کد خبر: 868243
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
"شما مربی عزیز، شما که در کتابخانه با کودک مواجه می شوید ، شما که قصه می گویید ، شما که کتاب می فروشید ، شما که کتاب می خوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان ، آن را مخاطب قرار می دهید ، بدانید که الان درست روی نقطه اصلی و اساسی حرکت می کنید ، شما درست آن کاری که باید انجام گیرد انجام می دهید. آن کسی می تواند از کار خود ، شاد و خشنود و از رضای الهی خاطر جمع باشد که خلاء لحظه را پر کند .پس این نکته اول در مورد اهمیت کار بر روی کودکان و نوجوانان است یا به تعبیر بهتر ، برای کودکان و نوجوانان است که در حقیقت برای آینده ، برای خانواده ها، برای کشور و تاریخ است."

حضرت امام خامنه ای ( مدظله العالی )

یکی از عوامل بسیار مهم در رشد دلبستگی عاطفی کودک ، مادر و سایر مراقبان او هستند واین دلبستگی روابط کودک را در جامعه بزرگتر فردا رقم می زند و کودک این رابطه با والدین را بعدها هم حفظ خواهد کرد تا رفتارخود را با والدین محبوبش تطبیق دهد.پس دلبستگی می تواند زمینه لازم برای تاثیر مثبت والدین بر فرزندان را فراهم نماید و فرزندان را به سوی تطبیق رفتارخود با والدین تشویق و ترغیب کند.

خداوند در آیه 12 سوره یوسف می فرماید " فردا او را با ما بفرست که در چمن ومراتع بگردد و بازی کند و البته ما همه نگهبان اوییم."امام صادق (ع) فرمودند: همانا پروردگار بنده اش را به دلیل زیادی مهرورزی نسبت به کودک خود می بخشاید.

دلبستگی نوعی رابطه ی عاطفی است که بین والد و کودک به دنبال تولد کودک شکل می گیرد. و باعث می شود امنیت جسمی و روانی کودک تامین شود . در سایه شکل گیری این رابطه نیازهای جسمی و عاطفی کودک تامین می گردد . سلامت جسمی و روانی کودک در سایه ی شکل گیری یک دلبستگی ایمن امکان پذیر است. وجود رابطه ی دلبستگی ناایمن و اضطراب و استرس همراه با آن باعث خواهد شد که روند رشد و تکامل کودک دچار آسیب شود. این آسیب ها به شکل های مختلفی در سالهای بعدی رشد کودک دیده می شود.

با پرورش دلبستگی زمینه جذب افراد و تاثیر گذاری بیشتر والدین بر فرزندان فراهم می شود. برخی نظریه پردازان نیز کنش های متقابل اولیه مادر _ فرزند را کنش هایی می دانند که برای رشد اولیه کودک لازم است و بر مهر ومحبت و رفتار آرام و اطمینان بخش مادر (به عنوان مراقب) تاکید زیادی دارند.

بنابراین ، دلبستگی در کودکی می تواند پایه ارتباط مطلوب والدین با فرزندان در دوره های بعدی باشد؛ زیرا در ابتدا کودک به این علت به سمت والدین متمایل می شود که آنها مهم ترین و قابل اعتماد ترین و پایدار ترین منابع او محسوب می شوند و زمینه ارتباط موثر والدین و فرزندان را ایجاد می کنند.

منابع :

_ قرآن کریم

_ صحیفه نور

_کتاب روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی، نویسنده : ناصر بی ریا و همکاران

_ اینترنت

تهیه کننده : کارمند رتبه 14 الهام کشاورز کارشناس مرکز مشاوره کمیل

اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فاتب

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار