کد خبر: 870366
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
يك سال قبل بود كه كره‌شمالي پنجمين آزمايش هسته‌اي خود را با انفجار بمب هيدروژني انجام داد و آن موقع گفته مي‌شد كه...
سيد‌رحيم لاري
سيد‌رحيم لاري
 
يك سال قبل بود كه كره‌شمالي پنجمين آزمايش هسته‌اي خود را با انفجار بمب هيدروژني انجام داد و آن موقع گفته مي‌شد كه قدرت انفجار معادل 10 كيلوتن تي‌ان‌تي بوده است. حالا كره‌شمالي بعد از يك سال ششمين انفجار هسته‌اي را با بمب هيدروژني ديگري انجام داده كه برآوردها از قدرت انفجاري حدود70 تا100 كيلوتن است يا دست كم اين چيزي است كه ايتسانوري اوناندرا، وزير دفاع ژاپن ساعاتي بعد از وقوع انفجار اعلام كرده و گفته كه «قدرت اين بمب از تمام بمب‌هاي قبل، بيشتر است» و كيم يونگ وو، رئيس كميته دفاعي پارلمان كره‌جنوبي هم يك گام جلوتر برداشته مي‌گويد، قدرت انفجار 10 كيلوتن بوده است. قدرت ششمين انفجار هسته‌اي هر چه كه بوده دو زلزله را به وجود آورده كه اولي به بزرگي 3/6 و دومي 6/4 درجه در مقياس ريشتر بوده است. نفس انفجار هسته‌اي كافي بود تا موجي از انتقادها و اعلام موضع مخالف به راه بيفتد تا چه رسد كه قدرت آن چيزي نبوده كه مورد انتظار كشورهاي ديگر باشد.
 
نكته اول و قابل توجه در اين انفجار پيشرفت كره‌شمالي در توليد بمبي قدرتمند است. بروس بنت، تحليلگر ارشد در موسسه راند، سال قبل پنجمين آزمايش هسته‌اي كره شمالي را به نحوي تحليل كرد كه با وجود اذعان پيشرفت اما آن را در حد انتظار رهبر كره‌شمالي نمي‌دانست. اين نظري بود كه در ديگر تحليل‌هاي رسانه‌اي غرب هم ديده شد چراكه تصور مي‌شد كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي انتظار بمبي با قدرت 50كيلوتن داشته كه انتظارش برآورده نشده است. حالا نمي‌توان اين دست تحليل‌ها را بيان كرد چراكه اعتراف مقام‌هاي ارشد كشورهايي مثل ژاپن و كره‌‌جنوبي حكايت از برآورده‌ شدن انتظارهاي رهبر كره شمالي دارد و او توانسته است قدرت اتمي كشورش را به سطح مورد نظرش برساند. وجه ديگر موضوع به توان پرتاب بمب با موشكي است كه بتواند نقاط استراتژيكي را در كشورهاي متخاصم كره‌شمالي و حتي امريكا مورد هدف قرار بدهد.
 
آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي و به خصوص پرواز موشك بالستيك اين كشور بر فراز ژاپن در چند روز گذشته نشان داده اين كشور توانسته در فناوري موشكي هم پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي به دست بياورد و دست كم جايي مثل جزيره امريكايي گوام در تيررس موشك‌هاي آن قرار بگيرد. با وجود اين، شك و ترديدهايي در مورد قابليت كره‌‌شمالي در كوچك‌سازي بمب‌هاي اتمي‌اش وجود دارد تا بتواند آنها را با موشك‌هاي بالستيك به سوي اهداف مورد نظر پرتاب كند. كره‌شمالي مدعي است اين قابليت را به دست آورده و به همين جهت هم در روز يك‌شنبه، اول خبر و تصويري از يك بمب هيدروژني قابل حمل با موشك بالستيك را منتشر كرد و بعد از ثبت دو زلزله معلوم شد كه انفجار اتمي هم در كار بوده است. كره‌شمالي به اين نحو پيامي را به امريكا و متحدان منطقه‌اي آن فرستاده كه پيشرفت‌هايش در دو زمينه توليد موشك بالستيك و بمب اتمي همگام بوده و حالا مي‌تواند قدرت اتمي‌اش را به رخ آنها بكشاند.
 
وجه ديگر از پيام كره‌‌شمالي به طور مستقيم خطاب به دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكاست كه در اين مدت كوتاه از حضورش در كاخ سفيد فشار و تبليغات بي‌سابقه‌اي را عليه كره‌شمالي به راه انداخته است. او با اعلام اينكه دوران «صبر استراتژيك» در مورد كره‌شمالي به پايان رسيده، ماشين جنگي خود را به سمت شبه‌جزيره كره به راه انداخت و در اين مسير آن قدر افراطي عمل كرد كه حتي در داخل امريكا ترس از بروز جنگ اتمي بين دو كشور به پا شد و رسانه‌ها شروع كردند به بررسي اين جنگ و ابعاد آن. اين جداي از استقرار سامانه موشكي تاد در كره‌جنوبي و تشديد فشارهاي سياسي بر كره‌شمالي با همكاري متحدان منطقه‌اي است، البته وضع تحريم‌هاي جديد از مسير شوراي امنيت. شايد ترامپ به دليل بي‌تجربگي فكر مي‌كرد كه با اين روش‌ها مي‌تواند كره شمالي را مرعوب كند تا آنجا كه مجبور به عقب‌نشيني از برنامه توليد موشك‌هاي بالستيك و بمب‌هاي اتمي بشود و به اين وسيله، يك پيروزي سياسي و سريع به دست بياورد. او به نحوي ساده‌لوحانه تصور مي‌كرد كه اين پيروزي را به دست بياورد و توانسته كيم جونگ اون را در مورد حمله به جزيره گوام مجبور به عقب‌نشيني كند و با انتشار پيامي توئيتري اين موضوع را بيان كرد. ششمين انفجار اتمي كره‌شمالي پاسخ به اين ساده‌لوحي ترامپ است كه هيچ عقب‌نشيني‌اي در كار نيست بلكه تا زماني كه امريكا و شخص ترامپ فشارهاي سياسي، اقتصادي و به خصوص نظامي خود را دنبال مي‌كند، وضع تغيير نخواهد كرد. در واقع، كيم جونگ اون با اين انفجار به ترامپ پيام مي‌دهد كه نه تنها در مورد گوام عقب‌نشيني نكرده بلكه قدرت اتمي كشورش را تا آن حد پيش برده كه خارج از تصور كاخ سفيد و ديگر مراكز سياسي است و حالا بايد قدرت اتمي كره‌شمالي را تا آن حد جدي بگيرند كه فكر تعدي و تجاوز نظامي به اين كشور را از سر بيرون كنند. اين پاسخي به آتش و خشمي است كه ترامپ مدعي بود عليه كره‌شمالي به كار مي‌گيرد و حالا با ششمين آزمايش هسته‌اي كره‌شمالي معلوم مي‌شود كه آتش و خشم ترامپ چندان هم راحت و بي‌هزينه نخواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
0
چرا فکر می کنید بالارفتن قدرت اتمی کره شمالی اثر بازدارنده بر حمله به آن کشور دارد؟ عمق استراتژیک کره شمالی آنقدر کوچک است که برای نابود کردن آن حتی به سلاح اتمی نیاز نیست حتی بر فرض حمله پیشدستانه کره شمالی وزدن ضربه اول آیا تصور می کنید چند شهر آمریکا نابود می شود؟ بنظر من شاخه وشانه کشیدنهای رهبر مغرور واز خود راضی کره شمالی تنها مجوز استفاده از سلاح های مخرب تر وویرانگرتر را بر ضد این کشور به قدرتهای مقابل می دهد که شاید آنها بی میل هم نباشند بدون دغدغه سلاحهای جدید خود را امتحان کنند بدون اینکه مورد بازخواست جامعه بین الملل که اینک کره شمالی را تهدید می بیند قرار گیرند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار