کد خبر: 868327
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
حميد صفت، خواننده رپ چند روزي است كه به اتهام قتل عمد پدرخوانده‌اش بازداشت شده است.
حسين فصيحي
حسين فصيحي

حميد صفت، خواننده رپ چند روزي است كه به اتهام قتل عمد پدرخوانده‌اش بازداشت شده است. او قبول كرده است كه در حمايت از مادرش با مرد 66 ساله درگير شده و با گلدان بلوري او را زده است. به دنبال انتشار خبر، تيمي از وكلاي زبده براي دفاع از او به صف شدند. البته هر فرد كه مرتكب جرم مي‌شود اين حق قانوني را دارد كه براي خودش وكيل اختيار كند و در پرونده‌هاي قتل در صورتي كه قاتل بضاعت تعيين وكيل را نداشته باشد، دادگاه برايش وكيل تسخيري اختيار خواهد كرد.
 
در شبكه‌هاي اجتماعي، اما كمپين حمايت از رفتار غيرانساني اين خواننده رپ بالا گرفته است. بسياري از هنرمندان و چهر‌هاي سرشناس رفتار ناشايست حميد را تمجيد كرده و با او ابراز همدردي كرده‌اند. خيلي‌هاشان گفته‌اند كه خودشان را جاي حميد مي‌گذارند و اگر در موقعيتي مشابه قرار مي‌گرفتند، همان رفتار را تكرار مي‌كردند، يعني بدون فكر كردن به عواقب كارشان، مرتكب قتل مي‌شدند. سحرقريشي، شهره لرستاني، عليرضا روزگار و همه كساني‌كه به هشتگ‌زدن در شبكه‌هاي اجتماعي دست مي‌زنند حالا در كنار فردي قرار گرفته‌اند كه مرتكب قتل عمد شده است. فراموش نكنيم كه آن سوي ماجرا هم مردي 66 ساله به قتل رسيده كه او هم صاحب خانواده بوده و مي‌توانست از بستگان نزديك همان كساني باشد كه حالا در كنار قاتلش قرار گرفته‌اند.
 
اين همه حمايت از فردي كه انسان ديگري را به قتل رسانده پيامي هولناك براي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي دارد. براي نوجوانان و جواناني كه هنوز ماهيت اين رفتار پرخطر را درك نمي‌كنند، مي‌تواند به الگوي ذهني خطرناكي تبديل شود كه اگر در چنين موقعيتي قرار گرفتيد بهتر است رنگ غيرتتان باد كند و به جاي اينكه از پليس درخواست كمك كنيد، دست به گلدان بلوري، چاقو يا اسلحه ببريد و فرد مقابل‌تان را بكشيد. گورباباي پليس و قاضي كرده، سرتان را بالا بگيريد و منتظر بمانيد تا عده‌اي از راه برسند و رفتارتان را ستايش كنند و برايتان كمپين به راه بياندازند.
 
يكي از جلوه‌هاي بروز خشونت در جامعه مي‌تواند از مجراي همين حرف‌هاي نسجيده و غيرمسئولانه نشئت بگيرد كه افرادي به دليل موقعيت اجتماعي‌شان سري در سرها بلند كرده‌اند و براي خودشان هواداراني دست و پا كرده‌اند، بدون در نظر گرفتن ساختار قانوني كشور افكار عمومي را تحت‌تأثير قرار دهند. تجربه پرونده‌هاي جنجالي جنايي كشور نشان داده است كه قانون هرگز تحت‌تأثير افراد مطرح در پرونده قرار نمي‌گيرد و رويه قانوني خود را سپري مي‌كند و عامل يا عاملان حادثه را مجازات خواهد كرد. هواداران حميد‌صفت اگر قصد حمايت از او را دارند، بهتر است به جاي عداوت با مقتول كه دستش از دنيا كوتاه شده از خانواده‌اش دلجويي كرده و براي جلب رضايت تلاش كنند. هر چند تحقيقات مقدماتي در سرپرست دادسراي امور جنايي تهران در جريان است، با اين حال سرپرست دادسرا قتل را عمد دانسته است.
 
اظهار نظر چهره‌هاي سرشناس در حمايتي اين گونه از حميد‌صفت بيش از هر چيز خاطر خانواده مقتول را مكدر و آنها را براي اجراي حكم قانوني مصمم خواهد كرد. فراموش نكنيم در پرونده ريحانه، دختر جواني كه گفته شد براي دفاع از خودش مرتكب قتل شده است، حيثيت خانوادگي خانواده مقتول در جريان همين حمايت‌ها بر باد رفت و اولياي‌دم بر همين مبنا طناب‌دار را بر گردن او انداخته و حكم را اجرا كردند. همه ما شهروندان يك جامعه و زير چتر حمايت قانون زندگي مي‌كنيم و نبايد توقع داشته باشيم كه در اجراي قانون، چيزي فرا‌تر از قانون وجود داشته باشد. هواداران حميد‌صفت مراقب باشند و به جز اظهار نظر قاضي پرونده به صداي ديگري گوش ندهند؛ چراكه ممكن است به جاي كمك به خواننده محبوبشان، طناب‌دار را به گردنش بيندازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار