کد خبر: 868329
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
از موصل تا تلعفر تقريباً نيم ساعت راه است اما موقعيت جغرافيايي و بافت قومي و مذهبي تلعفر باعث شده عمليات آزادسازي اين شهر به‌‌رغم كوچك بودن به مراتب پيچيده‌تر از عمليات آزادسازي موصل باشد.
روز گذشته رسانه‌هاي عراقي گزارش دادند نيروهاي حشد‌الشعبي وارد بخش‌هايي از شهر تلعفر شده‌اند. عمليات آزادسازي تلعفر روز يك‌شنبه هفته جاري با دستور مستقيم حيدر العبادي، نخست وزير عراق كليد خورد. شهرستان تلعفر در مركز و كانون مثلث مرزي است كه اضلاع آن را عراق، تركيه و سوريه تشكيل مي‌دهند، به گونه‌اي كه با مرز سوريه و همچنين تركيه تنها 60 كيلومتر فاصله دارد. در واقع، بخشي از اهميت تلعفر به موقعيت جغرافيايي اين شهر باز مي‌گردد كه حلقه ارتباط بين سه كشور عراق، سوريه و تركيه به‌شمار مي‌آيد. از لحاظ بافت جمعيتي اغلب ساكنان تلعفر شيعي و از تركمن‌ها هستند. پس از آن اهل سنت تركمن و در پي آن اقليت‌هاي اهل سنت كرد و عرب قرار مي‌گيرند. اين شهر تركمن‌نشين عراق در ابتداي اشغال داعش نزديك به 300 هزار نفر جمعيت داشت كه با حمله داعش، نزديك به نيمي از جمعيت آن به ساير مناطق عراق از جمله منطقه كردستان عراق مهاجرت كردند.
 
برخي از سركرده‌هاي مهم گروه تروريستي داعش از جمله «ابوعلي الانباري» و «ابو علا العفري»، جانشين ابوبكر البغدادي از اين شهر بوده و به گفته برخي منابع مطلع، پس از ناپديد شدن البغدادي، رهبري داعش را برعهده گرفته‌اند. گذشته از اين، گروه تروريستي داعش از اين شهر به عنوان مركز آموزش و تجهيز نيروهاي غيربومي استفاده مي‌كند كه از اروپا و كشورهاي ديگر به آن ملحق شده‌اند. داعش به اين شهر لقب «موصل كوچك» داده است.  علاوه بر اين تلعفر در مسيري واقع است كه مرزهاي غربي ايران را به  سواحل مديترانه يا  بيروت وصل مي‌كند. با آزادسازي تلعفر نيروهاي مقاومت گام بزرگي را در راستاي امن‌سازي مناطق مرزي عراق و سوريه بر‌مي‌دارند. «ابوالرضا النجار» از فرماندهان بسيج مردمي عراق موسوم به حشد‌الشعبي در يك نشست خبري اعلام كرد: با تكميل عمليات تلعفر و آزادسازي آن به مرز با سوريه خواهيم رسيد. النجار تأكيد كرد: با آزادسازي تلعفر منطقه از امنيت كامل برخوردار خواهد شد.
 
وي با اشاره به اينكه تأخير در عمليات تلعفر داراي دو جنبه سياسي و همچنين نياز به تجديد قوا در ميان نيروهاي نظامي عراقي پس از عمليات موصل بوده، اعلام كرد كه نيروهاي نظامي عراق با به دست آوردن آمادگي وارد عمليات تلعفر شده‌اند.  گفته مي‌شود اغلب ساكنان تلعفر تركمن هستند كه بخشي سني هستند و بخشي ديگر شيعه. تركمن‌ها در عراق پس از عرب‌ها و كردها سومين گروه قومي به حساب مي‌آيند. به دليل تركمن‌نشين بودن اين شهر تركيه همواره مدعي بوده نسبت به سرنوشت ساكنان اين شهر حساس است. پيشتر مقامات آنكارا نسبت به ورود حشدالشعبي به تلعفر هشدار داده بودند. حضور حشد‌الشعبي در سمت غرب و آزادسازي مناطقي از آن، اعتراض‌هايي را در داخل و خارج عراق به دنبال داشت. برخي از احزاب سياسي عراق وابسته به امريكا و كشورهايي چون عربستان با متهم كردن حشدالشعبي به «فرقه‌گرايي» خواستار عدم‌مشاركت اين گروه در مناطق سني‌نشين شدند. از جمله افرادي كه با مشاركت نيروهاي حشد‌الشعبي مخالفت كرد، مسعود بارزاني، رئيس منطقه كردستان عراق بود. وي مدعي شده بود اين نيروها به دليل گرايش‌هاي فرقه‌اي كه دارند نبايد در عمليات آزادسازي تلعفر شركت داشته باشند. در واقع اين همان موضع تركيه بود كه از زبان مسعود بارزاني شنيده مي‌شد در حالي كه حضور حشد‌الشعبي در عمليات‌هاي مختلف اين ادعا را نقض مي‌كرد اما حالا نيروهاي حشدالشعبي بدون توجه به هشدارهاي تركيه و همچنين جنگ رواني گسترده در حال پيشروي به سمت اين شهر هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار