کد خبر: 868895
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
هفته دولت، عيد دولتمردان است و به فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي، تقارن آن با شهادت شهيدان رجايي و باهنر به معناي بازگشت به ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتاري آن دو بزرگوار است.
سيد عبدالله متوليان
سيد عبدالله متوليان

هفته دولت، عيد دولتمردان است و به فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي، تقارن آن با شهادت شهيدان رجايي و باهنر به معناي بازگشت به ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتاري آن دو بزرگوار است. مقام معظم رهبري در سال ۷۹ مهندسي فرايند تحقق اهداف انقلاب اسلامي را در پنج مرحله تقسيم فرمودند:
 
۱ - وقوع انقلاب اسلامي (به عنوان حركت انقلابي) با هدف از ميان برداشتن طاغوت.
۲ - شكل‌گيري نظام جمهوري اسلامي در ايران مبتني بر قانون اساسي جديد و تشكيل ساختارهاي كلان و زير نظام‌هاي آن.
۳ - تشكيل دولت اسلامي (در حال انجام)!
۴ - ايجاد جامعه و كشور اسلامي (آرمان‌هاي محقق نشده.)
۵ - تشكيل امت اسلامي و فراگيرشدن فرهنگ و تمدن اسلامي در سطح جهان.
اينك جمهوري اسلامي چهار دهه است كه در مرحله سوم فرايند تحقق اهداف انقلاب اسلامي يعني تشكيل دولت اسلامي قرار داشته و باوجود تحولات و پيشرفت‌هاي شگرف و بعضاً معجزه آسا در حوزه‌هاي علمي و فناوري در زمينه‌هاي نانو، هسته‌اي، هوافضا، سلول‌هاي بنيادي، ژنتيك و... متأسفانه توفيق چنداني براي تشكيل دولت اسلامي نداشته و روند رشد و شكل‌گيري دولت اسلامي منطبق با انتظارات نظام و مردم نبوده‌است. ذكر اين نكته نيز ضروري است كه دولت اسلامي در منظومه فرايند شكل‌گيري تمدن اسلامي فراتر از قوه مجريه بوده و همه اركان و اجزاي حاكميت اعم از قواي كشوري و لشكري و كليه سازمان‌ها، ارگان‌ها، نهادها، دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي را شامل مي‌شود ليكن در اين مختصر به مناسبت هفته دولت صرفاً به افت و خيزها و نقاط قوت و ضعف قوه مجريه پرداخته مي‌شود. رسالت دولت اسلامي عبارت است از:
 
۱ - توليد و بازتوليد گفتمان انقلاب اسلامي و انقلابي‌گري  
۲ - تلاش براي فراگيرشدن شعارهاي انقلاب اسلامي و ارزش‌هاي آن
۳ - حركت در مسير مهندسي و فرايند تحقق اهداف انقلاب اسلامي.
اما در عين حالي كه به هيچ وجه نمي‌توان منكر خدمات ارزشمند دولت‌هاي گذشته و حال شد، با جرئت مي‌توان گفت هيچ‌كدام از دولت‌هاي گذشته تاكنون به صورت مطلوب و در حد انتظارات نظام در مسير رسالت دولت اسلامي در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و... حركت نكرده‌اند و در برخي موارد نيز متأسفانه در جهت مقابل دولت اسلامي گام برداشته‌اند. نگاه اجمالي به كارنامه كلي دولت‌ها در سال‌هاي گذشته از اين حقيقت غيرقابل انكار پرده برمي‌دارد:
 
۱ - دولت دفاع مقدس (دولت موسوي)، داراي اقتصاد دولتي و شبه سوسياليستي و برخي از عناصر دولتش مشي سوسياليستي را تعقيب مي‌كردند.
۲ - دولت سازندگي اقتصاد و فرهنگ ليبرال سرمايه‌داري را برگزيده و مديرانش تكنوكرات و غيرانقلابي بودند.
۳ - دولت اصلاحات در جهت تداوم اقتصاد ليبراليستي دولت سازندگي حركت كرده و سكولار در فرهنگ، سكولار در مديريت، ليبرال در عرصه سياست و به‌دنبال سازش با غرب بود.
۴ - دولت عدالت با اقتصاد شبه دولتي و مديريت پوپوليستي نيز با دولت اسلامي فاصله معناداري داشت.
۵ - و دولت اعتدال نيز در چهار سال نخست دنباله رو دولت سازندگي بوده و با مديران تكنوكرات خود در اقتصاد و فرهنگ و سياست مشي ليبرالي را در پيش گرفت.
بايد بپذيريم كشوري كه با يك درصد جمعيت جهان بيش از ۷ درصد از ظرفيت‌هاي جهان را در خود جاي داده، سرمايه عظيم جوانان با نشاط را در اختيار دارد، حدود ۱۷ درصد از ذخاير معدني را دارد، هشت سال مديريت گرانسنگ جهادي در جنگ را تجربه كرده، در نبرد سهمگين با شبكه ترور پيروز و سربلند بيرون آمده و... به هيچ وجه قابل قبول و پذيرفتني نيست كه ميليون‌ها بيكار داشته باشد، مردم در ازاي دو شيفت كار حقوق بيكاري دريافت كنند، بيش از ۶۰ درصد از كارخانجات و بنگاه‌هاي توليدي كوچك و بزرگش تعطيل و بقيه هم با حداقل ظرفيت به روزمرگي مشغول باشند، بانك‌هايش به بنگاه‌هاي كارچاق كني براي زرسالاران و مرفهين بي‌درد تبديل شده باشند، مردم با دهها و بلكه صدها مشكل اجتماعي و فرهنگي دست و پنجه نرم كنند و...
 
در چهلمين سال انقلاب اسلامي انتظار بحق و بجاي مردم و نظام است و وقت آن هم رسيده است كه دولت دوازدهم عزم خود را جزم نموده و ضمن رفع موانع سخت‌افزاري، نرم‌افزاري، ساختاري، شكلي و محتوايي مسير تشكيل دولت اسلامي را هموار و تسريع نمايد. مسير اسلامي شدن دولت به تهيه و ساماندهي «نقشه راه دولت اسلامي» مشتمل بر موارد زير موكول و مشروط است:
 
۱ - تدوين رسالت، دكترين، راهبردهاي كلان، سند چشم‌انداز و... به عنوان اسناد بالادستي كه بحمدالله همگي تهيه و تدوين و ابلاغ شده است.
۲ - شاخص‌ها و معيارهاي دولت اسلامي
۳ - جهت‌گيري‌هاي كلي دولت اسلامي
۴ - مؤلفه‌هاي مديريت اسلامي (مديريت جهادي و انقلابي)
۵ - آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در حوزه‌هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي، نظامي، اجتماعي و...
۶ - ويژگي‌هاي مديران جهادي و انقلابي در دولت اسلامي نظير ساده زيست، پرنشاط، تحول‌آفرين، جهادي، ضدفساد، ضداشرافيت، دشمن‌شناس، دشمن ستيز، مردمي و خدمتگزار، شايسته‌سالار، جوان، قانون‌گرا، برنامه‌گرا، پاك‌دست، مقاوم، شجاع و... .
بر اساس فرمايشات حضرت امام خامنه‌اي در برنامه تنفيذ و متن حكم تنفيذ و همچنين فرمايشات كليدي معظم‌له در روز شنبه چهارم شهريور (به مناسبت هفته دولت) دولت در مسير اسلامي شدن بايد نكات زير را سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرار دهد:
 
۱ - اولويت اصلي دولت بايد اقتصادي باشد.
۲ - اقتصاد بايد اولويت همه اجزاي دولت اعم از وزارتخانه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي، امنيتي و... باشد و همه وزارتخانه‌ها در تكميل يكديگر عمل كنند.
۳ - حركت‌هاي دولت بايد جهادي، انقلابي، خستگي‌ناپذير، بدون چشمداشت و با تلاش مضاعف باشد.
۴ - از همه ظرفيت‌هاي نظام و كشور استفاده شود.
۵ - اولويت‌بندي در اقتصاد و مردمي كردن امور به گونه‌اي كه همچون اميركبير و شهيد رجايي كارهاي بزرگ و ماندگار محقق شده و مديران نظام نيز در اندازه‌هاي مدير در دولت اسلامي معرفي شوند.
۶ - مديران و همكاران زيرمجموعه هر يك از وزارتخانه‌ها بايد بر اساس الگوي دولت اسلامي انتخاب و به كارگيري شوند.
۷ - عنصر بسيار مهم پيگيري و نظارت را در تمامي امور جاري و ساري نمايند.
۸ - با برجسته‌سازي شعارهاي انقلاب اسلامي، نگاه جهادي و شوق آرماني را ترويج كرده و از كپي‌برداري از مدل‌هاي غيربومي پرهيز شود.
۹ - ويژگي‌هاي مدير در دولت اسلامي (پيش‌گفته) را در همه جايگاه‌هاي حكومتي جاري و بر اجراي آن با دقت تمام نظارت نمايند.
۱۰ - با تكيه بر اصول حكمت، عزت و مصلحت با دشمنان قاطعانه برخورد كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
0
0
استاد گرامی، در گام نخست باید اهداف چشم انداز که بصورت "کیفی" تدوین شده است تبدیل به اعداد "کمی" گردد. مثلا اگر قرار است در چشم انداز نرخ بیکاری ما از همه کمتر باشد ، دربین کشور های هدف کمترین نرخ بیکاری را ملاک قرار دهند مثلا فرض کنیم 7% اگر باشد باید دولت که مسئول تدوین استراتژی است نرخ بیکاری 6% را بعنوان یک هدف کلیدی در چشم انداز مد نظر قرار دهد.بهمین ترتیب برای بقیه اهداف چشم انداز عمل گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار