کد خبر: 868132
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بعد از آنکه ترامپ در سخنانش مکرر از گروهي از برترطلبان سفيدپوست خشن حمايت کرده بود که...
بعد از آنکه ترامپ در سخنانش مکرر از گروهي از برترطلبان سفيدپوست خشن حمايت کرده بود که شنبه گذشته در شهر شارلوتزويل ويرجينيا خرابکاري کردند، ماجراي برکناري ترامپ دوباره جان تازه‌اي گرفته است. يکي از مشاوران اسبق کاخ سفيد اعلام کرد در عرصه سياسي امريکا افرادي هستند که قصد دارند دونالد ترامپ را کنار بزنند. روابط سناتورهاي جمهوريخواه با ترامپ روز به روز بدتر شده و اقدامات ترامپ رنجش آنها را در پي داشته است. بماند که تشتت در کابينه به سبب استعفاي مشاوران و انحلال شورا همچنان ادامه دارد.
پيپا ملمگرن، مشاور اسبق کاخ سفيد اعلام کرد: نفوذ دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريکا روز به روز کمتر مي‌شود و سياستمداران قصد دارند او را کنار بزنند.
 
ملمگرن که در دوران رياست جمهوري جورج دبليو بوش رئيس‌جمهور اسبق امريکا به عنوان مشاور وي در کاخ سفيد خدمت کرده است، اعلام کرد: رئيس‌جمهور امريکا ديگر به وعده‌هاي خود جامه عمل نمي‌پوشاند. نفوذ او هر روز کمتر و کمتر مي‌شود. او حرفي مي‌زند، اما به آن عمل نمي‌کند. در عرصه سياست هم افراد قصد دارند از او عبور و جايگزيني براي او انتخاب کنند. 
 
او افزود: دونالد ترامپ نمي‌داند که چگونه دولت امريکا را اداره کند. او راه را براي مايک پنس، معاونش باز گذاشته است. معاون او در جلسات به طور مؤثري مثل رؤساي جمهور رفتار مي‌کند. اگر دونالد ترامپ استيضاح شود يا استعفا كند و نتواند به وظايفش به عنوان رئيس‌جمهور عمل کند، مايک پنس قدرت را به دست خواهد گرفت.  در همين حال پايگاه خبري هيل گزارش داد که روابط سناتورهاي جمهوريخواه با ترامپ روز به روز بدتر شده و اقدامات ترامپ رنجش آنها را در پي داشته است.   به نوشته اين پايگاه «فقدان نظم و روش مديريتي هرج‌ومرج‌گونه ترامپ» موجب ناخرسندي اين جمهوريخواهان شده و برخي از آنان با صراحت بيشتري نسبت به گذشته از رفتار وي انتقاد مي‌کنند.   هرج‌و‌مرج مذکور در رويه دولت دونالد ترامپ که در عمر هفت ماهه خود بيش از هر دولت امريکايي ديگري به عزل و نصب افراد اقدام کرده، عيان است. تا کنون بيش از 14 نفر از اعضاي کابينه يا زيردستان ترامپ از کار برکنار شده يا کناره گرفته‌اند که آخرين نمونه از اين دست استعفا و شايد اخراج استيو بنن، استراتژيست ارشد کاخ سفيد بوده است. ترامپ همچنين تا به حال چهار شورا را منحل کرده است. آخرين نمونه از اين شوراستيزي ترامپ اينكه دولت وي تصميمي اتخاذ کرده تا کميته مشورتي فدرال تغييرات اقليمي را منحل کند.  مهلت فعاليت اين کميته مشورتي 15 نفره که شامل دانشگاهيان، مقامات محلي و نمايندگان بخش خصوصي است، روز شنبه منقضي شد و روز جمعه گذشته، بن فريدمن، سرپرست اداره ملي اقيانوسي و جوي ايالات متحده امريکا به رئيس اين کميته اطلاع داد اين اداره، مهلت فعاليت اين کميته را تجديد نخواهد کرد.  اما يکي از اين نمونه‌هاي مشخص بي‌نظمي دولت ترامپ در يکي از کليدي‌ترين بخش‌هاي کابينه هم يعني پنتاگون به خوبي مشهود است. با اينکه تاکنون سناي امريکا به اتفاق آرا ۶۵ کانديداي پست‌هاي وزارت دفاع را که از سوي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري معرفي شده‌اند، تأييد کرده اما هنوز ۷۴ درصد از پست‌هاي وزارت دفاع از جمله رئيس ارتش، معاون وزير دفاع در امور پرسنل و آمادگي نظامي و معاون سياستگذاري دفاعي خالي هستند. بسياري از کمپاني‌هاي دفاعي امريکا تأخير در تکميل پست‌هاي وزارت دفاع را عامل تأثيرگذاري منفي بر تجارتشان اعلام کرده‌اند.  چنين شرايطي داد جمهوريخواهان را درآورده است. يکي از تندترين انتقادها عليه ترامپ از سوي باب کورکر، رئيس کميته امور خارجي سنا مطرح شده است. باب کورکر مي‌گويد ترامپ تاکنون نتوانسته ثبات خودش را به اثبات برساند و برخي از تبحرها را که براي موفقيت وي لازم است تاکنون از خود بروز نداده است.
 
جيمز لنکفورد، سناتور جمهوريخواه اوکلاهاما، ليندسي گراهام و جان‌ مک‌کين نيز روز جمعه نوع واکنش ترامپ به حوادث شارلوتزويل و عدم‌محکوم کردن اقدامات نژادپرستان در اين شهر از سوي ترامپ را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.  تيم اسکات سناتور آفريقايي- امريکايي روز يک‌شنبه در سخناني تأکيد کرد: اگر صلاحيت اخلاقي ترامپ به خطر بيفتد، اين مسئله براي وي سخت و دشوار خواهد بود تا کشور را هدايت و اداره کند.  همچنين ۲۵ سياستمدار، مشاور، حامي و عضو حزب جمهوريخواه امريکا در 9ايالت در مصاحبه با آسوشيتدپرس گفته‌اند نگران هستند ترامپ انضباط شخصي و قابليت براي رياست جمهوري موفق را نداشته باشد.  اريک کانتور، رهبر سابق اکثريت مجلس نمايندگان امريکا از ويرجينيا گفت: جمهوريخواهان در روزهاي اخير اين پيام را داده‌اند که رفتار ترامپ در قبال اعتراضات شارلوتزويل فراتر از يک حواس‌پرتي بوده است.  چيپ ليک، يک عضو حزب جمهوريخواه در ايالت جورجيا که در انتخابات به ترامپ رأي نداد، دورنماي کنار رفتن ترامپ از رياست جمهوري پيش از پايان دوره‌اش را مطرح و تأکيد کرد: اين غيرممکن است که در وضعيت فعلي رياست جمهوري ترامپ يک دوره چهار ساله را تاب بياورد.
  
متمم ۲۵ براي برکناري ترامپ
يک نماينده دموکرات کنگره امريکا مجدداً بحث برکناري دونالد ترامپ با استفاده از متمم 25 قانون اساسي امريکا را مطرح کرده است.  به نوشته نشريه نيوزويک، متمم 25 راهي براي عزل رئيس‌جمهوري امريکا پيش رو قرار مي‌دهد و قانونگذاران قصد دارند از آن استفاده کنند.  زو لوفرن از نمايندگان دموکرات کاليفرنيا جمعه گذشته لايحه‌اي را ارائه کرد و از مايک پنس، معاون رئيس‌جمهوري امريکا و کابينه کاخ سفيد خواست خواستار استعفاي رئيس‌جمهوري شوند. او ثبات رواني ترامپ را پس از يكسري اظهارات جنجالي او در کنفرانس خبري اخير زير سؤال برد.  لوفرن در اين لايحه تأکيد کرد: ترامپ الگويي هشداردهنده از رفتار و گفتار را نشان داده که موجب اين نگراني مي‌شود که اختلال رواني ممکن است او را از انجام وظايفش طبق قانون اساسي ناتوان کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار