت نوشته شده بود «جون خادمالمهدي». همانطور كه ميدانيد جناب «جون بن حوي» غلام سياه حضرت سيدالشهدا بود كه در كربلا به شهادت رسيد. من در عكسهاي ديگر شهيد حججي جستوجو كردم و ديدم باز هم از اين عنوان «جون خادمالمهدي» استفاده كرده و گويا ميخواسته بگويد همان طور كه «جون» غلام سيدالشهدا بود، من نيز غلام حضرت مهدي(عج) هستم. همين موضوع باعث شد نام كتاب را «جون خادمالمهدي» بگذاريم و هيچ نامي از دوستان به عنوان گردآورنده ذكر نشود و فقط روي جلد عنوان شود «به اهتمام و گردآوري محسن حججي»، چون معتقدم در برابر كار بزرگي كه آن شهيد انجام داد و خونش در مسيري كه انتخاب كرده بود، ريخته شد، ما كاري نكردهايم. همه زحمت كار را خود محسن حججي كشيده است.

كتاب در چه مرحلهاي است و چه زماني منتشر ميشود؟

هم اكنون صفحهبندي كار و طراحي جلد آن انجام شده و قرار است در اربعين شهيد عرضه شود.

چه شاعراني برايتان اثر ارسال كردهاند؟

ميتوانم بگويم از تمامي گروهها و نحلههاي فكري، سياسي و ادبي در جامعه براي شهيد حججي شعر گفته و براي ما ارسال كردهاند، از شهرستان ادب گرفته تا استاد قزوه از اين طرف و بچههاي ترانهسرا كه شايد در ظاهر تعلق خاطري به چنين موضوعاتي نداشته باشند. يا از مناطق مختلف كشور مثل شعري كه استاد دهبزرگي كه به حق ميتوان وي را پدر شعر آييني دانست، از شيراز فرستادند.

گويا استقبال خوبي از فراخوان شعري شما انجام شده است!

مهمترين اتفاقي كه در اين بين رخ داد، اتفاق و اتحادي بود كه در ميان شعرا براي سرايش شعر درباره شهيد حججي اتفاق افتاد و همه به ميدان آمدند. به نظرم اين شهيد، مصداق بارز فرمايش حضرت آقا درباره وحدتآفريني و جذب حداكثري است.

كتاب چه ويژگيهاي ديگري دارد؟

در انتهاي كتاب نيز از تصاوير صفحات مجازي تمامي چهرههاي فرهنگي، هنري، سياسي و رسانهاي كه درباره شهيد حججي مطلبي را در شبكههاي اجتماعي منتشر كرده بودند، آوردهايم.

حركت ديگري نيز در اين كتاب انجام شده اين است كه عكس تمامي شاعراني كه شعر ارسال كردهاند بالاي شعرشان منتشر شده و ميخواستيم با اين كار بگوييم اگر شهيد حججي سرباز اهل بيت و شهيد راه دفاع از حرم است، اين شاعران نيز به نداي اين شهيد لبيك گفتهاند و سرباز راهي هستند كه وي رفته است. اميدوارم اين كار در روزي كه شهيد قرار است شفاعت كند باعث شود نام شعرا در فهرست شفاعت شدهها قرار گيرد.

در كتاب از اشعاري كه شاعران براي شهيد حججي سرودهاند و در فضاي مجازي منتشر شده، بدون اينكه در فراخوان شما حضور داشته باشند، نيز استفاده شده؟

ما شعري را جستوجو و سرچ نكرديم، چون ميخواستيم حقوق مؤلفين رعايت شود. اگر كسي تمايل داشت شعري كه براي شهيد حججي گفته در كتاب منتشر شود، خودش براي ما ارسال كند. تمام آثار ارسالي نيز به همين نيت كه در كتاب منتشر شود، ارسال شده است.

اشعاري كه در كتاب قرار است منتشر شود، از نظر كيفي در چه حدي هستند؟

سالها است در كنگرههاي شعر و جشنوارههاي مختلف حضور دارم و در اجراي كنگره شعر عاشورايي در شيراز مشاركت دارم، ميتوانم بگويم حتي در كنگره شعر عاشورايي نيز تنها از چند قالب شعري استفاده ميشود، اما در اشعار ارسال شده درباره شهيد حججي تقريباً از همه قالبهاي شعري داريم؛ از غزل، ترانه، شعر سپيد و نيمايي گرفته تا قالبهاي تقريباً فراموش شدهاي چون «مسمط تضميني»، حتي در روزگاري كه شاعران چندان تمايلي به سرودن غزل با بيشتر از 14 بيت ندارند ميبينيم كه قصيده نيز براي شهيد حججي سرودهاند.

تاريخ دقيق انتشار كتاب چه زماني است و ممكن است با توجه به به تعويق افتادن تشييع پيكر شهيد حججي، كتاب را همزمان با مراسم تشييع منتشر كنيد؟

چهلم شهيد روز 27 شهريور ميشود. ما يا در همان روز يا روز 30 شهريور كه مصادف با اول محرم خواهد بود كتاب را منتشر ميكنيم. هنوز بين اين دو تاريخ، روز نهايي انتشار كتاب را مشخص نكردهايم. ولي قطعاً به دليل اينكه مراحل فني و انتشار كتاب هنوز تكميل نشده، كتاب در روز تشييع پيكر شهيد حججي توزيع نخواهد شد. سعي كردهايم كه همه كارهاي اين كتاب خاص باشد، از طراحي گرفته تا صفحهبندي و حتي نوع كاغذي كه به كار بردهايم. هيچ كسي نيز قرار نيست از اين كتاب انتفاعي شخصي ببرد.

در انتها اگر درباره جمعآوري اين اشعار و انتشارشان سخني گفته نشده باقي مانده، بفرماييد!

موضوعي كه هميشه ناراحتم ميكرد اين بود كه به نظرم فرمايشات حضرت آقا اغلب آن گونه كه بايد مورد توجه قرار نميگيرد، ولي شهيد حججي نشان داد كه ميتوان يك آتش به اختيار بود و حتي با شهادت نيز باعث اتفاق و اتحاد شد، شايد باورش سخت باشد ولي شهادت اين شهيد در ميان كساني كه در خارج از كشور زندگي ميكنند و به مسائل فرهنگي نظام هم توجهي ندارند بازتاب زيادي داشت. اين شهيد آتش به اختيار قلب و روح مردم را به هم نزديك كرد و ما هم تلاش كرديم در جمعآوري اين كتاب آتش به اختيار عمل كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار