کد خبر: 868348
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سيد ضياءالدين دري:
سيدضياء الدين دري، تهيه‌كننده و كارگردان سينما و تلويزيون معتقد است...
سيدضياء الدين دري، تهيه‌كننده و كارگردان سينما و تلويزيون معتقد است نبود امنيت در سينما، توقيف آثار و اعمال سليقه‌هاي متعدد باعث كاهش توليد فيلم‌هاي سينمايي طي سال‌هاي اخير شده است و اين اتفاق در درازمدت مي‌تواند تبعات منفي براي سينماي ما در پي داشته باشد.
 
كارگردان فيلم سينمايي «سينما سينماست» افزود: اگر صاحبنظران سينما بتوانند راهكاري براي مميزي‌هاي متعدد در سينماي ايران ارائه دهند و اين راهكارها بتواند به تأييد وزير ارشاد برسد و حداقل اين مصوبه در هيئت دولت قانوني شود و بعداً به صورت يك لايحه به مجلس برود و در آنجا تصويب شود ما مي‌توانيم شاهد آن باشيم كه سرمايه‌گذاران مجدداً علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در سينما شوند و جرئت آن را داشته باشند كه فيلم توليد كنند و از اين ترس نداشته باشند كه اگر فيلمي توليد كنند به دليل اعمال سليقه مديري منجر به توقيف مي‌شود.
 
وي ادامه داد: البته اين مصوبه نيازمند آن است كه برايش تاريخ مصرف تعيين شود و مثلاً يك دوره پنج‌ساله را براي اجراي آن در نظر بگيرند چرا كه شرايط كشور و جامعه هميشه به يك شكل باقي نمي‌ماند و در طول زمان منجر به تغييراتي مي‌شود كه مي‌تواند مميزي‌ها در سينما را كمرنگ‌تر يا پررنگ‌تر نمايد، از اين رو نمي‌توان مصوبه‌اي را مثلاً براي اجرايي ۵۰ ساله در نظر گرفت! از سوي ديگر توجه به اين نكته ضروري است كه بايد قانوني در مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد كه نيروهاي فشار و سازمان‌ها و نهادهاي مختلف نتوانند دخالتي در امور سينماي كشور داشته باشند و بخواهند سينما را بر اساس سلايق يا نظرات شخصي‌شان اداره كنند و فيلمي را توقيف يا از اكران آن در برخي از سالن‌هاي سينما جلوگيري كنند.
 
دري سپس با تأكيد بر اينكه اگر اين اتفاقات در سينماي كشور رخ بدهد، ما مي‌توانيم شاهد رشد فزاينده توليدات و جرئت سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در سينماي كشور باشيم، اظهار داشت: اين مصوبه براي سرمايه‌گذاران سينما نوعي امنيت شغلي محسوب مي‌شود و مي‌تواند به آنها اين آرامش خاطر را بدهد فيلمي كه توليد مي‌كنند بر اساس سلايق شخصي برخي افراد توقيف نمي‌شود. ما اگر براي سرمايه‌گذاران و تهيه‌كنندگان در سينما امنيت‌هاي لازم را ايجاد كنيم ديگر افراد با نگراني وارد سينما نمي‌شوند و به اين ميزان شاهد افت و نزول توليد در سينماي كشور نخواهيم بود. اين سينماگر سپس با بيان اينكه سال‌ها پيش بنده در حضور مقام معظم رهبري فرصتي داشتم تا مطالبي راجع به سينما بيان كنم، يادآور شد: بنده در اين صحبت كوتاه خود راجع به نظام مميزي منطبق با زمانه صحبت كردم كه خوشبختانه اظهارات حقير مورد توجه شخص ايشان قرار گرفت اما متأسفانه مديران سينمايي به اين اظهارات من وقعي نگذاشتند و اين كار را اجرايي نكردند كه اگر اين كار در آن دوران صورت گرفته بود ما امروزه شاهد كاهش ۳۵ درصدي توليد فيلم‌ها در يك بازه زماني پنج ساله نبوديم.
 
كارگردان سريال‌هاي تلويزيوني «كلاه پهلوي» و «كيف‌انگليسي» خاطرنشان كرد: مسئولان سينماي كشور و شخص وزير ارشاد موظف هستند به تمامي سرمايه‌گذاران و تهيه‌كنندگان سينما اين اطمينان خاطر را بدهند كه فيلم‌هاي آنها دچار توقيف نمي‌شود، آن زمان است كه ما مي‌توانيم شاهد توليد فيلم‌هاي آبرومند و با ارزش در سينماي ايران باشيم كه با سرمايه‌گذاري‌هاي كلان توليد مي‌شوند و مانند بسياري از فيلم‌هاي نازل و هجو امروزي نيستند.
 
وي در ادامه اين گفت‌وگو تأكيد كرد: جالب آن است كه طي اين سال‌ها تعداد پروانه‌هاي ساخت‌ فيلم‌هاي سينمايي افزايش پيدا كرده اما به دلايل مختلف كه مهم‌ترين آن عدم ريسك‌پذيري تهيه‌كنندگان و سرمايه‌گذاران بوده فيلم‌ها توليد نشده‌اند. اين فيلمساز سپس با اشاره به كاهش تعداد صندلي‌هاي سالن‌هاي سينما طي پنج سال گذشته گفت: متأسفانه اگر پرديس‌هاي سينمايي زيادي در اين سال‌ها ساخته شده‌اند در مقابل، تعداد زيادي از سالن‌هاي سينما به دلايل متعدد به تعطيلي كشانده شده‌اند يا تغيير كاربري داده‌اند. اين اتفاق باعث شده ما شاهد كاهش تعداد صندلي‌هاي سالن‌هاي سينما در سراسر كشور باشيم و مسئولان موظف هستند با توش و توان بيشتري براي نوسازي سالن‌هاي سينما و ساخت پرديس‌ها و سالن‌هاي سينمايي جديد اقدام كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار