کد خبر: 870371
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
گويا عباس آخوندي هيچ بحثي در رابطه با قيمت‌هاي مسكن ندارد و در شرايطي كه طي چهار سال گذشته سياست افزايش چند باره تسهيلات خريد مسكن نتوانست تغييري در وضعيت ركودي بخش مسكن ايجاد كند، باز هم قرار است سياست تقويت تقاضا در حوزه حاشيه‌نشيني، بافت فرسوده، خانه اولي‌ها و گروه‌هاي كم‌درآمد دنبال شود تا اين متقاضيان غيرمؤثر مسكن با وام بانكي به متقاضيان مؤثر تبديل شوند، اين در حالي است كه به جاي پر كردن فاصله تقاضا با قيمت مسكن با وام بانكي بايد قيمت‌هاي كاذب مسكن از حباب خالي شود.
 
نكته جالب در دفاعيات حسن روحاني از وزراي كابينه دوازدهم اين بود كه در ابتدا خودش به سياست‌هاي مسكني عباس آخوندي در دولت يازدهم تاخت و تصريح كرد كه بايد روي بافت‌هاي فرسوده سرمايه‌گذاري مي‌شد اما در عمل طي چهار سال اخير ديديم كه وزارت راه بدون اينكه هيچ گونه طرح مسكني اجرا كند، فقط وام خريد مسكن را چند برابر كرد، در اين بين چون عموم مردم جامعه درآمد لازم را براي اخذ وام و پرداخت اقساط نداشتند، تغييري در بخش مسكن رخ نداد و حالا به نظر مي‌رسد وزارت راه تغييراتي در سياست‌هايش بايد بدهد.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه تمركز دولت بر تقويت بخش تقاضاست، حاشيه‌نشين‌ها، بافت‌هاي‌فرسوده، خانه اولي‌ها و گروه‌هاي كم‌درآمد را چهار گروه هدف در حوزه مسكن معرفي كرد و گفت: مسكن حاشيه‌نشين‌ها با جمعيت حدود ۱۱‌ميليون نفر، بافت‌هاي‌فرسوده با ساكنان حدود ۸ ميليون نفري و در مجموع ۱۹ميليون نفر جمعيت هدف اين دو حوزه را شامل مي‌شود.
عباس آخوندي درباره برنامه‌هاي دولت دوازدهم براي خداحافظي با ركود در بازار مسكن گفت: نقد عمده‌اي كه ما به بحث مسكن مهر داشتيم اين بود كه مسكن مهر نتوانست مسئله و مشكل حاشيه‌نشينان را حل كند و مشكل آنها سر جاي خود باقي ماند. سؤال اينجاست كه آيا مي‌شود مسئله بافت‌هاي فرسوده مركز شهر تهران، مشهد، اصفهان و شيراز را در بيابان‌ها حل كرد؟ كه پاسخ قطعاً منفي است چراكه بايد مشكل بافت فرسوده را در خود بافت فرسوده حل كرد.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم واقعي حرف بزنيم بايد به اين موضوع توجه كنيم كه ۱۹ ميليون نفري كه در بافت‌هاي فرسوده و حاشيه‌اي ساكن هستند در 2 هزار و 700 محله در كشور زندگي مي‌كنند و بايد اين موضوع را محله به محله مورد بازآفريني شهري قرار داد چراكه هر محله ويژگي خاص خودش را دارد به اين معنا كه مسئله محله سيروس با جواديه و مسگرآباد در تهران متفاوت است.
  
اعطاي تسهيلات بانكي با سود ۸ درصد به ساكنان بافت‌هاي فرسوده
وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: در شهرستان‌ها نيز همين گونه است و ساكنان اين محلات بايد از جهت مالي توانمند شوند تا بتوانند خانه بهتري براي خود بسازند كه براي اين افراد تسهيلات ۸ درصدي در نظر گرفته شده كه در شرايط دشوار و با اين نرخ‌هاي بالاي سود بانكي تسهيلات بسيار ارزان قيمتي است.
عضو كابينه دولت دوازدهم در ادامه خاطرنشان كرد: يك ستاد بازآفريني در پايتخت، مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها ايجاد شده است.
 
220 هزار خانوار از طرح صندوق پس‌انداز يكم استفاده كردند
وي افزود: در خصوص مسكن خانه‌اولي‌ها طرح صندوق پس‌انداز يكم را اجرا كرديم كه اتفاقاً با استقبال بسيار خوبي مواجه شده است و آمارها نشان مي‌دهد بيش از ۲۲۰ هزار خانوار از اين طرح استفاده و پس‌انداز كردند و در برابر هر پس‌اندازي تسهيلات تضميني است، يعني بانك موظف به ارائه تحصيلات است.
آخوندي ادامه داد: اين افراد كساني هستند كه وارد بازار مي‌شوند و قدرت خريد خوبي دارد، يعني يك زوج در تهران قدرت خريد ۱۶۰‌ميليون توماني پيدا مي‌كند كه اين مبلغ قبل از دولت يازدهم ۲۰‌ميليون تومان بود و در مراكز استان‌ها نيز افراد ۱۲۰‌ميليون تومان قدرت خريد پيدا مي‌كنند.
 
وي تأكيد كرد: به نظر مي‌رسد اين دو طرح يعني حل مسئله خانه اولي‌ها و بازسازي بافت‌هاي ناكارآمد شهري و حاشيه‌اي، به بخش مسكن رونق مي‌بخشد.
در اين بين به خوبي از اظهارات آخوندي مشخص است كه وي اصلاً بحثي روي قيمت مسكن ندارد و بر اين باور است كه بايد تبديل تقاضاي غيرمؤثر در بخش مسكن به تقاضاي مؤثر با تسهيلات بانكي انجام گيرد، حال آنكه قيمت‌هاي كنوني مسكن آنقدر كاذب است كه حتي بانك‌ها با پرداخت وام هم نمي‌توانند تغييري در تقاضاي مسكن ايجاد كنند و اصلي‌ترين مشكل اين است كه عموم مردم درآمد چنداني براي خريد مسكن حتي با وام 100ميليوني ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار