کد خبر: 868107
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
توصيف شجاعي طباطبايي از هنر انقلابي در يك اثر نقاشي
مسعود شجاعي طباطبايي از مديران جوان و تازه‌نفس حوزه هنري است كه انتظار مي‌رود در زمينه هنرهاي تجسمي اين نهاد انقلابي را از رخوت و سستي بيرون بياورد و عرصه تجسمي هنر انقلاب را به دوران طلايي خود نزديك كند.
     جواد محرمي
 مسعود شجاعي طباطبايي از مديران جوان و تازه‌نفس حوزه هنري است كه انتظار مي‌رود در زمينه هنرهاي تجسمي اين نهاد انقلابي را از رخوت و سستي بيرون بياورد و عرصه تجسمي هنر انقلاب را به دوران طلايي خود نزديك كند. اين هنرمند در فضاي مجازي نيز فعال است و اخيراً در صفحه شخصي‌اش در اينستاگرام با درج نقاشي به قلم حبيب‌الله صادقي به توصيف هنر اين نقاش دفاع مقدس در نقاشي مذكور و نيز شاخصه‌هاي هنر انقلابي پرداخته است. او معتقد است در هنر انقلاب در حال تکرار تاریخ است.
شجاعي مي‌نويسد: حوزه هنري هنگامي كه تشكيل شد تكليفش را با خيلي از جريان‌ها روشن كرد. جريان روشنفكرنما، گروه‌هاي چپ، پولداران عرصه هنر و... وقتي تشكل هنرمندان تجسمي سامان يافت مشخص بود كه از همان ابتدا قرار نيست به لايه‌هاي ناهمگون هنري و سياسي باج دهد. تكليف اين گروه را امام مشخص كرده بود و جمعي از بهترين هنرمندان عرصه هنرهاي تجسمي با توان بالا گرد هم آمدند؛ از دكتر علي رجبي تا حبيب‌الله صادقي و مصطفي گودرزي و كاظم چليپا و حسين خسروجردي و زنده‌ياد ابوالفضل عالي و...
وي در ادامه مي‌نويسد: هنرمنداني به خاطر تعلق خاطر به امام و ارزش‌هاي والاي انقلاب قلم به دست گرفتند و در عرصه‌هاي مختلفي چون نقاشي، گرافيك و حتي كارتون و كاريكاتور به پاسداري از اين اتفاق بزرگ ايران و جهان برآمدند. حبيب‌الله صادقي در اين ميان از چند منظر داراي ويژگي‌هاي منحصر به فرد بود: وجاهت منظر، دانش هنري و تسلط بر نقاشي، گرافيك و كاريكاتور، قريحه سيال و اعتماد به نفس بالا و همه اينها باعث شده بود تا نگاه‌ها براي ارزيابي هر اثر خوانده شده يا عرضه شده در حوزه هنري به سمت و سوي او باشد.
اين هنرمند عرصه هنرهاي تجسمي در ادامه مي‌افزايد: تابلوي غريبه يكي از اين اتفاقات است، نگاه نقادانه صادقي متوجه گروهي از پولداراني است كه در سايه‌اي از آرامش كه به واسطه حضور رزمندگان در جبهه‌ها و شهداي جنگ تحميلي ايجاد شده است تنها نظاره‌گرند. در اين نقاشي همه نمادهايي كه روشنگر وضعيت متضاد اين دو جبهه است مشخص است، عكسي در فرانسه بر سينه ديوار، سكه‌ها و دلارها و چرتكه بر روي ميز، كليد گاو صندوق در دست، فضاي تيره‌اي كه در پيش‌زمينه شاهديم و در آن سوي پنجره، لشكري از نور فقط براي اداي دين و تكليف رهسپار جبهه‌هاي حق عليه باطل‌اند، خانواده‌ها به استقبالشان آمده‌اند و تابوت‌ها چون زورق‌هايي از جنس بال فرشتگان از زمين به سوي آسمان به پرواز در آمده‌اند. اين مدير حوزه هنري آورده: در زمانه معاصر هم باز شاهد تكرار تاريخ هستيم، همچنان رزمندگاني كه غالباً از دل جامعه محروم برآمده‌اند، براي دفاع از مرزهاي كشور و حرم حضرت زينب (س) راهي جبهه‌ها مي‌شوند و همچنان عده‌اي كه بر دل‌هايشان زنگار سياهي و تباهي نقش بسته با حراج‌هاي آنچناني در كشورهايي كه ضديتشان با كشورمان چون روز روشن است متولي اصلي فرهنگ و هنر به حساب مي‌آيند، عده‌اي با حقوق‌هاي نجومي تنها نظاره‌گرند و... حالا فقط وقت كار است، كارهاي جدي در عرصه فرهنگ و هنر ارزشي، مطمئنيم ارواح طيبه شهداي بزرگي چون محسن حججي پشتيبان اتفاقاتي هستند كه در مسير حق حركت مي‌كند، اميدواريم اينگونه عمل كنيم!
    ساخت مستندهايي از ۴۰ هنرمند انقلابي
مسعود شجاعي طباطبايي مدير مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري همچنین در يك نشست رسانه‌اي از ساخت مستندهايي درباره ۴۰ هنرمند انقلابي خبر داد. طباطبايي در اين نشست ابتدا با مروري بر اهم فعاليت‌هاي اولويت‌دار مركز تجسمي حوزه هنري، به انتشارات، احياي فضاي مجازي حوزه، توليد آثار، برپايي كارگاه‌ها و نشست‌هاي تخصصي، برپايي جشنواره‌ها و ايجاد فضاي نمايشگاهي و ساخت مستند اشاره كرد و گفت: در بحث انتشارات بايد بگويم از اول مهرماه دو‌هفته‌نامه‌اي با همكاري انجمن هنرهاي تجسمي انقلاب و دفاع مقدس منتشر مي‌شود كه سعي داريم در هر شماره به معرفي دو هنرمند از شهرهاي ديگر به جز پايتخت نيز بپردازيم. مسعود نجابتي، احمدرضا دالوند، محمد حسين نيرومد و محمد خزايي از اعضاي هيئت علمي اين دوهفته‌نامه هستند. قرار است بعد از انتشار شماره‌هاي دوم به مرور شماره‌هاي قبل به صورت پي‌دي‌اف در اختيار علاقه‌مندان قرار بگيرد.
وي ادامه داد: امسال دو اتفاق دفاع مقدس و عاشورا با يكديگر مقارن شده است و انتشار كتاب دفاع مقدس و عاشورا را در دستور كار داريم كه با همكاري انجمن هنرهاي تجسمي انقلاب و دفاع مقدس انجام مي‌دهيم. در واقع ۵۰ عكس از بهترين عكس‌هاي دوران دفاع مقدس را انتخاب كرده‌ايم كه توسط گرافيست‌ها به پوستر تبديل مي‌شود و هم به صورت كتاب و هم به صورت اكران در فضاهاي شهري آنها را مشاهده خواهيد كرد. انتشار كتاب سال گرافيك مذهبي نيز در دستور كارمان است. همچنين كتاب مجموعه آثار هنرمندان حوزه هنري را همراه با بيوگرافي آنها به دو زبان منتشر خواهيم كرد. كتاب‌هايي نيز با همكاري دفتر طنز و ادبيات چاپ و منتشر خواهد شد. اين كاريكاتوريست بيان كرد: ما در حال حاضر سايتي داريم كه قرار است از اين به بعد اخبار توليدي و تصاوير باكيفيتي روي آن منتشر شود. در عين حال روي سايت آرشيو هنرمندان را خواهيم داشت اما شايد مهم‌ترين بحث ما توليد آثار همزمان با چهلمين سال انقلاب اسلامي است. اميدوارم اتفاقات خوبي را در اين سال شاهد باشيم به‌خصوص از سرداران و شهداي مدافع حرم سرديس‌هايي را سفارش خواهيم داد و از همين امروز كار روي شهداي مدافع حرم را آغاز كرده‌ايم. بعد از اين مراسم رونمايي از اثر فاخر حسن روح‌الامين از شهيد حججي را خواهيم داشت و از اين پس هر هفته پرده‌برداري از يكي از نقاشي‌هايي با موضوع شهيد حججي را خواهيم داشت. هفته آينده از اثر حميد قديريان رونمايي مي‌شود و هفته بعد از آن از اثر محمد علي نادري.
طباطبايي همچنين گفت: بحث كارگاه‌هاي هنري را جدي گرفته‌ايم. محمد باقر آقاميري كارگاه مباني طراحي و نگارگري را برپا خواهد كرد و محمد حسين نيرومند كارگاه ايده‌يابي در كارتون و گرافيك و همچنين حسن روح‌الامين، حسين نجابتي و نادر قشقايي نيز كارگاه‌هايي را برپا خواهند كرد. در حال حاضر نيز آثار علي شيخي در اردبيل اكران شده است و كارگاهي در آن جا توسط ايشان برگزار مي‌شود. بحث آموزش يكي از اولويت‌هاي جدي ما خصوصاً در استان‌هاست.
وي ادامه داد: گرچه برگزاري جشنواره از اولويت‌هاي ما نيست اما براي برگزاري جشنواره‌ها در استان‌ها همراهي خواهيم كرد.
رئيس مركز تجسمي حوزه هنري اظهار كرد: ما در حال حاضر نگارخانه‌اي در فضاي اداري داريم كه قرار است طراحي در معماري رخ بدهد كه دري رو به بيرون و مستقل داشته باشد و اين گالري پنج‌شنبه و جمعه هم باز باشد. ضمن اينكه ان‌شاءالله همراه با چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي يك محوطه بزرگ نمايشگاهي در همين مكان را افتتاح خواهيم كرد. وي شناسنامه‌دار كردن آثار حوزه هنري و تمركز بر فروش آثار نمايشگاهي را از ديگر اولويت‌هاي اين مركز در دوره مديريت جديد نام برد و خبر از برگزاري اكسپوي حوزه هنري در تهران، مراكز استان‌ها و كشورهاي ديگر داد. طباطبايي همچنين گفت: مستندهايي از ۴۰ هنرمند انقلابي را نيز در دستور تهيه داريم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار