کد خبر: 868239
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
افتتاح عجولانه پروژه هاي نيمه تمام استانها در هفته دولت، راهي براي هدر رفت هزينه هاست نه خدمت رساني !
شهريورماه هر سال، همزمان با فرارسيدن هفته دولت، اخبار متعددي از افتتاح هزاران پروژه در استانهاي مختلف کشور منتشر مي شود. پروژه هايي که غالبا قبل از تکميل به افتتاح مي رسد تا رزومه کاري مسئولان استان در هفته دولت را پرو پيمان تر نشان دهد، اما همين پروژه ها به دليل عدم امکان بهره برداري معلق مي مانند! در اين ميان برخي پروژه هاي عظيم و حياتي نيز سريال وار پاي ثابت طرح هاي قابل افتتاح هفته دولت سالهاي متمادي هستند و هر سال در استانه فرا رسيدن هفته دولت وعده افتتاح مي گيرند! راه آهن ارومیه– مراغه، احداث سد معشوره و کمندان لرستان، بزرگراه ديلم- گناوه و افتتاح بيمارستان ها و مراکزدرماني و پروژه هاي آبرساني در استانهاي مختلف و بخصوص مناطق محروم جز صدها پروژه اي هستند که هر سال افتتاح مي شوند، اما به دليل کامل نبودن، ثمري براي مردم ندارند.

نويسنده: مريم احمدي

هفته دولت به يک بازي تبليغاتي براي برخي مسئولان استان ها تبديل شده تا هر سال به بهانه فرارسيدن اين ايام و نشان دادن ميزان خدمتگزاري شان ! در ماراتن افتتاح و کلنگ زني ها از هم سبقت بگيرند. هر سال در اين ايام، اخبار بسياري از افتتاح هزاران پروژه عمراني و بهداشتي و فرهنگي در رسانه ها انعکاس مي يابد. پروژه هايي که چند روز بعد از افتتاح، به دليل نيمه کاره بودن و عدم قابليت بهره برداري معلق مي ماند و هزينه هاي ميلياردي صرف شده را به هدر مي دهد! چرا که افتتاح پروژه ها به معناي رسيدن انها به مرحله تکميل و عدم نياز مالي و تخصييص اعتبار است و اين طرح ها بعداز زمان افتتاح مشمول دريافت اعتبار نمي شوند! اينجاست که گفته مي شود تعجيل مسئولان براي افتتاح پروژه هاي نيمه تمام نه تنها خدمت به مردم نيست بلکه مانعي براي تکميل و بهره برداري واقعي از پروژه مذکور محسوب مي شود!

طرح هايي که پاي ثابت هفته دولت هر سالند!

پروژه عظيم خط آهن اروميه مراغه که طبق اخرين وعده هاي رييس جمهور قرار بود در هفته دولت دو سال گذشته به افتتاح برسد از جمله طرح هايي است که به رغم قرار گرفتن درصدر ليست پروژه هاي قابل افتتاح دولت نه تنها هنوز به بهره برداري نرسيده بلکه امسال در حالي جزو وعده هاي هفته دولت قرار گرفته که بنا به گزارشات همچنان تا نقطه صد پيشرفت فيزيکي کيلومترها فاصله دارد .

اين خط اهن ازجمله مهمترين طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که شهر ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند. عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون تنها قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است. این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، باوجود وعده‌های متعدد مسئولان براي افتتاح در هفته دولت تا به امروز درپيچ و خم وعده ها معطل مانده است. اخرين وعده مربوط به شهريور ماه سال گذشته بود که به دليل خلف وعده پيمانکار محقق نشد و حالا در استانه رسيدن هفته دولت باري ديگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از افتتاح آخرین بخش راه آهن ارومیه- مراغه یعنی ایستگاه ارومیه تا شهريور امسال خبر داد!

هادی بهادری با اشاره به اينکه پیمانکار با سرعت قابل قبولی در حال اجرای طرح است افزود: در هفته‌های آتی با تجهیز ایستگاه راه آهن ارومیه و محوطه سازی آن شاهد بهره برداری رسمی این طرح بزودی خواهیم بود

اين در حالي است که بيش از 16 کيلومتر از ريل گذاري ايستگاه راه اهن اروميه باقي مانده و با توجه به موانع مالي موجود بر سر راه اين خط انتظار مي رود قبل از تکميل پروژه و قابليت بهره برداري از آن، گزارشاتي از افتتاح عجولانه اين خط اهن به گوش نرسد!

چرا که افتتاح عجولانه اين پروژه نيز به منزله هدر رفت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاصی از بابت اسناد خزانه و ۴۰۰ میلیارد ریال بودجه سالانه مصوب این طرح خواهد بود!

ابرساني به روستاهاي سيستان و بلوچستان، احداث مراکز درماني در مناطق محروم استانهاي ايلام و بوشهر، بهسازي جاده هاي روستايي کرمانشاه، آذربايجان غربي و شرقي نيز امسال باري ديگر درليست پروژه هاي قابل افتتاح جا گرفته اند. پروژه هايي که قرار بود تا تکميل نهايي به بهره برداري نرسند! حالا بايد منتظر ماند و ديد امسال مسئولان براي معضل تعجيل درافتتاح پروژه هاي نيمه تمام چه تدبيري مي انديشند !

افتتاح صوري و هدر رفت هزينه ها !

سال گذشته همزمان با فرا رسيدن هفته دولت مجموعه ای از طرحهای عمرانی ، تولیدی، خدماتی درشهرهاي مختلف استان ايلام به بهره برداري رسيد . پروژه هايي که وضعيت فعلي شان در استانه فرارسيدن هفته دولت 96 از صوري بودن فرايند افتتاح آنها حکايت مي کند!

به عنوان نمونه احداث ساختمان اداری راه و شهرسازی شهرستان سیروان به عنوان يکي از مهمترين مطالبات مردم از دولت پس از صرف چهار میلیارد و 550 میلیون ریال اعتبار در حالي به بهره برداري رسيد که تا به امروز به دليل عدم برخورداري از زيرساخت ها معلق مانده و وعده بهره برداري از آن به هفته دولت امسال موکول شده است!

ساختمان اداری شبکه دامپزشکی شهرستان سیروان با اعتبار چهار میلیارد و 100 میلیون ریال، جایگاه سی ان جی شهرستان ، پروژه عملیات اجرایی پست توزیع برق 63 کیلو ولت سیروان، طرح عملیات اجرایی جایگاه عرضه سوخت 2 منظوره بنزین و گازوئیل نيز از جمله ديگر طرح هاي افتتاح شده توسط استاندار است که شهريور امسال هم قرار است مجددا افتتاح شود.

مجموعه ورزشي ماسال گيلان نيز از جمله پروژه هايي بود که در هفته دولت سال گذشته با کبکبه و دبدبه بسيار فاز اول ان افتتاح و فاز دوم هم به چند ماه بعد موکول شد.اين در حالي است که نه تنها از احداث فاز دوم خبري نيست بلکه فاز اول پس از گذشت يک سال به حال خود رها شده و بنا به گفته شاهدان در استانه نابودي قرار گرفته است!

تکمیل بیمارستان شهرستان کوار فارس به عنوان تنها مرکز درماني اين شهرستان محروم هم از ديگر پروژه هاي نيمه کاره اي است که اگر امسال هم بهره برداري نشود هزينه هاي ميلياردي صرف شده براي رساندن اين پروژه به 90درصد پيشرفت فيزيکي هدر رفته است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار