کد خبر: 868119
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
يادداشت 2 نويسنده دفاع مقدس بعد از حضور در پشت صحنه «به وقت شام»
گلعلي بابايي و حسن بهزاد دو تن از شناخته شده‌ترين نويسندگان و پژوهشگران حوزه ادبيات دفاع مقدس كه...
محمدصادق عابديني
 
گلعلي بابايي و حسن بهزاد دو تن از شناخته شده‌ترين نويسندگان و پژوهشگران حوزه ادبيات دفاع مقدس كه نقش ويژه‌اي در ثبت خاطرات شفاهي جنگ تحميلي دارند، بعد از حضور در پشت صحنه فيلم «به وقت شام» به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا، يادداشت مشتركي را منتشر كردند. اين دو پژوهشگر در اين يادداشت، به مرور آثار حاتمي‌كيا درباره وقايع دفاع مقدس و حوادثي مانند ترور دانشمندان هسته‌اي و اقدامات تروريستي پرداخته‌اند.
 
تعبيري كه بابايي و بهزاد در اين يادداشت براي ابراهيم حاتمي‌كيا به كار برده‌اند، جالب توجه است. اين دو نويسنده با تشبيه حاتمي‌كيا به «تك سوار» مي‌نويسند: رئيس سازمان اوج خبر دارمان كرد كه تك سوار سامورايي مذاق سينماي نبرد بر سر حفظ كرامت انسان، اين روزها در گوشه‌اي از بيابان‌هاي حومه تهران، دارد بار ديگر خط‌شكني مي‌كند و يك تنه، بارِ تن آسايي سينماي اسكارپرست و هپروتي اين ديار را به دوش مي‌گيرد و در ظّل آفتاب سوزان چهل درجه بيابان، از حساس‌ترين صحنه‌هاي اثر جديدش، فيلمبرداري مي‌كند. اين شد كه دو نفري و ناخوانده، خودمان را دعوت كرديم سر صحنه «به وقت شام». آقاي كارگردان؛ حسابي سرش شلوغ بود و سخت درگيرِ گرفتن انواع نماهاي ريز و درشت از آن صحنه تكان‌دهنده؛ كه دست بر قضا، ما به ازاي واقعي هم داشته است.
 
بابايي و بهزاد يادداشت‌شان را با يك فلش‌بك به برهه‌اي مهم از تاريخ دفاع مقدس آغاز مي‌كنند. چهار روز مانده به عمليات والفجر كه ابراهيم حاتمي‌كيا جوان مسئوليت فيلمبرداري از جلسه سري فرماندهان را بر عهده دارد، جلسه‌اي كه در آن شهيد ابراهيم همت سخنراني مي‌كند و حاتمي‌كيا آن لحظات تاريخي را ثبت مي‌كند. بابايي و بهزاد در طول اين يادداشت كه در هفت بند تنظيم شده پابه پاي ابراهيم حاتمي‌كيا شده و ردپاي وي را در سينماي دفاع مقدس دنبال مي‌كنند و از برخي از سينماگران ايراني كه صرفاً به فكر اسكارپرستي هستند، انتقاد مي‌كنند. به زعم اين دو پژوهشگر، ابراهيم حاتمي‌كيا هنرمندي است كه «نه بهتان مدعيان صاحب رسانه‌هاي نيمه مجاز و مجاز داخلي او را مبهوت مي‌كند، نه دشنامِ ديش‌سواران لندن‌نشين و ينگه دنيايي از قماش «من و تو» و «بي.‌بي.‌سي» و «صداي امريكا». اين بشر، به حقيقتي سترگ به نام «خميني» از بن دندان ايمان دارد».
متن كامل اين يادداشت با عنوان «پَرسه بر مدار سرخ»، حاشيه‌اي بر متن عاشورايي كارگردان «به وقت شام»، در سايت «جوان‌آنلاين» در اختيار خوانندگان محترم قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار