کد خبر: 868140
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
دبيركل حزب نداي ايرانيان با تأكيد بر اينكه اصلاحات بايد خود را از يكسري پدرخوانده‌ها رها كند، گفت: نمي‌شود كه با رفتار كاملاً استبدادي، شعار جامعه مدني داده شود...
دبيركل حزب نداي ايرانيان با تأكيد بر اينكه اصلاحات بايد خود را از يكسري پدرخوانده‌ها رها كند، گفت: نمي‌شود كه با رفتار كاملاً استبدادي، شعار جامعه مدني داده شود
دكتر صادق خرازي، فعال سياسي اصلاح‌طلب و دبيركل حزب نداي ايرانيان در گفت‌وگويي تفصيلي با ايسنا، درخصوص اينكه «آيا اصلاح‌طلبان مي‌توانند در ۱۴۰۰ و در ادامه راه موفقيت‌هاي بيشتري در عرصه حاكميتي داشته باشند»، گفت: اين موضوع به عملكرد ما بستگي دارد. ما اصلاح‌طلبان عملكرد خوبي نداشتيم. اصلاح‌طلبان نه در آن صبح دوم خرداد و نه در غروب ۸۴ و نه در طليعه سال ۹۲ و نه اكنون از استراتژي منظمي برخوردار نبودند. اصلاحات برنامه ندارد و فاقد استراتژي و مباني خاص است و ما هنوز در بيان گفتمان و مباني اعتقادي خود دچار شبهه و مشكل هستيم.
 
دبير كل حزب نداي ايرانيان ادامه داد: رهبران اصلاحات هنوز نتوانسته‌اند مباني خاص اصلاح‌طلبي را تبيين كنند. احزاب اصلاح‌طلب فاقد فرهنگ تعامل و گفت‌وگو هستند، يك حزبي كه كل افرادش در يك ميني بوس جا مي‌گيرد، با حزبي كه بيش از چند هزار كنشگر در آن فعال هستند، يك رنگ و يك جور ديده مي‌شوند. اينها نكات بسيار تلخ و خطرناكي است كه چه بخواهيم و چه نخواهيم، عزت، شرف و موقعيت ما را دچار تعديل كرده است. نمونه اين موضوع شهرداري تهران است كه بعد از گفت‌وگوهاي فراوان و مذاكرات مختلف، به آقاي نجفي رسيدند.
 
اينكه فرصت را براي ايشان فراهم مي‌كنند تا بتواند حتي يك ميخ به ديوار اين شهر بكوبد يا نه، جاي بحث دارد. مشكل خود ما هستيم. خرازي اظهار كرد: زماني كه آقاي قاليباف شهردار شد، تمام عناصر و عوامل حاكميت به او كمك كردند، تمام نيروهاي نظام كه مجموعه حاكميت را تشكيل مي‌دهند به ياري او آمدند، سپاه، نيروي انتظامي، دستگاه قضا و كذا و كذا. آيا ما يقين داريم كه اينها به آقاي نجفي كمك مي‌كنند؟ اينطور نيست كه به طور مثال سپاه نمي‌خواهد به آقاي نجفي كمك كند، بلكه مسئله اين است كه نمي‌توانند پلي اين بين ايجاد كنند.
 
وي درباره راه حل سامان دادن به شرايطي كه توصيف مي‌كند، گفت: جريان اصلاحات به آسيب‌شناسي جدي نياز دارد. اصلاحات بايد خود را از يكسري پدرخوانده‌ها رها كند. تا زماني كه اين پدرخوانده‌ها هستند نمي‌توان خيلي دل بست و خوش‌بين بود. همين وضع را ما در بين اصولگرايان مي‌بينيم كه پدرخوانده‌ها باعث ريزش آنها شدند. عدم موفقيت مجامع موجودي كه امروز در جريان اصلاح‌طلبي هست، به دليل وجود و نقش همين افراد است.
 اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه بيان كرد: گفتمان اصلاحات بايد فراگير شود. نمي‌شود كه با رفتار كاملاً استبدادي، شعار جامعه مدني داده شود.
 
وي با انتقاد از نحوه بسته شدن ليست اصلاحات در شوراي شهر تهران و روند انتخاب شهردار، گفت: كاري كه در چيدمان ليست شوراي شهر تهران شد، كار پسنديده‌اي نبود و به گونه‌اي شكل گرفت كه برخي جريان‌ها و افراد آن را تصرف كردند و براي خود حق دانستند. در مقطع انتخابات به ما مي‌گفتند كه هيس، اينها را نگوييد تا صداي ما را نشنوند، چون اگر بشنوند معلوم نيست انتخابات چه مي‌شود. اما اكنون انتخابات تمام و شهردار هم انتخاب شده، حالا بياييم و حرف بزنيم كه چرا اشتباه كرديم. اين نوع چيدمان شوراي شهر منطقي بوده؟ اين نقد هم به فرآيند انتخاب شوراي شهر است و هم به مصاديق.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار