محمدعلي ميرزايي
اين مستند در مورد يكي از رزمندگان لشكر فاطميون است كه از ابتداي زندگي در ايران ساكن بوده. او به صورت حرفهاي ورزش ميكرده و در مسابقات كشوري رشته ووشو مقامهايي هم به دست آورده است. اين شخص براي امرار معاش و كمك به مخارج خانواده، به كارهاي مختلفي دست زد و در همين حين در نوجواني به دام اعتياد افتاد، به گونهاي كه نيمي از درآمدش را خرج اعتياد ميكرد. سال ۹۲ در همين حال و احوال اخبار سوريه به او ميرسد و دلش هواي حرم ميكند و براي رفتن به سوريه به منظور دفاع از مقدسات ترغيب ميشود ولي اعتيادش مانع رفتن به سوريه بود تا بعد از اينكه ارادهاي قوي به كمكش ميآيد و بعد از ترك اعتياد طي سه ماه، با سختيهاي تمام راهي سوريه ميشود. مستند «نقاشي يك رؤيا» روايتي است از خاطرات او از دوران اسارت و از درون جبهه تكفيريها، همچنين از تصاوير آرشيوي هم براي بهتر روايت شدن داستان استفاده شده است. ساسان فلاحفر، تهيهكنندگي و كارگرداني اين مستند را بر عهده داشته و از ديگر عوامل آن ميتوان به عباس وهاج به عنوان مدير توليد، رامين پورعبدالله و صادق كرميان به عنوان تصويربردار و سيد خليلپور به عنوان پژوهشگر اثر نام برد. مرتضي فلاحفر، كارگردان اين كار در خصوص موضوع و محوريت آن گفت: موضوع اين مستند در خصوص رزمندگان لشكر فاطميون است كه به مدت 14 ماه به دست تروريستها به اسارت گرفته ميشوند. البته نكته قابل توجهي كه اين فيلم دارد اين است كه ما تصاوير آرشيو از اتفاقاتي كه براي اين رزمندهها افتاده است را از اينترنت و سايتهاي خود تروريستها دريافت كرديم و منبع تمامي صحبتهايي ما موجود است.
وي در ادامه در خصوص عنوان مستند تأكيد كرد: چون ايشان در اوج جواني اسير اعتياد ميشود و رفتن به سوريه و مقابله با تروريستها برايش تبديل به يك رؤيا ميشود، براي همين موضوع با اين بيماري ميجنگد و سختيهاي زيادي را تحمل ميكند.اين كارگردان درباره اينكه آيا قبل از اين اثر كاري در خصوص لشكر فاطميون ساخته شده است، خاطرنشان كرد: بله دوستان هستند كه كارهايي را در اين زمينه انجام ميدهند و بنده هم توفيق داشتم كه اين كار را انجام دهم. ما به مدت دو سال است كه به صورت اختصاصي به بحث لشكر فاطميون ميپردازيم. در اين كار از رزمندگان فاطميون به عنوان تصويربردار استفاده كرديم كه اين امر به ديده شدن اين اتفاقات در گفتمان جهان اسلامي كمك ميكند. وي افزود: فيلمبرداري اين مستند در ايران انجام شده است ولي از تصاوير آرشيوي هم استفاده شده است. تا الان مستندي كه به صورت ويژه به اين مبحث بپردازد ساخته نشده است و از طرفي ديگر جذابيتهاي بصري در مستند ديده ميشود چون شخصيت داستان يك نقاش است و رؤياي خود را براي مدافع حرم شدن نقاشي ميكند و زماني كه اين جذابيتها كنار يكديگر قرار ميگيرد باعث جذب مخاطب ميشود.